Airco buitenunit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.502

Airco buitenunit

Bij een airco heb je ventilatoren met koelribben (binnen een gebouw) in een unit en buiten heb je een compressor om het verwarmde koelmedium door buitenlucht af te koelen en vloeibaar te maken.

Nu zie je vaak dat bij woonhuizen de buitenunits in de zon hangen en m.i.dus met lucht koelen die opgewarmd is door de zon en dat scheelt op naar de zon gerichte gevels 15 graden bij weinig wind (eigen metingen,afh.windsnelheid en richting).

Op grote kantoorgebouwen staan deze units op een plat dak waar wel temperaturen heersen tegen de 60 graden celsius als de buitenwarmte in de schaduw ca.30-32 graden C.is.

Is het verkeerde geredeneerd,dat indien al dit soort apparatuur in de schaduw zou worden geplaatst,er een enorme energiebesparing zou kunnen plaats vinden,ook deelsgewijze per object.

Is een tweede aanvulling misschien een permanent vochtige ondergrond ter plaatse van de buitenunit,want verdampingswarmte van water is 539 Kcal (ca.0,62 Kw)/kg ;koken van 0-100 graden kost 100 Kcal (ca.0,11 Kw)/kg

Enkele jaren geleden was ik in Duitsland-Bad Kreuznach en daar was midden in de stad een 10 m hoge en 20 m brede "takkenbos" opgesteld (gestut!) waarover een constante stroom water liep en een aangename koelte veroorzaakte.

Het zou m.i.logisch zijn dat onze alwetende en regelgevende overheid een bepaling omtrent plaatsing van buitenkoelunits zou geven;op isolatie-en verwarmingsgebied bestaat momenteel een m.i. overdreven regelgeving,daar men nu inziet dat te weinig ventilatie weer vochtproblemen veroorzaakt,maar dat alles terzijde!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Airco buitenunit

Nu zie je vaak dat bij woonhuizen de buitenunits in de zon hangen en m.i.dus met lucht koelen die opgewarmd is door de zon en dat scheelt op naar de zon gerichte gevels 15 graden bij weinig wind (eigen metingen,afh.windsnelheid en richting).

Op grote kantoorgebouwen staan deze units op een plat dak waar wel temperaturen heersen tegen de 60 graden celsius als de buitenwarmte in de schaduw ca.30-32 graden C.is.

Is het verkeerd geredeneerd,dat indien al dit soort apparatuur in de schaduw zou worden geplaatst,er een enorme energiebesparing zou kunnen plaats vinden,ook deelsgewijze per object.
Die dingen werken inderdaad efficiënter naarmate ze koeler staan opgesteld.

Of dat altijd zo'n probleem is als jij stelt vraag ik me af. Als je de temperatuur gaat meten van nagenoeg stilstaande lucht nabij een zonbeschenen gevel kun je best temperatuurverschillen halen van 15°C. Zodra een airco gaat draaien staat die lucht echter niet meer stil, en zou een en ander best mee kunnen vallen.

Airco's koelen met water is trouwens aan de orde van de dag. En soms levert dat problemen op.

http://www.parool.nl/nieuws/2007/JAN/24/o6.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Airco buitenunit

het kookpunt van freon bij 20 bar is 74ºC

20bar=na compressor

die temperatuur haalt het dak niet bij een zomerse dag,

ook niet als je geen geforceerd gekoelde condensor zou hebben.

Stel het is -20 en je zou je condensor niet in de zon hebben staan, maar in een steegje met harde wind.

je koelmiddel (freon) wordt zo'n -14ºC (normale koeling ligt zo'n 6/7 graden uit elkaar)

je expansieventiel (zit na je condensor) laat de druk af tot 2,5 bar absoluut.

bij 2,5 bar is de kooktemperatuur van je freon zo'n -6ºC. je freon verdampt nog wel, maar neem maar een HELE kleine hoeveelheid warmte op. stel de temperatur zakt onder de -20.

je freon zou niet meer verdampen, omdat je de verdampingstemperatuur niet meer kan bereiken.

had je je condensor nu maar op het dak gezet waar het iets warmer is.

hopelijk is je vraag zo beantwoord :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Airco buitenunit

Ik denk niet dat bij -20°C die Airco hóeft te draaien :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Airco buitenunit

Marcog heeft misschien wel eens het woord airco gehoord maar weet niet dat die ´s winters niet veel gebruikt worden

,Jan is volledig op de hoogte ,ik hoorde al vaker verstandige opmerking van over het water komen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Airco buitenunit

Jan is volledig op de hoogte
Was dat maar waar
ik hoorde al vaker verstandige opmerking van over het water komen!
en wel eens onverstandige ook, al doe ik mijn best.....

Kortom, gelieve mij niet op een voetstuk te plaatsen waar ik niet thuishoor. Wie niets anders doet dan blind mijn adviezen opvolgen zal regelmatig van een koude kermis thuiskomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Airco buitenunit

ja sorry, maar ik zat even met een diepvries in gedachten (zelfde principe).

alleen heb je deze wel nodig in de winter, en je airco niet echt.

ik heb de oplossing nog niet helemaal gevonden. moet er nog even op puzzelen.

Berichten: 4.502

Re: Airco buitenunit

Niet zo bescheiden ,Jan en Marcoq,puzzlezuh!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Airco buitenunit

ik heb de oplossing nog niet helemaal gevonden. moet er nog even op puzzelen.
de oplossing is een freon met een wat lager kookpunt, want de freon die je nu beschrijft zou in een normale vriezer onder normale omstandigheiden ook niet functioneren, want ze zou juist nog moeten koken bij -18°C, standaard voor diepvries.

Overigens is dat probleem van moderne diepvriezers in koude omgevingen waar jij dit airco-probleem nu aan vastknoopt een ander dan een koelmiddelprobleem. Dat zit ergens in de elektronische regelingen van die dingen voorzover we dat kunnen bedenken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Airco buitenunit

aan een airco zitten natuurlijk nog een paar andere dingen, zoals luchtbevochtiger enz enz. misschien heeft het daarmee te maken. en ja je hebt Freon12/Freon22/R134A, ga zo maar door.

Berichten: 4.502

Re: Airco buitenunit

In mijn Daikin-systeem zit als koelmiddel R410A (als je dat wat zegt.Marcoq) en er is in de binnenruimtes geen luchtbevochtiger.Er vindt alleen ontvochtiging plaats als dat nodig is.

Wat de opmerking van Jan betreft inz. de legionella-bacterie (of bacil?); de watertoevoer naar een evnt.verdampingsplaats komt uit de koudwaterleiding en de afvoeren van de condens uit de woonruimtes.

Geeft dat ook besmettingsgevaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Airco buitenunit

Nee. Om besmet te raken met legionella moet je het inademen. Daarvoor moeten dus waterdruppeltjes met bacteriën als aërosolen verspreid worden. In met Legionella besmet water kun je redelijk veilig baden. Als je maar niet spettert met je badeendje.

Koeltorens, fonteinen, nevelinstallaties, maar ook douches.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer