Darwin in de war?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Darwin in de war?

Zat laastst na te denken over de evolutie theorie en vroeg me af wat er zou gebeuren als er naast de mens een ander mensenaap zou evolueren tot een intelligent wezen die gelijk is aan de mens. Zelf denk ik dat er dan een oorlog zou onstaan, aangezien we niet in vrede met elkaar kunnen leven, waarom dan wel met die inteligente wezens? Of zouden de inteligente wezens ons kunnen uitroeien en hoe kunnen we dat tegengaan?

groeten maar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Darwin in de war?

De kans dat dit gebeurt is uiteraard zeer klein: de evolutie werkt zeer traag en daar komt bij dat de mens zelf er een grote impact begint op te hebben. Als het toch zou gebeuren is het zeer de vraag in hoeverre deze wezens op ons zouden gelijken... Hoe lang zou het duren voor wij hen als gelijken beschouwen? De kans is groot dat ook zij hun beschaving van de grond af moeten opbouwen. Misschien kunnen zij daarvoor bogen op onze verwezenlijkingen en er zaken van over nemen, maar dit impliceert onmiddelijk dat wij hen als minderwaardig zouden beschouwen. Oorlog is inderdaad een mogelijk gevolg.

Berichten: 68

Re: Darwin in de war?

Zat laastst na te denken over de evolutie theorie en vroeg me af wat er zou gebeuren als er naast de mens een ander mensenaap zou evolueren tot een intelligent wezen die gelijk is aan de mens. Zelf denk ik dat er dan een oorlog zou onstaan, aangezien we niet in vrede met elkaar kunnen leven, waarom dan wel met die inteligente wezens? Of zouden de inteligente wezens ons kunnen uitroeien en hoe kunnen we dat tegengaan?
Als het nou de Bonobo is die op die manier evolueert,voorspel ik grote seksfeesten. :-D

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Darwin in de war?

Als het nou de Bonobo is die op die manier evolueert,voorspel ik grote seksfeesten. :-D
wie is bonobo?

groeten maar

ps. ja ik ben blond :wink: :mrgreen:

Berichten: 954

Re: Darwin in de war?

wie is bonobo?


Dat is een apensoort die het grootste deel van de dag bezig is met seks.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Darwin in de war?

Planet of the Apes :smile:
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: Darwin in de war?

als dit zou gebeuren dan hoop ik dat de mensheid ze zou helpen met vooruit komen, we moeten dan wel oppassen dat we ze niet gaan onderdrukken omdat wij vinden dat dat 'beter voor ze is'

groetjes roosje

Berichten: 247

Re: Darwin in de war?

Simpel wat er dan gebeurd: survival of the fittest :D

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Darwin in de war?

in dit geval wel uithoudingsvermogen? :D
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Darwin in de war?

Geen kans. Op deze wereld is slechts ruimte voor één intelligent wezen.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Darwin in de war?

Dit topic begint een behoorlijk cafégehalte te krijgen...

Berichten: 373

Re: Darwin in de war?

Geinig, ik had hier onlangs ook over lopen nadenken in mezelf. Stel dat een of ander wezen nu op een soortgelijke manier bezig was als wij, dus ook dingen creëert, onderzoekt, leert, etc. etc., dus dat er ook voorwerpen op deze wereld zouden zijn gemaakt door een andere soort, wat er dan zou gebeuren.

Twee infrastructuren hebben wordt bijvoorbeeld al erg vervelend. Wij mensen moeten voor één infrastructuur al genoeg viaducten en bruggen en tunnels bouwen. Ik denk dat beide soorten gewoon "over de ander heen" gaan bouwen omdat beide soorten hun eigen creatie als superieur beschouwen. Ik zou niet verwachten dat beide soorten netjes rekening met elkaar houden, net zoals de huidige mens ook de hele wereld wil veroveren met hun staal en hun beton.

En evengoed zal de andere soort ook niet te veel naar ons kijken, want dan delven ze het onderspit.
Geen kans. Op deze wereld is slechts ruimte voor één intelligent wezen.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met een spelletje Risk, waarbij de sterkste speler een voordeel heeft en dus sneller uitbreidt. De "wijdst regerende" soort zou dan zijn "territorum" het snelst uitbreiden en dus zo een nog groter deel van de wereld bemachtigen. Anders gezegd, zou ik verwachten dat een met de computer eindeloos lang gesimuleerd Riskspel uiteindelijk "divergeert" naar de evenwichtsstand warbij één speler de hele wereldkaart veroverd heeft. Evenzo zou de eindeloos doorgaande evolutie uiteindelijk resulteren in de "evenwichtsstand" waar er één soort is die "regeert" over de planeet.

Edit: jammer dat dit in 't Café is beland want het lijkt me een interessant onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Darwin in de war?

Misschien ook een antwoord van mij met een hoog café gehalte, maar ik zou in deze gevallen niet spreken van dieren die 'net zo intelligent zijn als de mens', maar meer van dieren die 'gelijkend zijn aan mensen'.

Aangezien intelligentie een begrip is dat je niet met een vast antwoord kan beantwoorden: een olifant zou kunnen 'menen' dat hij hoog intelligent is doordat hij op kilometers afstand kan horen, en een luipaard omdat hij hard kan rennen.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Berichten: 8.614

Re: Darwin in de war?

Deze topic doet me denken aan De Zwerm.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Darwin in de war?

Of er slechts ruimte is voor 1 intelligente levensvorm durf ik niet te zeggen, als er in aanleg 2 of meer waren geweest hadden die best naast elkaar kunnen bestaan denk ik - al dan niet geologisch gescheiden door bijv ieder op een continent te zitten.

Maar de kans dat er nog een soort bijkomt die zich ontwikkelt tot wat de mens nu is lijkt me niet erg groot. Zelfs als er iets ontstaat dan in potentie gelijkwaardig is aan de mens is er nog een lange weg van ontwikkeling te gaan.

Een ander verhaal is natuurlijk een scenario waarin de mens zou splitsen in twee soorten, maar daar gaat dit verhaal neem ik aan niet over.
Victory through technology

Reageer