Permanente magneten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Permanente magneten

Ik heb de hoofdstuk in mijn handboek grondig overlopen, maar ik zit vast bij een vraagstuk.

Op 1/1/2004 bedroeg de grootte van het magnetische veld van de aarde in Brussel 48,3 mT, de declinatie -0°57' en de inclinatie +66°04'. Bereken de horizontale component van het magnetische veld.



Wat bedoelt men hier met de horizontale component ? Ik begrijp de gegeven informatie. Maar wat moet ik juist berekenen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Permanente magneten

Goed je zegt dat je de gegevens begrijpt. Ik neem nou een kompasnaaldje en hang die aan een touwtje op. Die kompasnaald zal zich richten naar de veldlijnen. Kun je eens EXACT omschrijven in welke richting die kompasnaald in Brussel zal wijzen? (ik wil een x, y en z richting!!!)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Permanente magneten

Goed je zegt dat je de gegevens begrijpt. Ik neem nou een kompasnaaldje en hang die aan een touwtje op. Die kompasnaald zal zich richten naar de veldlijnen. Kun je eens EXACT omschrijven in welke richting die kompasnaald in Brussel zal wijzen? (ik wil een x, y en z richting!!!)


De kompasnaaldje heeft namelijk twee polen, een noord- en een ziudpool. De noordpool van de kompasnaald zal naar de zuidpool van de aardmagnetische veld wijzen.

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met x,y en z. Ik vermoed dat de x nul graden is, de Y -0°57' en de z +66°04'?

Wat ik begrijp is dat de kompasnaald 0°57' afwijkt naar links en 66°04' naar beneden op de kompasnaald.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Permanente magneten

kemicza schreef:De kompasnaaldje heeft namelijk twee polen, een noord- en een ziudpool. De noordpool van de kompasnaald zal naar de zuidpool van de aardmagnetische veld wijzen.

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met x,y en z. Ik vermoed dat de x nul graden is, de Y -0°57' en de z +66°04'?

Wat ik begrijp is dat de kompasnaald 0°57' afwijkt naar links en 66°04' naar beneden op de kompasnaald.
Wat je x, y en z noemt is maar een kwestie van definitie, dus daar gaan we maar geen problemen van maken.
Wat ik begrijp is dat de kompasnaald 0°57' afwijkt naar links
dat is nog steeds in het horizontale vlak, dus dat heeft geen invloed op een horizontale component
en 66°04' naar beneden op de kompasnaald.
en deze afwijking is dus diagonaal naar beneden. Die kun je goniometrisch splitsen in een puur verticale en een puur horizontale component. De horizontale component is dan 19,6 mT
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Permanente magneten

Die kun je goniometrisch splitsen in een puur verticale en een puur horizontale component. De horizontale component is dan 19,6 mT


Ik begrijp het nog altijd niet. Hoe kom je aan de 19,6 mT? De 66°04' kun je splitsen in een puur verticale en een puur horizontale component?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Permanente magneten

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Permanente magneten

Nu begrijp ik het. De berekening kwam goed uit. Bedankt voort uitleg!

Reageer