Vrolijk pasen!

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Vrolijk pasen!

Afbeelding

Pasen valt in 2007 op 8 april. Een gemidelde paasdatum, want Pasen kan vallen tussen 22 maart en 25 april. De variatie in de paasdatum heeft te maken met de maanstand. De zondag na de eerste Volle Maan, die zich voordoet op of na het begin van de lente, is het Pasen.

Lees meer ... Kennislink
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Vrolijk pasen!

Ook namens mij: Iedereen een vrolijk pasen :)
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Re: Vrolijk pasen!

Vraag in de kwis "1 jaar gratis":

Op welke van de volgende feestdagen is het nooit volle maan: Pasen of Kerstmis.

Niemand wist het antwoord :) . DIe Belgen toch.

Berichten: 7.068

Re: Vrolijk pasen!

PeterPan schreef:Vraag in de kwis "1 jaar gratis":

Op welke van de volgende feestdagen is het nooit volle maan: Pasen of Kerstmis.

Niemand wist het antwoord :) . DIe Belgen toch.
Dat is wel raar aangezien je er toch vanuit mag gaan dat mensen gemiddeld weten dat Kerstmis altijd op dezelfde dag(en) valt.

Maar een nog groter mysterie is natuurlijk waarom je altijd een vrolijk pasen wordt toegewenst. Waarom moet dat zo vrolijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vrolijk pasen!

Moet elk feest niet vrolijk zijn?

Vrolijk kerstfeest!

Vrolijk pasen!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Vrolijk pasen!

Phys schreef:Moet elk feest niet vrolijk zijn?

Vrolijk kerstfeest!

Vrolijk pasen!


Inderdaad, daarom heet het ook een feest :smile:
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vrolijk pasen!

Maar een nog groter mysterie is natuurlijk waarom je altijd een vrolijk pasen wordt toegewenst. Waarom moet dat zo vrolijk zijn?
Omdat pasen in feite de herdenking is van de verrijzenis van Jezus Christus... Over het algemeen vinden mensen dat een vrolijk gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vrolijk pasen!

En niet te vergeten het lentefeest waar het Paasfeest mee is samengesmolten. Van oudsher vierden de Germanen met het begin van de lente de vruchtbaarheid. De paashaas en het paasei is hier symbool voor.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Vrolijk pasen!

Vrolijk Pasen :!: :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vrolijk pasen!

Omdat pasen in feite de herdenking is van de verrijzenis van Jezus Christus... Over het algemeen vinden mensen dat een vrolijk gegeven.
Is dat echt zo? ik dacht juist dat jezus stierf op pasen en herrees met pinksteren?

Volgens mij slaat dat 'vrolijk' meer op een heidens lentefeest wat we tegenwoordig met pasen vieren. Ook het eieren zoeken komt hier volgens mij vandaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vrolijk pasen!

Math-E-Mad-X schreef:Is dat echt zo? ik dacht juist dat jezus stierf op pasen en herrees met pinksteren?

Volgens mij slaat dat 'vrolijk' meer op een heidens lentefeest wat we tegenwoordig met pasen vieren. Ook het eieren zoeken komt hier volgens mij vandaan.
Op pinksteren kwam Jezus geestelijk terug bij de apostelen die zich hadden opgesloten. En na dat gebeuren zijn de aposten buiten gekomen en beginnen vertellen (als ik het mij correct herinner).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vrolijk pasen!

Op pinksteren kwam Jezus geestelijk terug bij de apostelen die zich hadden opgesloten. En na dat gebeuren zijn de aposten buiten gekomen en beginnen vertellen (als ik het mij correct herinner).
Bijna goed. Volgens de bijbel stierf Jezus op Goede Vrijdag en herrees hij op zijn derde sterfdag (dus de zondag erna: Pasen). Met Hemelvaart ging hij naar de hemel. Toen hebben de apostelen anderhalve week in zak en as gezeten over hoe ze nu verder moesten. Met Pinksteren kregen ze de "heilige geest" waarna ze weer zelfvertrouwen kregen en gingen prediken.

Tsk, dat ik dat als niet-gelovige nou nog moet gaan uitleggen :mrgreen:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Vrolijk pasen!

Pasen is nu voorbij,

hoop dat iedereen een leuke pasen gehad heeft en niet te veel eieren gegeten heeft

groeten maar

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vrolijk pasen!

Ger schreef:Bijna goed. Volgens de bijbel stierf Jezus op Goede Vrijdag en herrees hij op zijn derde sterfdag (dus de zondag erna: Pasen). Met Hemelvaart ging hij naar de hemel. Toen hebben de apostelen anderhalve week in zak en as gezeten over hoe ze nu verder moesten. Met Pinksteren kregen ze de "heilige geest" waarna ze weer zelfvertrouwen kregen en gingen prediken.

Tsk, dat ik dat als niet-gelovige nou nog moet gaan uitleggen :mrgreen:
Dankje ;) ik zal het niet meer vergeten!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer