Ascending ordening?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Ascending ordening?

Kan mij iemand uitleggen wat ascending ordening inhoud?

Groeten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ascending ordening?

Bert F schreef:Kan mij iemand uitleggen wat ascending ordening inhoud?

Groeten.
Ascending wil zeggen dat elke volgende waarde gelijk of groter is dan de huidige:
\(R(a+1) \geq R(a)\)
Increasing wil zeggen dat elke volgende waarde groter (niet gelijk aan) is dan de huidige:
\(R(a+1) > R(a)\)
Decreasing en Descending evenzo maar dan worden de waarden steeds kleiner.

De reeks 1 5 7 7 9 10 12 12 12 15 19 is ascending: Elke volgende waarde is gelijk of groter dan de vorige.

De reeks 0 1 2 4 6 9 10 14 18 21 32 is increasing: Elke volgende waarde is groter dan de vorige.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Ascending ordening?

Volgens mij zijn "ascending" en "increasing" synoniem. Beide komen ook in de variant "strictly" voor (dus "strictly increasing" en "strictly ascending"). Dat "increasing" gelijk zou zijn aan "strictly ascending" heb ik nog nooit eerder gezien. Waar haal je dit vandaan?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ascending ordening?

zie dit dictaat bij 5.6 Het zoeken in geordende rijen (via)
De nederlandse woorden voor ascending en descending zijn stijgend en dalend. Men

gebruikt voor increasing en decreasing de termen strikt stijgend en strikt dalend
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Ascending ordening?

Apart, zo heb ik het nog nooit ergens gezien. Na enig zoekwerk kan ik hier ook geen bevestiging vinden dat dit een algemeen geaccepteerde definitie is die dan ook nog eens zo wordt toegepast. Als je bijvoorbeeld op termen "increasing order", "monotonically increasing order", "monotonically ascending order" of "ascending order" dan vindt men op allen hits waarui de context blijkt dat "increasing" en "ascending" synoniem gebruikt worden. Het lijkt mij dus dat er in ieder geval voorzichtigheid geboden is...

Berichten: 2.589

Re: Ascending ordening?

Iké bedankt.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ascending ordening?

Natuurlijk moet je eigenlijk altijd voorzichtig zijn met definities...

Btw. Programmaderivatie is eigenlijk wel een erg interesante en creative activiteit, wellicht zou er ooit eens een "introductie tot informatica" (minicursus) geschreven kunnen worden?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Ascending ordening?

Wellicht, maar ik ben bang dat het voor de meeste mensen zowel een "ver van mijn bed"- als een "ver boven mijn pet"-show is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld relativiteitstheorie zijn er weinig mensen die ondanks gebrek aan kennis vergaande uitspraken durfen te doen over Programmaderivatie. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ascending ordening?

(Wellicht is "hubris" wel nodig om hier een (afwijkende) mening te plaatsen en proberen te verdedigen...)
Wellicht, maar ik ben bang dat het voor de meeste mensen zowel een "ver van mijn bed"- als een "ver boven mijn pet"-show is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld relativiteitstheorie zijn er weinig mensen die ondanks gebrek aan kennis vergaande uitspraken durfen te doen over Programmaderivatie. :mrgreen:
Je doet net alsof dat dit iets negatiefs zou zijn... ;)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: Ascending ordening?

Ondanks de afwezigheid van enige informaticakennis durf ik toch de volgende suggestie te doen. Ascending wordt zowel voor cijfers als voor rangschikking volgens het alfabet gebruikt. Increasing alleen voor cijfers.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ascending ordening?

Heel goed punt dat is inderdaad een verschil.

In het algemeen geef ik de voorkeur aan korte duidelijk herkenbare termen boven het gebruik van synoniemen met dezelfde betekenis door elkaar heen of het gebruik van extra woorden, zelfs als de termen een iets specifiekere betekenis hebben dan algemeen gebruikelijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer