bReAzAh-TaAlLlL

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

bReAzAh-TaAlLlL

bReAzAh-TaAl is jammer genoeg een steeds meer voorkomend fenomeen. Ik verlang niet dat er zonder enige fouten wordt getypt. Echter jammer genoeg blijft dit forum ook niet vrij van de nodige bReAzAh taal. Hoewel het niet echt in hele grote mate voorkomt, wil ik toch mensen waarschuwen voor het drijgende gevaar. Je wordt niet alleen minder snel serieus genomen, maar op dit forum wordt Nederlands gesproken en geen bReAzAh taal.


Misschien maak ik me om niks zorgen, laat het me dan ff :wink: (dit is al erg. Waarom i.p.v 'even' 'ff' typen?)


niet alleen de karakteristieke bReAzAh taal, maar ook het gebruik van woorden zoals 'hoessie' i.p.v. 'hoe is het' daar erger ik me ook aan.


Nu was mijn vraag: Is het misschien mogelijk om een soort van 'taal-politie' op te stellen die gebruikers waarschuwingen kunnen geven voor het bewust verkrachten van de nederlandse taal? Dit natuurlijk tesamen met duidelijke regels die op het forum worden vermeld?


misschien een beetje overdreven maar ik erger me hier aan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: bReAzAh-TaAlLlL

als ge er problemen mee hebt, begint dan zelf met taal politie te spelen. Of antwoord gewoon niet.


Gaan we nu echt beginnen met domme regels uit te vinden.


Persoonlijk ben ik ook wel tegen breezahtalk, maar internet afkortingen zijn nu eenmaal afkortingen die op het internet algemeen aanvaard zijn.

Laat de mensen doen wat ze willen, als ze merken dat het niet gewenst is op dit forum, dan veranderen ze wel, of gaan ze weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bReAzAh-TaAlLlL

weet je niet wat BrEzAh taal is, ga dan naar www.google.nl en geef bij de zoekfunctie 'BrEzAh taal' in.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Internetafkortingen zijn prima, bevordert de compactheid van de berichten.


BrEeZaH taal daarentegen is: JuH BeRiGtJuHz ZoW TiEpUh, een soort fonetisch schrift waarin hoofd- en kleine letters elkaar afwisselen en waar spelfouten niet geschuwd dienen te worden. Met name gehanteerd door "BrEeZaH" (Bacardi Breezer) drinkende pubers. Hiervan afgeleid is de term "BreeZaH-sletjes" waarmee gerefereerd wordt aan meisjes die door het nuttigen van een aanzienlijke hoeveelheid breezers makkelijk te versieren zijn.


Mij lijkt BrEeZaH taal niet zo goed samengaan met het karakter van dit forum, maar sowieso betwijfel ik of er hier veel bezoekers komen die BrEeZaH taal gebruiken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bReAzAh-TaAlLlL

@ Rogier: HEt wordt nog niet in grote mate gebruikt. Een paar keer is het me opgevallen. Zo staan dan niet hele teksten in deze 'taal :shock: ' getypt, maar slechts een paar woorden.


Ik ben alleen bang voor het begin van het einde.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Ik vind het wel irritant, maar als iemand het leuk vind om zo te posten, moet hij/zij dat vooral doen. Het zal allicht invloed hebben op de hoeveelheid antwoorden die ze krijgen op een vraag ofzo, maar dat is dan hun eigen zaak.

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de zogenaamde breezah sletjes (noch aanhang) hier zullen rondhangen...... :shock:

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Bah, wat een misselijk bericht. Het getuigt waarlijk van een totaal gebrek aan inlevingsvermogen en historisch besef.


De taal is een dynamisch fenomeen. Verandering zijn er niet alleen een typisch kenmerk maar ook een noodzakelijk onderdeel van. Het afkeuren van Breezah-taal getuigt van een misplaatste behoudendheid waar de spreekwoordelijke honden geen brood van lusten.


Ik vind Breezah-taal prachtig (ik ben 28 en heb een universitaire letterenstudie achter de rug, om de cynici voor te zijn), en juich het alleen maar toe wanneer een groep haar eigen cultuur-uitingen ontwikkeld. Het bekritiseren van zo'n uiting, enkel en alleen omdat je er zelf niet mee om kan gaan, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Wouter, is nutteloos en dom en het doet me denken aan de Britse leraar die een tijdje geleden een studente een onvoldoende gaf om dat ze een werkstuk over Breezah-taal in diezelfde taal had geschreven. Bizar en belachelijk! Zo'n blijk van inzicht in en beheersing van een onderwerp verdient een dikke 10 met vingers. Als het stuk over de Griekse taal had gehandeld en daar ook in geschreven was, zou het kind een lintje krijgen.


Het vereist een heleboel moed om de wereld eens in te kijken en te zien wat er veranderd is sinds JIJ een student was (uitgaan op je 13e, urenlang op MSN chatten en praten in Breezah-taal) maar je verstoppen achter je eigen, archaïsche ideeën is nu niet echt de meest gepaste reactie.


Kom op mensen, doe niet zo belachelijk. Ge schrijft toch immersch ook in het Nederlansch dat uwen voorouderen spraeken, of wel soms? Wellicht heeft u allen er geen boodschap aan, maar het geeft mij een goed gevoel dat ik bijvoorbeeld m'n nichtje van 14 nog gewoon begrijp, terwijl haar ouders voor een raadsel staan.


Maar goed, komt u maar met uw tegenargumenten, die ongetwijfeld betrekking zullen hebben op de officiele status van de Nederlandse taal en andere valse ideeën die enkel binnen de grenzen van dit forumpje nog bestaansrecht hebben.

Re: bReAzAh-TaAlLlL

En als ik nu gewoon in breezah-taal had geschreven, dan had het feit dat ik zojuist "ontwikkelt" met een d schreef er niet toe gedaan!


:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Yore schreef:
Patrick Klerks schreef:Bah, wat een misselijk bericht.  Het getuigt waarlijk van een totaal gebrek aan inlevingsvermogen en historisch besef.


je verstoppen achter je eigen, archaïsche ideeën is nu niet echt de meest gepaste reactie.

Kom op mensen, doe niet zo belachelijk. Ge schrijft toch immersch ook in het Nederlansch dat uwen voorouderen spraeken, of wel soms?
Hulde Patrick!

*staat op voor een rondje applaus*

=D>
B.S.!!!!! Hoe schattig, leuk, geweldig grappig of spitsvondig die Breezah-taal chatterijtjes ook mogen zijn, echt moeilijk is het niet om er mee om te gaan, want laten we wel wezen, het grootste deel van de woordenschat van de Nederlandse taal komt daarbij niet eens aan bod! Ieder kind kan het, snapt het. Toon eerst maar eens aan dat je bepaalde, best moeilijke discussies op dit forum ook in Breezah-taal kan schrijven met dezelfde diepgang en gevoelswaarde als in gebruikelijk Nederlands. Een eigen cultuur, prima, een eigen taal binnen die cultuur, ook goed, maar de vraag blijft of de MSN cultuur op een wetenschapsforum thuishoort. Hier gaat het er immers om dat je je gedachten, vragen of antwoorden zo goed mogelijk verwoordt. Dat blijkt al moeilijk te zijn in gewoon Nederlands, dus heb ik mijn twijfels over de geschiktheid van de Breezah-taal voor dit forum. Met gebrek aan inlevingsvermogen en historisch besef heeft dat, ook in het geval van Wouter Masselink, niets van doen.


Blijkbaar snapt de Breezah-taalgebruiker zijn eigen taal nog het minst, want er zijn zelfs on-line vertalers/generators voor degenen die het zelf niet kunnen verzinnen: http://www.dopetown.com/fun/breezah.php en http://www.ikkuhulp.nl/?pagina=breezah en http://www.messengerplace.com/namen/breezah.htm enz. enz. Gezien de hoeveelheid sites moet hier wel een grote behoefte aan zijn!! Dit heeft met taal als middel voor een efficiënte communicatie niets te maken, maar is gewoon een leuke sport! :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 300

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Hulde Veetje!

*staat op voor 2 rondjes applaus*


;) :shock:


Ik heb niets tegen het taaltje op zich, maar in een serieuze discussie op een forum als dit en soortgelijke fora hoort het niet thuis.

Het is een pubertaaltje wat prima past in de MSN en SMS cultuur van vandaag, als communicatie tussen de gebruikers ervan.

Het staat voornamelijk stoer en het verhoogt uiteraard je populariteit als je mee kunt praten in hetzelfde dialect, maar zodra je een serieus gesprek op niveau wilt voeren moet het achterwege blijven.


Het wel of niet gebruiken van het taaltje hangt dus af van het soort gesprek.


Wouter heeft wel een gegronde angst ben ik bang, want het gevaar is dat het gebruik van het taaltje uiteindelijk vaak zorgt voor het niet meer weten hoe de normale equivalent van een woord geschreven moet worden, dit zie ik toch regelmatig op andere fora.

Maar om er een 'taal-politie' op te zetten lijkt me te ver gaan.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Nu moet ik hier toch wel op reageren.


Als je bij m'n profiel hebt gekeken dan zie je dat ik nog maar 18 jaren oud ben. Ik kan zelf ook de zogenoemde 'Breezah' taal lezen (en begrijpen :wink: )


Waar ik me aan erger is het feit dat er ik spreek taal wordt gesproken. In het verlengde hiervan tref ik de 'Breezah' taal aan.


Het gebruik van afk. zoals ff e.a. daar heb ik op zich geen problemen mee. Dit zijn algemeen geaccepteerde afkortingen en in principe voor iedereen te begrijpen.


(Nu kunnen we wel gaan discussiëren over wat nou precies normaal is, maar aangezien dit toch maar een oeverloze discussie zou worden begin ik daar niet eens aan.)


Niet alleen de 'Breezah' taal maar ook de '1337 74lk' zou door iedereen genegeerd moeten worden.


Dat deze taal populair onder de jeugd is (goh wat voel ik me nu ineens oud), doet geen afbreuk aan het feit dat het, zeker op een forum zoals deze, een zekere onkunde demonstreerd.


Op MSN, online games etc. gebruik ik de taal die past bij de omringende 'cultuur'. Dit doet er niets aan af dat ik de 'Breezah' taal gewoon weg lelijk vind en getuigd van weinig creativiteit. Als je dan toch onleesbaar wil schrijven schakel dan over op de '1337 74lk'. Zoals ik al eerder heb vermeld vind ik het gebruik van zowel '1337 73lk' en de 'Breezah' taal beiden niet passen op dit forum.


Hoe moeten de mensen die niet alleen op MSN deze taal gebruiken maar ook op dit (of andere) forum uiteindelijk productief in de maatschappij staan. Ik vrees voor hun dat een CV schrijven in 'gewoon' Nederlands (nee ik ga niet discussiëren over 'normaal') een hele opgave zal worden.


Als je echt een goede 'Breezah' taal gebruiker bent dan moet je alle regels kennen voor de nederlandse taal. Ik betwijfel echter of dit het geval is.


Het is bewezen dat mensen die tweetalig zijn opgevoed, (ABN en dialect) halen gemiddeld genomen hogere cijfers voor Nederlands en taal in het algemeen. Ik zou 'Breezah' taal nou niet meteen een dialect willen noemen. (daarvoor is de taal te kunstmatig, geforceerd en niet van Nederlandse spreektaal te onderscheiden) Toch zal het, mits men de 'Breezah' taal goed gebruikt, geen nadelige invloed hebben op de taal ontwikkeling van mensen.


Het probleem zit in het feit hoe 'Breezah' taal gebruikt dient te worden. Er zijn geen concrete regels voor (nog een zeer belangrijk verschil met dialecten) het gebruik van deze taal.


Ik wil mensen helemaal niet verbieden om 'Breezah' taal of andere populaire taaltjes te gebruiken. Echter weet wel wanneer het gepast is en wanneer dit dus absoluut niet het geval is (zoals op dit forum).


Het doet simpel weg afbreuk aan de begrijpbaarheid van de TS (topic starter 8) ). We zitten hier immers niet op een chat met direct woord en weer-woord. Pas als een heel verhaal is gepost kan men erop reageren. daarom wil ik graag dat een post zo duidelijk mogelijk uit de verf komt. zodoende hoeft er niet eers om een verdere en duidelijke uitleg te worden gevraagd maar kan men meteen een duidelijk antwoord geven. Tevens komt het de geloofwaardigheid en de mate waarin hij (of zij) serieus wordt genomen zeker niet ten goede. Een spelfout hier en daar, daar struikel ik zeker niet over. Er zit echter een groot verschil tussen 'spelfaut' en '5p31v4ud7'.


Met smart wachten op uw antwoord,


Wouter
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Het doet simpel weg afbreuk aan de begrijpbaarheid van de TS (topic starter 8) ). We zitten hier immers niet op een chat met direct woord en weer-woord. Pas als een heel verhaal is gepost kan men erop reageren. daarom wil ik graag dat een post zo duidelijk mogelijk uit de verf komt. zodoende hoeft er niet eers om een verdere en duidelijke uitleg te worden gevraagd maar kan men meteen een duidelijk antwoord geven. Tevens komt het de geloofwaardigheid en de mate waarin hij (of zij) serieus wordt genomen zeker niet ten goede. Een spelfout hier en daar, daar struikel ik zeker niet over. Er zit echter een groot verschil tussen 'spelfaut' en '5p31v4ud7'.
Ik ben het in dat opzicht helemaal met je eens. Hiermee bedoel ik echter niet dat dergelijke taal verboden moet worden. Dat blijft de verantwoordelijkheid van de auteur. Ik weet echter wel dat ik niet eens de moeite neem om het topic te lezen.


Wat ik meestal wel doe is de onderwerptekst "vertalen" naar ABN, maar of dat wenselijk is... Ik denk (en hoop) dat men bij slecht geformuleerde vragen en opmerkingen minder reacties krijgt. Het filtert zo zichzelf hopelijk wel weg.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Nu moet ik hier toch wel op reageren.
Waarop, Wouter? De post van Patrick hoop ik toch wel. Want, zoals al eerder gemeld, ik (en anderen) staan volledig achter je zorgen! Degenen met harde kritiek op je post zijn volgens mij mensen die het gewoon "modern en cool" vinden om Breezah-taal als een volwaardige taal te willen accepteren. Ik vind Breezah-taal een uitvloeisel van algemene verveling, en in die mening ben ik dus heel hard, ongenuanceerd, en vrij koppig. Bovendien ben ik zo arrogant om te willen beweren dat iedereen met gezond verstand moet kunnen begrijpen dat Breezah-taal geen nut dient, behalve het garanderen van het voortbestaan van de Breezah-taal zelf! Met een normale taalontwikkeling, historisch gezien, heeft dit helemaal niets te maken!
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bReAzAh-TaAlLlL

@ Veertje: Ik reageerde inderdaad op Patrick. Hopelijk wil hij ook nog op mij reageren. 8)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer