En wat moet dat zijn in die supersnelle tgv aan 750 km/s (~200 m/s)??
Zijdelingse versnelling
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 647
Zijdelingse versnelling
Stel je neemt een bocht in een auto aan 108km/h (=30 m/s) neem een realistische bochtstraal, bijv. 1000m). Dan wordt je naar buiten geslingerd, volgens mij met
En wat moet dat zijn in die supersnelle tgv aan 750 km/s (~200 m/s)??
\(mv^2/r=m.30^2/1000\)
~m, dus je wordt ongeveer met een kracht gelijk aan je eigengewicht naar buiten geslingerd??En wat moet dat zijn in die supersnelle tgv aan 750 km/s (~200 m/s)??
???
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: Zijdelingse versnelling
a) die gebruiken geen bochtstraal van 1000 m, en als ze dat tóch moeten doen rijden ze geen 750 km/h
b) die hellen (baan én of trein) zodanig dat je meer in je stoel wordt gedrukt dan naar buiten geslingerd
b) die hellen (baan én of trein) zodanig dat je meer in je stoel wordt gedrukt dan naar buiten geslingerd
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 647
Re: Zijdelingse versnelling
Dat is het natuurlijk; dom daar niet aan te denkenb) die hellen (baan én of trein) zodanig dat je meer in je stoel wordt gedrukt dan naar buiten geslingerd
(hoewel ik denk dat het traject waarop ze zo snel reden waarschijnlijk kaarsrecht was )
???
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: Zijdelingse versnelling
baanstraal , zijdelingse versnelling 0(hoewel ik denk dat het traject waarop ze zo snel reden waarschijnlijk kaarsrecht was )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 429
Re: Zijdelingse versnelling
stel de grootte van het quotient: v^2/r = 1
in dat geval is de grootte F = m
De eenheid van m is in kg.
De eenheid van F is in N.
Als je 100 kg weegt, is de kracht F die op je inwerkt in het voorbeeld 100 N.
Als je 100 kg weegt, dan is de (zwaartekracht) die op 100 kg inwerkt ongeveer 1000 N.
De grootte van de waarden zijn gelijk, de eenheiden zijn verschillend.
Een wezenlijk verschil dus.....
Kaarsrecht betekent: r = oneindig, dus v^2/r = 0.
Dus geen zijdelingse versnelling, geen inwerking van zijdelingse kracht.
Zie reactie Jan.
in dat geval is de grootte F = m
De eenheid van m is in kg.
De eenheid van F is in N.
Als je 100 kg weegt, is de kracht F die op je inwerkt in het voorbeeld 100 N.
Als je 100 kg weegt, dan is de (zwaartekracht) die op 100 kg inwerkt ongeveer 1000 N.
De grootte van de waarden zijn gelijk, de eenheiden zijn verschillend.
Een wezenlijk verschil dus.....
Kaarsrecht betekent: r = oneindig, dus v^2/r = 0.
Dus geen zijdelingse versnelling, geen inwerking van zijdelingse kracht.
Zie reactie Jan.
- Berichten: 647
Re: Zijdelingse versnelling
Ah, , dát was mijn fout.Wimpie44 schreef:stel de grootte van het quotient: v^2/r = 1
in dat geval is de grootte F = m
De eenheid van m is in kg.
De eenheid van F is in N.
Als je 100 kg weegt, is de kracht F die op je inwerkt in het voorbeeld 100 N.
Voor de geïnterresseerden: http://www.record2007.com/site/ (over die snelheidspoging met de TGV)
???
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Zijdelingse versnelling
Nog even doorgaand op de TGV, het record dat ze recent hebben gehaald was geen 750km/h maar "slechts" 574,8km/h.
In de normale dienst rijdt de TGV 300km/h, ook in boogstralen van 5000 meter. Dat levert een zijdelingse versnelling op van 1,39 m/s^2.
Omdat het spoor verkant ligt wordt deze versnelling samengesteld met de zwaartekrachtversnelling, waardoor deze toeneemt van 9,81 tot ongeveer 9,9.
Dat levert voor de treinreiziger de lichte sensatie op dat de trein lijkt op te stijgen.
In de normale dienst rijdt de TGV 300km/h, ook in boogstralen van 5000 meter. Dat levert een zijdelingse versnelling op van 1,39 m/s^2.
Omdat het spoor verkant ligt wordt deze versnelling samengesteld met de zwaartekrachtversnelling, waardoor deze toeneemt van 9,81 tot ongeveer 9,9.
Dat levert voor de treinreiziger de lichte sensatie op dat de trein lijkt op te stijgen.