Mangistanpitten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Mangistanpitten.

Een mangistan is een heel lekkere vrucht, de mangistan is purperrood van kleur, heeft een dikke schil van 0,5 tot 1,5 cm dik en de grootte varieert van een mandarijn tot een sinasappel. Verder heeft de mangistan aan de onderkant een aantal stempels zitten (4 tot 8), meestal 6, die overeen komen met het aantal partjes vruchtvlees, die als een mandarijn te eten zijn. Het vruchtvlees is wit van kleur en heeft een zeer zoete en sappige smaak, en doet in de verte denken aan druiven/pruimen. In het vruchtvlees komen ook pitten voor, soms in elk partje 1. En daar gaat mijn vraag over. Als ik de pitten van een mangistan nou poot om er plantmateriaal uit op te kweken, dan mislukt dat in bijna alle gevallen, wat ik ook probeer. Zo probeer ik licht bevochtigd zilverzand dat zo schoon is als maar kan, in een klein kweekbakje van 10 x 10 x 20 cm, die ik voor en kwart, dus een laag van 2,5 cm zilverzand, dat een beetje vochtig is, daar leg ik de pitten dan in voor de helft in het zand, met de platte kant en nog rotten naar verloop van tijd alle pitten (bijv.15 stuks). Zo heb ik ook wel eens turf gebruikt, op dezelfde manier, maar ook dan rotten ze. Ik heb wel eens glaswol geprobeerd maar ook dan rotten ze nog. Bovendien, stond in alle gevallen het kweekbakje op een lichte standplaats, met s'nachts een kleine tl-lampje van 8 Watt erboven met een standdaard kleur licht en ook nog op een warme plek van zo'n 27*C in de buurt van een gevelkachel, de temperatuur in het bakje is constant 27*C. En nog rotten de pitten van de mangistan. Ik snap niet hoe dat kan. Zou ik dit nou met pitten doen van een andere vrucht, bijv. van de lychee, die bruine pitten heeft, dan gaan alle pitten van de lychees, bijv. als ik 10 lycheepitten poot, dan ontkiemen onder deze omstandigheden zoals hierboven alle 10 lycheepitten. Maar van de mangistan ontkiemt er niet een. Wel gebeurt het regelmatig dat de pitten van de mangistan, na ze eerst ontdaan te hebben van eventuele restjes vruchtvlees, dat ze van wit naar exotisch rood kleuren en dan vervolgens naar groen en dan heel soms komt er ook nog een worteltje aan, dan heb ik hoop. Maar bijv. na een week kleuren de pitten toch weer bruin en vervolgens zwart. Hoe kan dat nou, ondanks dat ik de boel goed verzorg. Toch is het mij na een tig aantal pogingen toch gelukt om 1 plantje uit een mangistanpitje te kweken, maar het plantje groeide maar heel traag, ondanks de omstandigheden zoals hierboven en werd slechts maar 2 cm groot, en helaas sterft het plantje dan toch af ondanks de inspanning. Mijn vraag is wat doe ik dan fout, hoe kan ik een gezonde plant opkweken uit mangistanpitten, die ook tot een grote plant kan uitgroeien? Heeft het met de vruchtbaarheid van het zaad te maken? Zijn de pitten die in een mangistan zitten wel eigenlijk pitten of zijn het gewoon zaadresten, dus niet volgroeide zaden, zoals bij een banaan, die dus niet of nauwelijks kiemkrachtig zijn? Zo ja hoe kom ik dan aan goed zaadmateriaal voor mangistans? Of worden mangistanplanten gekweekt d.m.v. enten en stekken i.p.v. zaad?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Mangistanpitten.

misscien is het een onbevrucht vruchtje of een niet vruchtbare kruising...

wel vrucht vlees maar geen werzame pitten....

anders is het een speciale plant met bv speciale noden, ik zal een proberen iets te vinden

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer