Kracht winnen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 379

Kracht winnen

Toen ik wat las over de moment van een kracht en joe men daardoor kracht ald het ware kon sparen simpelweg door de kracht arm te vergroten probeerde ik dit idee op de pedalen van een fiets toe te passen. Maar hoe bereken ik dat eigenlijk? ik heb geprobeert een plaatje toe te voegen maar het werkt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Kracht winnen

Je pedalen moeten de kracht van je voeten overbrengen op je voorste tandwiel. De 'arm' van hetgene dat bewogen moet worden is dus de straal van je voorste tandwiel. En de arm van hetgene waarmee je kracht zet is je pedaal.

Lijkt me.
dus.

Berichten: 379

Re: Kracht winnen

Weet je toevallig ook een formule zodat ik de kracht winning kan bereken naargelang de grote van het pedaal

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Kracht winnen

kracht × arm = kracht × arm

de arm die kun je invullen... Dat is links de lengte van je pedaal, die je dus zelf kunt kiezen... En rechts is dat de diameter van je tandwiel. Alleen weet ik niet hoeveel kracht ervoor nodig is om het achterste tandwiel aan te drijven. Dus kun je ook niet berekenen hoeveel kracht je nodig hebt bij een bepaalde lengte van je pedaal.
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kracht winnen

Dit is mechanica en is daarom verplaatst naar het desbtreffende forum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kracht winnen

FlorianK schreef:kracht × arm = kracht × arm

de arm die kun je invullen... Dat is links de lengte van je pedaal, die je dus zelf kunt kiezen... En rechts is dat de diameter van je tandwiel. Alleen weet ik niet hoeveel kracht ervoor nodig is om het achterste tandwiel aan te drijven. Dus kun je ook niet berekenen hoeveel kracht je nodig hebt bij een bepaalde lengte van je pedaal.
Stel je hebt een kracht van 800 N ter beschikking (een massa van 80 kg wielrenner die op de pedaal staand door de zwaartekracht wordt aangetrokken)

Is je crank nou 30 cm lang, dan is je moment M=F·d = 800·0,3 = 240 Nm.

Maak je de crank 10 cm langer, dan wordt je moment M=F·d = 800·0,4 = 320 Nm.

Pas op, dit geldt alleen voor een pedaalstand met netjes horizontale crank. Als de crank nog een beetje omhoog of omlaag staat wordt dit moment minder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Kracht winnen

Je kan natuurlijk ook een fiets met versnellingen kopen of een kleiner achtertandwiel monteren qua krachtenspel zelfde idee. De lengte van een crank is in de praktijk meer kwestie van ergonomie.

Berichten: 379

Re: Kracht winnen

Wat is een crank precies

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kracht winnen

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 379

Re: Kracht winnen

Dus datgene dat aan het pedaal gekoppeld is en de kracht van de pedaal over brengt op de as.

sorry ik heb wat moeilijkheden met Engels :)

Hoe langer ik dat maak hoe beter voor mijn uitsparring

Reageer