Fluistergewelven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Fluistergewelven

Als men onder bepaalde gewelven staat , dan kan men woorden zeer goed en duidelijk horen die op bepaalde plaatsen worden gefluisterd. Hoe gaat dit in zijn werk?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fluistergewelven

Maak eens een uitstapje naar Technopolis. Op de bovengalerij staat daar een horizontaal opgesteld "gewelf" waarmee je over een afstand van tientallen meters de honderden aanwezige luidruchtige scholieren al fluisterend kunt overbruggen :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fluistergewelven

Dank je voor de informatie. Maar de verklaring?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fluistergewelven

Gewoon weerkaatsing, net zoals je met een bollende spiegel licht in een klein punt kun krijgen, kun je met een bol gewelf de geluidsgolven precies op een oor richten. Het is gewoon de richting van de golven volgen, ze worden teruggekaatst in een bepaald centrum of brandpunt. Een schotel werkt op de zelfde manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fluistergewelven

Ik zie het zo:

Stel het gewelf ellipsoïde vormig is. Een ellips heeft nu de volgende eigenschappen:

1) De som van de afstanden van de brandpunten tot een willekeurig punt van de ellips is een constante.

2) Als men een lijn trekt naar een punt naar de ellips en van dit punt tot het andere brandpunt dan zijn de hoeken die beide lijnstukken maken met de normaal in dit punt gelijk.

Stelt men zich nu ongeveer in één van de brandpunten en zegt iets dan komt volgens 2 al het terugkaatste in het andere brandpunt en is alles in fase volgens 1 dus versterking.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer