Drugsgebruik bij de romeinen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Drugsgebruik bij de romeinen

Ik zat gisteren naar een paar opgenomen afleveringen van 'Rome' tweede serie te kijken toen er plots wiet gerookt werd door enkele romeinse aristocraten. Nu weet ik dat de serie niet geheel en al historisch correct is, maar ik heb nog nooit gehoord van drugsgebruik in de Romeinse oudheid. Terwijl ik toch al aardige bekend ben met dat tijdperk door mijn studie.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

eelco
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Berichten: 1.780

Re: Drugsgebruik bij de romeinen

Volgens mij werd er voor de ontdekking van Amerika in Europa helemáál niet gerookt, tabak sowieso niet uiteraard, maar ook geen hennep of andere planten. En als dat wél gebeurde, dan was het gebruik rond 1500 in ieder geval totaal vergeten.

Dat de Romeinen geen drugs gebruikten, lijkt mij een ander verhaal. Drugs worden overal en altijd gebruikt, maar het hangt ook en beetje af van wat je onder drugs verstaat. Het eten van bep. paddestoelen is zéér oud en van overal, bij mijn weten.

Overigens vooraf even gegoogeld op "geschiedenis van de hennep" en daar deze briljante site tegengekomen:

http://www.marijuanahydro.com/dutch/index.html

Het begin gaat nog wel, maar al spoedig heeft men het vertalen geheel aan het vertaalprogramma overgelaten, of ze moeten tijdens het werk een wel héél zware joint hebben opgestoken:

"De cannabisinstallatie is om over de bol zonder de betrokkenheid van mensen erin geslaagd te reizen. Het zaad is gedragen door de wind, in vogel het dalen en gedragen aan dieren dat trek over lange afstanden, waarbij globaal de plant wordt verspreid, natuurlijk".
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Reageer