breking licht in een glazen bol

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

breking licht in een glazen bol

hallo mensen ik ben op zoek naar informatie van licht breking in een glazen bol.

wie kan mij hiermee helpen. ik heb een ronde vormnodig maar er moet een camera achter zitten. ik heb hiervan natuurlijk een goed scherp beeld nodig.

hoe moet ik dit aanpakken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: breking licht in een glazen bol

met de wet van snellius en je brekingsindex kan je de i en de r bepalen. let wel op dat je hiervoor een raaklijn aan de bol tekend, en de normaal hier op zet (m.a.w. vanuit het midden van de bol een lijn naar de buitenkant trekken.)

hoop dat je hier wat aan hebt
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 65

Re: breking licht in een glazen bol

Om te beginnen lijkt het me handig om de brekingsindex van glas te achterhalen. Toevallig heb ik dit onderwerp net bij natuurkunde behandelt en weet ik dat deze brekingsindex als volgt is:

- Bij rood licht (687 nm) is deze 1,51

- Bij geel licht (589 nm) is deze 1,51

- Bij blauw licht (486 nm) is deze 1,52

- Bij violet licht (434 nm) is deze 1,52

Deze kan je vervolgens verwerken in de volgende formule

Sin i / Sin r = n

Hierbij is i de invalshoek, r de brekingshoek en n de brekingsindex. Deze formule geldt alleen als de lichtstraal van lucht naar een stof gaat.

De formule die geldt als de lichtstraal vanuit een stof naar de lucht gaat is als volgt:

Sin i / Sin r = 1/n

*note: dit antwoord is practische hetzelfde als het antwoord van Wouter_Masselink, maar iets uitgebreider.

Re: breking licht in een glazen bol

helemaal top mensen ik ga het nu verder uitzoeken brekeing van licht heb ik zelf nooit gehad bij mijn opleiding.

hoe meer info over breking van licht in bollen hoe beter.


Reageer