Draadloos stroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Draadloos stroom

Aan de hand van dit (onder hand al een beetje oude) artikel http://science.slashdot.org/article.pl?sid...14&from=rss gepubliceerd op 1 april. Maar is al bekend gemaakt op 7 januari. Voor vijf euro is het niet duur om te maken en er wordt van gezegd onschadelijk. Maar ik vraag me af wat mensen dan weerhoudt van de gratis stroom die dit ding ontvangt als het ergens wordt uitgezonden en oppikt

Berichten: 17

Re: Draadloos stroom

Meer draadloos stroom, maar goed. Aan de hand van dit artikel:http://science.slashdot.org/article.pl? ... 4&from=rss . Toch is het waarschijnlijk waar al is het geplaats op een april. Er waren al berichten erover op 7 januari. Voor vijf euro zou dit toch snel in veel apparaten kunnen worden ingebouwd, maar de vraag rest mij": "Hoe wordt er betaald voor de stroom die wordt opgepikt?". Want anders zal het waarschijnlijk snel lijken op de vele gratis wi-fi netwerken die mensen uit hun huis uitzenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Draadloos stroom

Ik geloof er helemaal niets van. Tis gewoon een 1 april grap. Hoe weet je dat er op 7 januari al berichten over waren?

Het gaat gewoon tegen alle natuurwetten in.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Draadloos stroom

Math-E-Mad-X schreef:Ik geloof er helemaal niets van. Tis gewoon een 1 april grap. Hoe weet je dat er op 7 januari al berichten over waren?

Het gaat gewoon tegen alle natuurwetten in.
In principe zou het wel kunnen via 'gerichte' inductie. Maar in praktijk is het alleszins nog niet mogelijk. Men doet er wel onderzoek naar en men zou een manier hebben gevonden om inductie gericht over te brengen. Maarja daar gaan zoiezo verliezen met gepaard, en in deze tijd van besparing en energiedebatten lijkt me dit eerlijk gezegd geen goed idee.

Berichten: 34

Re: Draadloos stroom

Als je kijkt naar dat artikel, zie je ook dat het linkt naar een artikel van cnn dat al geschreven is op 30 maart, dus een 1 april grap is het niet lijkt me. Hoe ze het praktisch haalbaar willen maken is me ook niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Draadloos stroom

In principe zou het wel kunnen via 'gerichte' inductie. Maar in praktijk is het alleszins nog niet mogelijk. Men doet er wel onderzoek naar en men zou een manier hebben gevonden om inductie gericht over te brengen. Maarja daar gaan zoiezo verliezen met gepaard, en in deze tijd van besparing en energiedebatten lijkt me dit eerlijk gezegd geen goed idee.
Dan zou je de energiebron wel heel goed moeten richten. Hoe breder je de energiestraal maakt hoe meer energie er verloren gaat. Stel je voor dat iedereen dit zou gebruiken, wat gebeurt er dan met al die verloren energie? Die zal dan ergens door geabsorbeerd moeten worden waarschijnlijk, dat zou best gevaarlijke situaties op kunnen leveren. Je huis wordt één gigantische magnetron.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 17

Re: Draadloos stroom

http://reviews.cnet.com/8301-12760_7-9673092-5. Dit artikel legt uit dat het werkt door de stroom uittezenden op een lage frequentie zoals am radio en is dan niet schadelijk zoals magnetron straling. Door een ontvanger kan dan een batterij worden opgeladen of direct stroom leveren. Dit was al gedaan door Nicholas Callan in 1836 en later door Tesla. Natuurlijk is er een verlies van stroom, maar de komende producten met deze uitvinding zullen draadloze muizen en toetsenborden. Die zullen batterijen hebben die opgeladen worden door de ontvanger/verzender die verbinding met de computer heeft. Hierbij zal het verlies niet veel schelen door de kleine afstanden en kleine stroom die nodig is.

Ook is er al een patent op gevraagd: http://assignments.uspto.gov/assignments/q...amp;pat=7027311

Ps. sorry voor dubbel post. Ik dacht dat er iets fout was gegaan met posten, maar het moest nog geverifeerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Draadloos stroom

Je kunt inderdaad zo apparaten opladen, dik kans dat mp3 spelers zo zullen werken in de toekomst. Er is namelijk een kans dat de lader zelf limiterend is, ofwel, een lader voor (pakweg) 10V kan ook eentje van 5V opladen. Je hebt dus maar een lader nodig voor vele gadgets. Inderdaad voor een muis zou het leuk zijn, maar het zal ook meer kosten, ik denk dus niet dat dat zo'n goede markt is.

P.s. Het werkt gewoon met inductie: hoe verder weg, hoe minder effectief.

Berichten: 3.165

Re: Draadloos stroom

Ik heb er een aantal maanden geleden een artikel over gelezen op de BBC-website (het is maar dat jullie weten dat je ook daar info kan vinden hierover). Ik vroeg me vooral af waarom ze dit nu pas bedenken en/of ontwikkelen omdat het principe zo simpel is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Draadloos stroom

Het principe was al bedacht, er was gewoon geen markt voor. Denk wel dat het apparaat zo dicht mogelijk bij de lader moet staan. Ofwel, je kunt dus net zo goed de muis op de lader leggen, hetzelfde principe. Het is gewoon wa handiger, en mischien wat mooier. Ook hoef je niet altijd met al die adapters te lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Draadloos stroom

Ik heb er een aantal maanden geleden een artikel over gelezen op de BBC-website (het is maar dat jullie weten dat je ook daar info kan vinden hierover). Ik vroeg me vooral af waarom ze dit nu pas bedenken en/of ontwikkelen omdat het principe zo simpel is.


Normaal verspreid inductie zich radiaal rond een bron en dat zijn enorme verliezen. Zomaar gericht inductie geven in een willekeurige richting waar het voorwerp zich bevind is niet zo vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Draadloos stroom

oke, op kleine schaal zou dit misschien best kunnen werken maar echt revolutionair zal het in elk geval niet zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 17

Re: Draadloos stroom

Inderdaad niet van de mensen die natuurkunde op de middelbare school hebben gedaan en niet alles hebben vergeten. Waarschijnlijk het meest revolutionaren aan dit artikel is de grote, een stuiver, en de prijs, vijf dollar.

Re: Draadloos stroom

Tesla.

Reageer