Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 17

Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

By Karin Kloosterman

(Israel 21C) An Israeli firm has taken the laws of science and turned them into a useful invention for mankind - a reactor that converts radioactive, hazardous and municipal waste into inert byproducts such as glass and clean energy.

Lee volledige bericht.

http://nyjtimes.com/cover/03-27-07/IsraelC...eIntoEnergy.htm

Waarom is dit geen wereld nieuws, er is nu geen reden meer te bedenken om kerncentrales als paddestoelen uit de grond te laten schieten en zo niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Een auto op waterstof rijden heeft dan ook nut als deze energie zonder fossiele brandstoffen wordt geproduceerd.

Berichten: 4.546

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Klinkt heel erg interessant. Is er een mogelijkheid dat iemand dit in lekentaal kan uitleggen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Op Wikipedia wordt gesproken over 'to safely dispose of low- and medium-level nuclear waste'. Valt het afval uit kerncentrales niet onder 'high level waste'?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Waarom is dit geen wereld nieuws, er is nu geen reden meer te bedenken om kerncentrales als paddestoelen uit de grond te laten schieten en zo niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.


Tja, het uranium ligt ook niet zo direct voor het grijpen en kan ook sneller op zijn dan we denken!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Op de link heb ik het volgende gelezen (niet alles doorgelezen)
Using a system called plasma gasification melting technology (PGM) developed by scientists from Russia's Kurchatov Institute research center, the Radon Institute in Russia, and Israel's Technion Institute - EER combines high temperatures and low-radioactive energy to transform waste.

"We go up to 7,000 degrees centigrade and end at 1,400 centigrade," says Moshe Stern, founder and president of the Ramat Gan-based company.
Het gaat dus om een plasma techniek op hele hoge temperatuur. Een plasma word normaal gecreeert door een hoog electrisch veld. Ik zeg heel hoog want normale plasmas gaan niet hoger dan 1000 graden, immers plasma word gebruikt in de halfgeleider industrie juist om niet zo hoog te gaan in temperatuur. Wat met CVD mogelijk is op 1000 graden is met PECVD mogelijk op 400 graden.

Maar goed, wat ze dus doen is het creeeren van een plasma (ze zeggen niet in welk gas) dat waarschijnlijk vele radicalen genereert waardoor het afval eigelijk weg word ge'etst. Je krijgt dan gassen en een inerte hoop.

Die gassen zullen dan wel op worden gevangen en weer worden gebruikt als energie bron.

De stelling dat het 'schone' energie is zie ik hier nergens terug. Dat zal wel een beetje positief denken zijn.

Maar het blijft natuurlijk dat je wel een reactiekamer moet opwarmen tot 7000 graden, wat energie kost, en ook nog eens een plasma in moet creeeren, wat energie kost. Dus zo schoon zal het allemaal niet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Maar het blijft natuurlijk dat je wel een reactiekamer moet opwarmen tot 7000 graden, wat energie kost, en ook nog eens een plasma in moet creeeren, wat energie kost. Dus zo schoon zal het allemaal niet zijn.


inderdaad! Dat is weer het mindere eraan, het klinkt leuk en aardig.
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Wat ik mij afvraag is of ik hieruit mag concluderen dat bij 7000° instabiele kernen bij wijze van spreken onmiddellijk vervallen, m.a.w. of je de halfwaardetijd tot vrijwel 0 kunt terugbrengen middels verwarming tot 7000°?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Zoals veel processen zal dit ook wel arrhenius achtig zijn. Maar ik geloof er niks van dat je dan al zoveel halfwaarde tijd kan verminderen. Het kan ook niet zo zijn want als er kleine deeltjes uranium in de uitlaatgassen zitten, is het natuurlijk nog steeds verontreinigend, isotoop of geen isotoop.

Maar goed, ik heb eens het bedrijg opgezicht en het zit onder deze link. Ik denk trouwens niet dat het om zware atomen gaat. Maar meer mischien radioactief jodium of iets dergelijks.

http://www.eer-pgm.com/

Laat maar, ik lees net op deze site:

http://www.eer-pgm.com/markets_lilrw1.htm dat het niet gaat om het verwijderen van nucleair afval, maar het kleiner opslaan en stabiliseren van het afval wat natuurlijk wel wat voordelen heeft. Ik zie niks van de halfwaarde tijd veranderen.

Slecht schrijf werk dus van de krant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Uit het bericht:
Shrem, himself an invoker of small miracles through the founding of one of Israel's most lucrative venture capital funds - Polaris (now Pitango) - points to a chunk of black, lava-like rock sitting on the table in front of everyone's coffee cups.

The journalists cautiously eye Shrem as he assures them that the shiny dark material, emitted from EER's pilot waste treatment reactor near Karmiel in the north, is safe to touch.
Dus misschien wel veilig om aan te raken, maar dan toch wel niet om al te lang vast te houden lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat je met dat spul huizen gaat bouwen. Scheelt je misschien wel in je verlichtings- en verwarmingskosten??? :eek:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Het gaat waarschijnlijk dan niet om radioactief spul. Kijk, de vondst van deze man is dat het glasachtige gedoetje niet zal lekken. Dus, stel dat er lood of zink in zou zitten, of andere zware metalen, dan blijft het er inzitten. Ook voor jodium, wat mij niet zo lekker lijkt als het in het slootwater komt, word gebruikt als nucleaire stof in het ziekenhuis. Als je dus even wacht tot de halfwaarde tijd voorbij is (100 dagen ofzo) kun je het inderdaad gebruiken voor de weg mee te plavijen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Dan snap ik het niet meer. Er wordt expliciet over radio-actief afval gesproken. Nou ken ik echt wel het verschil tussen een prullenbak uit het radiologisch lab en een blokje afgewerkte mox, maar radio-actief = radio-actief blijft radio-actief. Als je het concentreert verbetert dat er niet op (afgezien van je opslagkosten). Zoniet, dan is er niks op tegen om de troep gewoon in de verbrandingsoven te gooien bij het huishoudelijk afval.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Iedereen meende dat radioactief verval niet versneld kon worden. Vorig jaar kwam een artikel uit dat dit toch mogelijk is als het materiaal bij het absolute nulpunt wordt gebracht. Physicsweb: a cool solution to waste disposal Ik geloof zomaar niet dat radioactief verval óók versnelt kan worden door het materiaal via een plasma tot hoge temperaturen te verhitten (7000 graden). Dat zou groot nieuws zijn, en dan hadden we er allang van gehoord (denk ik :) ).
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Vorig jaar kwam een artikel uit dat dit toch mogelijk is als het materiaal bij het absolute nulpunt wordt gebracht. Physicsweb: a cool solution to waste disposal
Dat ziet met er best een duur grapje uit. Eerst dat afval in een stuk metaal krijgen, en daarna 10 jaar koelen. De energie die je er hebt uitgehaald ben je bijna direct terug kwijt aan de koeling :) .

Volgens mij vind er ooit wel iemand een manier om snel van die troep af te zijn. En ik geloof echt in die bacteriën die het voor ons zouden kunnen doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

En ik geloof echt in die bacteriën die het voor ons zouden kunnen doen.
Wat zou een bacterie kunnen veranderen aan een halfwaardetijd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Israelisch bedrijf zet radioactief afval om naar schone energie.

Wat zou een bacterie kunnen veranderen aan een halfwaardetijd?


Er zijn reeds genetisch gemodificeerde bacteriën die radioactief afval kunnen afbreken naar ongevaarlijke stoffen. Ze gaan er zelf nog steeds dood aan, maar ze kweken sneller dan ze dood gaan. Ik kan me de naam echt niet meer herinneren maar ik heb dit ooit in een docu gezien.

Reageer