Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Hallo,

Ik heb een staande halogeen lamp met hierin een leeslampje van 50 Watt en bovenin zo eentje van 300 Watt. (Standaard lamp bij Gamma, Karwei of Praxis.

Nou staat die lamp nogal veel aan en vind ik het een beetje verspilling van de energie vooral ook omdat een dimmer van een halogeenlamp bij bv half vermogen geen 150 Watt gebruikt maar wel 250 Watt.

Nu wil ik de halogeen lamp er uit halen en hiervoor met een gewone gloeilamp of dimbare spaarlamp in zetten. Mij vraag is eigenlijk of dit wel kan. Ik heb zelf niet zo veel ervaring met electronica, mij opleiding ligt in de chemische hoek, dus ik heb wel wat natuurkunde gehad, maar weet niet zo veel over halogeen systemen.

Er zit in de lamppoot zelf een dimmer in gebouwd en boven in de lamp komen drie draden uit (+ , - , en aarde) Die vervolgens naar 2 in porcelein zittende contactjes gaan waar tussen de halogeen vast zit. Hierop staat 250 V 6A.

Kan ik de draden gewoon doorknippen en er een E27 vitting aan zetten ?. Als dat werkt zou ook de dimmer nog werken ?. Heb wel gelezen dat de halogeenlamp gevoeliger is voor piekspanning dus een andere voor schakeling heeft , maar hoe zit dat andersom ?

BVD

Groet,

Rutger

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Nee, een halogeen werkt op zwak spanning, 12 Volt, en een hoop ampere, daarom wordt het zo warm, en daarom is het niet echt efficient.

Re: Halogeenlamp vervangen door gewone lamp

Met nee bedoel je op geen enkele manier. Er zijn toch halogeen lampen die op 12 V en gewoon op 220 - 240 v lopen, die van 12 V zijn helemaal onzuinig. Op de lamp staat zelf : Max 300 W 220 -240 V ~ 50 Hz , lijkt mij er dus geen stoom dmv een transformator wordt omgezet toch ???