Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Hallo,

Ik heb een staande halogeen lamp met hierin een leeslampje van 50 Watt en bovenin zo eentje van 300 Watt. (Standaard lamp bij Gamma, Karwei of Praxis.

Nou staat die lamp nogal veel aan en vind ik het een beetje verspilling van de energie vooral ook omdat een dimmer van een halogeenlamp bij bv half vermogen geen 150 Watt gebruikt maar wel 250 Watt.

Nu wil ik de halogeen lamp er uit halen en hiervoor met een gewone gloeilamp of dimbare spaarlamp in zetten. Mij vraag is eigenlijk of dit wel kan. Ik heb zelf niet zo veel ervaring met electronica, mij opleiding ligt in de chemische hoek, dus ik heb wel wat natuurkunde gehad, maar weet niet zo veel over halogeen systemen.

Er zit in de lamppoot zelf een dimmer in gebouwd en boven in de lamp komen drie draden uit (+ , - , en aarde) Die vervolgens naar 2 in porcelein zittende contactjes gaan waar tussen de halogeen vast zit. Hierop staat 250 V 6A.

Kan ik de draden gewoon doorknippen en er een E27 vitting aan zetten ?. Als dat werkt zou ook de dimmer nog werken ?. Heb wel gelezen dat de halogeenlamp gevoeliger is voor piekspanning dus een andere voor schakeling heeft , maar hoe zit dat andersom ?

BVD

Groet,

Rutger

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Nee, een halogeen werkt op zwak spanning, 12 Volt, en een hoop ampere, daarom wordt het zo warm, en daarom is het niet echt efficient.

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Met nee bedoel je op geen enkele manier. Er zijn toch halogeen lampen die op 12 V en gewoon op 220 - 240 v lopen, die van 12 V zijn helemaal onzuinig. Op de lamp staat zelf : Max 300 W 220 -240 V ~ 50 Hz , lijkt mij er dus geen stoom dmv een transformator wordt omgezet toch ???

En als de lamp dan toch op 220 - 240 V loop zou het dan wel kunnen (ik weet het ik ben eigenwijs)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Dan zie ik er inderdaad geen probleem in, behalve dat de dimmer niet helemaal zou werken, dat licht er weer aan hoe de dimmer inelkaar steekt, of het met een weerstand werkt (dan blijf je dus de 300 watt houden). Ik denk dat je dus die dimmer weg kunt gooien, dan weet je ook zeker dat het veilig is. Blijft er dus wel weinig van de originele lamp over.

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Is idd spijtig als ik de dimmer niet zou kunnen gebruiken. Ga zelf ff kijken wat voor dimmer er in zit en hoe ie werkt. Zit vrij diep verwerkt in het metalen omhulsel van de lamp.

Misschien kan ik er wel een gewone dimmer inzetten en die andere er uithalen. Bedankt voor het advies.

Berichten: 226

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Rutger schreef:Ik heb een staande halogeen lamp met hierin een leeslampje van 50 Watt en bovenin zo eentje van 300 Watt. (Standaard lamp bij Gamma, Karwei of Praxis.

Nou staat die lamp nogal veel aan en vind ik het een beetje verspilling van de energie vooral ook omdat een dimmer van een halogeenlamp bij bv half vermogen geen 150 Watt gebruikt maar wel 250 Watt.
Dat ligt niet aan de dimmer, maar aan de lamp zelf!

Het rendement van alle gloeilampen, halogeen of niet, holt achteruit als ze onder hun "normale" spanning worden gebruikt. De lamp verbruikt echt 250W als de lichtsterkte de helft is als bij 300W.

Als je de dimmer nooit voluit zet, gebruik dan een lamp met een lager vermogen.

Een 150W lamp voluit geeft net zoveel licht als een 300W lamp die 250W verbruikt via een dimmer. Hij werkt dan met de maximum gloeidraad-temperatuur en heeft alleen dan een acceptabel rendement.

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Dus als ik er een 60 wat gloeilamp inzet of zelfs een spaarlamp (weet niet of die ook dimbaar zijn voor E27) dan zou die dimmer van de halogeen werken op die andere lamp ???, zou wel zo makkelijk zijn.

Berichten: 212

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Een spaarlamp is niet op dezelfde wijze te dimmen als een gloeilamp, omdat hij met gasontlading werkt.

Ga je die dimmen, dan zal hij gaan knipperen en vervolgens uitgaan.

Dus voor een dergelijke lamp heb je een speciale dimmer nodig

Reageer