Selectiviteit van spanningsnetten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Selectiviteit van spanningsnetten

hallo iedereen,

het is nu al jaren terug dat ik nog iets geschreven had op deze forum maar nu ik in het laatste jaar zit van mijn middelbare studies en ik nu ook nog een eindwerk heb moet ik selectiviteit onderzoeken van een TT-net.

Hopelijk weet een beetje iedereen wat een TT-net is.

Maar ik zal het nog eens uitleggen en hopelijk zal ik niets verkeerd zeggen (corrigeer mij als het mis zou zijn).

Een TT-net is eigenlijk dat je van je hoogspanningscabine naar je laagspanningscabine gaat en alles is afhankelijk van hoe je de kabels en of draden schakelt. Zo is het bij een TT-net dat je met je L1, L2, L3 en N van de hoogspanningscabine naar je laagspanningscabine gaat. De hoogspanningscabine en de laagspannigscabine zijn elk apart geaard. Dus bij een kortsluiting wordt de spanning direct naar de grond geaard.

Verder bestaan nog andere netten zoals het IT-net, een TS-net die dan nog verdeeld wordt onder ander naar een TS-N net of een TS-C net.

Nu moet ik de selectiviteit onderzoeken van mijn TT-net kast.

Ik heb al geprobeerd te zoeken op het internet maar met weinig resultaat.

kan er imand mij verder helpen.

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Ik snap de vraag niet goed. Wat bedoel je met selectiviteit, en wat heeft dat te maken met de wijze van aarding?

Berichten: 50

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

eh ja.

ik denk dat het iets is dat als een van de zekeringen van de laagspanningskast (dus bv. een verdeelkast van een straat) dat er alleen maar een deel van de getroffen straat zonder elektriciteit zou zitten en een andere deel wel nog elektriciteit zou hebben.

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Precies, t'is dat.

Als er ergens een kortsluiting ontstaat dan mag alleen de zekering die het dichtst vóór de kortsluiting zit er uit gaan.

De zekeringen die dichter bij de bron zitten moeten er in blijven.

Over het algemeen bereikt men dat door de opeenvolgende zekeringen steeds minstens 2 stappen te laten verschillen.

Maar dat heeft volgens mij niks te maken met het gekozen aardingsstelsel.

Berichten: 3.165

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Ik heb hier niet erg veel verstand van maar misschien toch iets interessants te melden. Laatst had ik hier een stroomstoring waarvan de oorzaak buiten het huis lag. Ik ben natuurlijk op straat gaan kijken ofdat mijn buren wel stroom hadden, bij de directe buren was er wel stroom. Wat bleek? De huizen, zijn om en om gekoppeld op hetzelfde deel van het net. De even nummers van een straat op één groep, de oneven nummers op de andere groep. Dit is dus in België, ik weet niet hoe het in Nederland is geregeld.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

In Nederland is het ook zo geregeld, tenminste bij huizen met een éénfase aansluiting.

In Zeeland bepaalt het huisnummer op welke fase je zit. Deel het huisnummer door 3 en kijk hoe groot de rest is.

Voorbeeld: huisnummer 16, delen door 3 geeft 5, rest 1. Dus komt dat huis op fase 1.

Huisnummer 20, delen door 3 geeft 6, rest 2, dus fase 2.

Huisnummer 24, delen door 3 geeft 8, rest 0, dit wordt dan fase 3.

Berichten: 50

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Maar Nederland heeft een andere netstelsel dan België.

België heeft het TT netstelsel (vandaar mijn eindwerk)

Nederland heeft (d8 ik toch) het IT netstelsel.

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

In Nederland wordt over het algemeen het TN stelsel gebruikt. Daarvan bestaan 3 varianten, nl. TN-C, TN-S en TN-CS, die door elkaar gebruikt kunnen worden.

Maar nogmaals: wat is het verband tussen het gekozen aardingsstelsel en de selectiviteit van de beveiliging?

Berichten: 50

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

heu...

dit zit ook in mijn kast

http://www.ziehl.de/ziehl/englisch/tempera...toring/tre.html

en dan MSF 220 SE.

Verstaat er iemand die schema.

grtz

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

De aarding bepaald het type stelsel wat je hebt.

Bij een TT-stelsel houdt dat in dat je geen aarde meegeleverd krijgt vanuit het energiebedrijf en zelf dus een aardpen moet slaan om een zo laag mogelijke aardweerstand te creeren zodat de voeding bij een kortsluiting uitschakeld.

Een TT-stelsel wordt voornamelijk bij woning toegepast.

TN-stelsels worden vooral bij bedijven toepast vanwege de grotere aanluitingen.

Selectiviteit creeer je door je kortsluitbeveiliging dusdanig op elkaar af te stemmen dat een sluiting er niet toe leidt dat een groot gedeelte van de installatie spanningsloos raakt maar alleen dat gedeelte waar de sluiting op treedt.

Je moet de doorlaatenergie van de automaten/zekeringen dus op elkaar af stemmen.

Voor smeltveiligheden is dit vrij simpel. Daar is de vuistregel dat er een factor van ongeveer 1,6 tussen de verschillende smeltveiligheden moet zitten. Dus een smeltveiligheid van 16A is selectief met een automaat van 25A.

Voor automaten is dat een stuk ingewikkelder. Maar daar hebben de frabrikanten vaak hele mooie tabellen voor :(

Vooral als men dan spreekt over gedeeltelijke selectiviteit is de hoogte van de kortsluitstroom van belang. En de kortsluitstroom wordt bepaald door je circuitweerstand. En je circuitweerstand wordt weer bepaald door het type stelsel.

Dus er is wel een verband.....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

ducman schreef:Bij een TT-stelsel houdt dat in dat je geen aarde meegeleverd krijgt vanuit het energiebedrijf en zelf dus een aardpen moet slaan om een zo laag mogelijke aardweerstand te creeren zodat de voeding bij een kortsluiting uitschakeld.

Een TT-stelsel wordt voornamelijk bij woning toegepast.
Wat heeft de aarde met kortsluitingen te maken?

Bij mijn weten wordt voor woningen in Nederland overal het TN stelsel toegepast.

Als ergens het TT stelsel wordt toegepast wil ik graag weten waar.

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

TT-stelsel werd vroeger veel in woningen toegepast, tegenwoordig meer het TN-stelsel. Zie http://www.et-installateur.nl/PDF/TA94_2.PDF

Alwin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Ja, maar hoeveel vroeger is "vroeger"? Het is toch minstens 50 jaar geleden dat er überhaupt in Nederland nog TT stelsels in gebruik waren.

Re: Selectiviteit van spanningsnetten

Vroeger werden de huizen hier (Belgie) 3 fazig aangesloten.De verdeling gebeurde binnenshuis.Dit liet soms veel te wensen over.Nu maakt men de verdeling buiten op de voedingskabel.Om 3 fazen te krijgen moet je dat aanvragen en daar een reden voor hebben.Appartements gebouwen worden steeds 3 fazig bedient.De verdeling gebeurd in de schakelkast voor de tellers.Als één faze wegvalt zijn twee derden van de woningen stroomloos. (systeem 220V tussen twee fazen.127V tussen faze en grond of het sterpunt)Bij het systeem 380/220 V zou er maar één derde van de woningen stroomloos zijn.Daar heb je de neutrale lijn als extra geleider.De piekspanning ten opzichte van de grond is dan veel hoger en veel gevaarlijker.

Reageer