Halfreactie kio3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Halfreactie kio3

hallo

ik ben nieuw op dit forum

ik moet een praktische opdracht voor de proef: "bepaling van het vitamine C gehalte" doen.

korte beschrijving van de proef:

uit verschillende producten het vitamine C gehalte bepalen, bijvoorbeeld sinaasappelsap

1. sinaasappelsap eerst mengen met KI-oplossing, stijfsel en zwavelzuur

2. dit titreren met KIO3-oplossing tot het blauw wordt

ik moet de reactievergelijking van KIO3 met KI geven. Volgens mij is dit een redox-reactie. dus moet ik eerst beide halfreacties hebben. de eerste heb ik al in BINAS gevonden:

2I- -> I2 + 2e-

dan heb ik nog de halfreactie van KIO3 of IO3- nodig. maar die kan ik niet vinden op internet of op dit forum. steeds worden weer andere getallen voor de stoffen gezet.

het moet zoiets worden:

KIO3- + H+ + e--> I- + H2O + K+

ik weet alleen niet welke getallen voor H+ en e- moeten. hoe kom ik hier achter?

Berichten: 186

Re: Halfreactie kio3

Hansje Pansje schreef:hallo

ik ben nieuw op dit forum

ik moet een praktische opdracht voor de proef: "bepaling van het vitamine C gehalte" doen.

korte beschrijving van de proef:

uit verschillende producten het vitamine C gehalte bepalen, bijvoorbeeld sinaasappelsap

1. sinaasappelsap eerst mengen met KI-oplossing, stijfsel en zwavelzuur

2. dit titreren met KIO3-oplossing tot het blauw wordt

ik moet de reactievergelijking van KIO3 met KI geven. Volgens mij is dit een redox-reactie. dus moet ik eerst beide halfreacties hebben. de eerste heb ik al in BINAS gevonden:

2I- -> I2 + 2e-

dan heb ik nog de halfreactie van KIO3 of IO3- nodig. maar die kan ik niet vinden op internet of op dit forum. steeds worden weer andere getallen voor de stoffen gezet.

het moet zoiets worden:

KIO3- + H+ + e--> I- + H2O + K+

ik weet alleen niet welke getallen voor H+ en e- moeten. hoe kom ik hier achter?
Welkom op het forum,

Je bent al goed begonnen, het is inderdaad een redoxreactie. Je eerste halfreactie is ook al juist en voor je tweede zal ik je een tip geven.

IO3- zal immers ook omgezet worden naar I2

Kan je nu verder met het opstellen en balanceren van de redoxvergelijking ?

(Bekijk anders in dit topic het stappenplan en pas dit toe op jou vergelijking)

Berichten: 2

Re: Halfreactie kio3

oke, het is gelukt met het stappenplan

het is wel logisch allemaal, maar soms moet je het even ophalen

dit heb ik er uit, klopt het?

Uit de KI-oplossing reageert de I- als reductor:

2I-=> I2 + 2e-

De IO3- uit de KIO3-oplossing reageert als oxidator, in zuur milieu:

IO3- + 6H+ + 6e-=> I- + 3H2O

De totaalreactie wordt dan:

IO3- (aq) + 6I- (aq) + 6H+ (aq) => 3I2 (aq)+ I- (aq) + 3H2O (l)

7K+ (aq)

7K+ (aq)

=> IO3- (aq) + 5I- (aq) + 6H+ (aq) => 3I2(aq) + 3H2O (l)

de tribune-ionen K+ heb ik er de tweede keer niet bij gedaan, is niet nodig voor de reactie. maar die worden dan toch 6K+ (van 5 KI en 1 KIO3)?

Reageer