Hersenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Hersenen

Hallo allemaal!

Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met de effecten van alcohol. Nu heb ik 6 proefjes gedaan en wil ik graag weten welke delen van de hersenen verantwoordelijk zijn voor deze functies. Ik ga deze hersendelen later ook gebruiken bij man/vrouw, aangezien deze een iets andere verdeling hebben, en kijken of de onderzoeksresultaten hiermee overeen komen. Dit zijn de proefjes:

Lopen: grove motoriek --> middenhersenen

rekenen: logisch redeneren --> grote hersenen

onthouden: 10 of minder woordjes (klopt), dan is het korte termijngeheugen --> hippocampus

reactiesnelheid: ??

zien (soort oogtest): ??

lezen (moeilijk zin oplezen): ??

Weet iemand van de laatste 3 waar ze gesitueerd zijn in de hersenen? En als er alvast iemand weet welke verschillen er tussen deze gebieden zijn bij man/vrouw (of waar ik het kan vonden) dan zou dat heel welkom zijn!

Met vriendelijke groet, Arvid

Berichten: 704

Re: Hersenen

volgens mij de occipitale lob van de grote hersenen = zien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hersenen

De visuele cortex zit volgens mij aan de achterkant van je hoofd, iets links van het midden.

Lezen is een combinatie van hersengebieden; je ziet wat je leest, zet dat om en dan moet je je spraak nog aansturen.

Probeer misschien studenten psychologie (neuropsychologie in Utrecht bijvoorbeeld of biopsychologie voor als je in/bij Amsterdam woont).. misschien is er iemand die je kan helpen; ze hebben de boeken ervoor. Hang anders briefjes op in universiteiten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hersenen

Via oog zenuw gaat de informatie naar de Thalamus voor eerste analyse(beweging kleur en vorm) daarna wordt de informatie door gestuurd naar de visuele cortex (van onder achteraan) V1 en V2 (kleur vorm beweging diepte etc)

taal centrum is centrum van Wernicke (spraak)(juist onder de laterale groeve ondeveer in het midden) = verstaan wat je zegt dus begrip en woorden/symbolen assosiatie

brokka ook spraak (juist boven laterale groeve)=de motoriek van het spreken

reactie snelheid: het vlugst is via ruggemerg. (1/20 van een seconde)
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 704

Re: Hersenen

40% van de zenuwuitlopers gaan via de thalamus, maar 60% gaan rechtstreesk naar de chiasma optica

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hersenen

40% van de zenuwuitlopers gaan via de thalamus, maar 60% gaan rechtstreesk naar de chiasma optica


:shock:

het optisch chiasme komt toch voor het corpus geniculatumlaterale in de thalamus?
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 704

Re: Hersenen

chiasma optica --> nucleus geniculatum laterale --> primaire visuele cortex/ Brodmann 17

40% zal direct naar thalamus gaan zonder te kruisen --> 60 % kruist eerst. (dat zegt Purves)

Reageer