Tijdvervorming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Tijdvervorming

Hallo, ik heb en vraagje over het volgende filmpje:

Relativiteit "De Laatste Show"

Op het tijdstip 4min 36s gebeurt er het volgende, ze zeggen dat wanneer er iemand in de ruimte tegen een snelheid 2 jaar rondvliegt tegen een snelheid van 200 000km/s dat er op Aarde dan 30 jaar voorbij zijn.

Men geeft ook de volgende formule:
\( t= \frac{1}{ \sqrt{1. \frac{v²}{c²}}} .t0\)
Wanneer ik deze invul krijg ik dat wanneer er 2 jaar tegen een snelheid van 200 000 km/h gevlogen wordt dat er op Aarde 3 jaar voorbijging.

Wat gaat er fout ??

Ik heb nog een vraagje, hoe kom het dat die snelheden vermenigvuldigd worden met een factor 1, dit kan normaal toch worden weggelaten of niet ??

Alvast bedankt voor de informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tijdvervorming

vermenigvuldigen met 1? (das een beetje dom) :-D

Als je de minicursus hebt gelezen, had je geweten dat het niet 1 maal, maar 1 minus moet zijn.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...amp;#entry79393

Berichten: 8

Re: Tijdvervorming

Is het niet zo dat tijd reizen niet mathematisch te berekenen is, omdat tijd in golven reist. Tijd is iets aards een begrip dat wij kennen. Aan de hand van onze filosofie over tijd en dergelijke zijn deze formules ontworpen. Ik weet dat dit niets met jou vraagstelling te maken heeft. Maar ik geloof niet zo in berekenen van tijd op deze schaal. je betreed de wereld van quantumfisika. In feite ben je op meerdere plekken tegenlijk, maar je bent toch 1. Dit zal je wellicht niks helpen. Ik kan nog verder gaan over braam technologien mbt tijd en zo. Wat geloof jij die formule of de wereld van de quatumfisika. Ik weet meerdere woorden en opbouw van zinnen kloppen niet. Kan geen nederlands heb geen hogere opleiding genoten. Gr Richard

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Tijdvervorming

In de alledaagse wereld en op astronomische schalen werken deze formules zeer goed, hoewel er daar zeker geen quantummechanica meespeelt.

Zelfs als de QM begint mee te spelen, telle die formules nog ook. De eerste letter van de nieuwe deeltjesversneller RHIC staat niet voor niets voor Relativistic.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Tijdvervorming

De formule van tijddilatatie volgt uit een simpele aanname. Namelijk: de lichtsnelheid is voor elk waarnemer in een inertiaalstelsel gelijk.

De tijdsdilatatie is meer dan een theoretische constructie. Men heeft experimenteel aangetoond dat het effect echt bestaat:

In de hogere atmosfeer worden door botsing tussen kosmische straling en de atmosferische deeltjes muonen gevormd. Die deeltjes zijn zeer onstabiel en vervallen bijna onmiddellijk. Zelfs met een snelheid die de lichtsnelheid benadert, zouden ze niet lang genoeg bestaan om bij de aardbodem te komen. Nu kunnen er daar toch veel muonen gemeten worden. Dat komt omdat deze muonen zo snel gaan dat de tijd voor hen trager gaat en ze dus in hun "tijdservaring" snel genoeg vervallen.

Men heeft snelle vliegtuigen uitgerust met zeer nauwkeurige atoomklokken. Na een reis rond de aarde bleken de klokken iets minder tijdsduur gemeten te hebben dan klokken die op aarde waren gebleven"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdsdilatatie
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer