Verliesberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Verliesberekening

Bereken het verlies van de circulatiepomp (3 snelheden) als het verval 2.400 liters/uur bedraagt ?

Afbeelding

ik trek een recht op 2.4 m³/u totdat deze de curven doorsnijden en zeg dan:

voor de circulatiepomp in snelheid 2 is het verlies 0.089 m.c.a.

in snelheid 3 bedraagt het verlies 0.88 m.c.a.

Wat denkt u ?

Dank,

Eva

http://i127.photobucket.com/albums/p146/ev...circulador2.jpg

tekening mankeerde...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verliesberekening

Ik denk dat je nogal vaak met vakspecifieke dingetjes afkomt waar niet zelden ook nog eens een Spaanse draai aan is gegeven zodat we hier niet altijd gelijk zien wat we moeten denken. Bijvoorbeeld, wat betekent m.c.a. ??

Ik denk dat ik een pV-diagram (druk-debiet diagram) zie van een pomp op drie snelheden (de genummerde krommes) en van leidingsystemen met diverse diameters (die krommen die vanaf linksonder uitwaaieren), althans daar lijkt het wel een beetje op. Maar als je om een "verlies" vraagt heb ik geen idee hoe ik dat uit een pV diagram zou moeten halen. Verder verlies je in een pomp geen druk, maar win je juist druk. Wat je in een pomp wél kunt "verliezen" is energie.

Een verval druk je niet uit in L/h . Dat is een volumestroom ofwel debiet. Verval wordt gebruikt voor vrijstromend water zoals in rivieren, en dat is dan gewoon het hoogteverschil in meter tussen een bepaald punt en een willekeurig volgend punt langs de rivier.

Kortom, probeer een en ander nog eens nader te duiden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Verliesberekening

U hebt 100% gelijk, meneer Jan.

m c.a.: metro columna de agua: meter waterzuil, waterkolom

toont "perdida de carga" aan of het "verlies aan last (?),lading..."

Dit verlies is de som van de verliezen van alle elementen samen (mbt. gebruikte tubes (metaaltube heeft bijvb groter verlies dan kopertube en ook de diameter is van belang, etc), de accessoires, de intercambiador (wisselaar) als die er is, enz).

En het verschil in het uiteindelijke verlies wordt veroorzaakt door het verschil in debiet.

Uiteraard is verval slecht gekozen, ik bedoelde inderdaad het debiet !

Klinkt dit beter ?

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verliesberekening

Ja, dat klinkt beter, en ik denk dat ik weet waar je heen moet. Op je verticale as staat meters waterkolom, en 10 mwk is ongeveer gelijk aan 1 bar. (ofwel onder in een tank water van 10 m hoog is de druk 2 bar, dwz 1 bar van de buitenlucht en 1 bar van het water)

Voorbeeld van hoe ik zo'n diagram lees: op snelheid 2 kan je pomp maximaal 1,3 mca (meter waterkolom) aan druk leveren. Hij hoeft dan geen water te verpompen, geen debiet te leveren. Ga je die pomp nou vragen om wél water te verpompen, bijvoorbeeld 1m³/h, dan kan dat pompje nog maar maximaal 0,9 mca aan druk leveren. Zou je zo'n pomp willen gebruiken als fonteinpomp en je wil een straal van 1000 L/h, dan kan dat, maar je fonteintje zal nooit hoger zijn dan 90 cm (en in de praktijk lager, maar alla) Wil je er 2m³/h aan debiet uithalen, dan kan dat, maar dan kan hij nog maximaal een druk leveren van 0,4 mca. Tenslotte zou je er maximaal 2,7 m³/h uit kunnen halen, maar dan moet er ook helemaal geen tegendruk meer zijn.

Jij wil 2,4 m³/h laten circuleren in zo'n collector/accumulatorsysteem. Dat kán met dat pompje op snelheid 2, MITS de weerstand (drukverliezen in je hele systeem inclusief leidingen, bochten, appendages, kranen etc bij dat debiet) niet groter is dan de druk die je pomp bij dat debiet nog kan leveren, en dat is bij dat debiet inderdaad 0,09 mca. Zoiets zou je zelfs nog als een verval kunnen opvatten, dus de zaken vallen wel op hun plaats.

Nou is 0,09 mca een prutserig leidingverlies. Maar zet je je pomp nou op snelheid 3, dan kan hij die 2,4 m³/h nog leveren bij een leidingweerstand van 0,9 mca, en dat begint al een beetje meer op een praktische waarde te lijken.

Ik hoop dat je het principiële verschil ziet tussen wat hierboven staat en
voor de circulatiepomp in snelheid 2 is het verlies 0.089 m.c.a.

in snelheid 3 bedraagt het verlies 0.88 m.c.a.
want anders heb ik nogal wat méér uit te leggen :-D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Verliesberekening

Gesnopen absoluut, en door u helder uiteengezet !

Dank

Eva

Berichten: 59

Re: Verliesberekening

Ben alles nog even aan het nachecken...

Kan het zijn dat we de tekening verkeerd hebben afgelezen en dat het bij

snelheid 2 = 0,19 m c.a.

snelheid 3 = 0,78 m c.a.

moet zijn ? (en niet hetgeen we voordien schreven)

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verliesberekening

ellenjoan schreef:snelheid 2 = 0,19 m c.a.

snelheid 3 = 0,78 m c.a.


Inderdaad, wanneer je een debiet van 2,4m³/h op de snelheid 2 en 3 krijg je de waarden van hierboven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verliesberekening

HiHi, als mijn eigen leerlingen dat doen zet ik er altijd triestig een rode streep door :mrgreen:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Verliesberekening

Zeg meneer Jan...en wat moeten we dan met u doen ?

Ik schreef eerst 0.88 en 0.089

U schreef 0.09 en 0.9

We waren dus beiden fout...

Ikke een dikke nul...

en U .... ? (een spanking van de juf ?)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verliesberekening

We waren dus beiden fout...
Fouten maken is menselijk :-) . Het is wel knap dat je zelf je fout hebt ontdekt !!
Ikke een dikke nul...

en U .... ? (een spanking van de juf ?)
Hiermee ga ik mij niet bemoeien !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verliesberekening

Not my thing :smile:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer