Absorptiecoefficient thallium

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Absorptiecoefficient thallium

schets de grafiek van de absorptiecoëfficient van Thallium als functie van de golflengte voor het gebied 240-250 nm
in het plaatje hieronder een stuk uit het UV-gebied van het absorptielijnenspectrum van Thallium.

240 nm heb ik (ongeveer) met een blauwe lijn aangegeven, 250 met rood

een stuk hieruit heb ik uitvergroot en eronder geplakt.

Een absorptiecoëfficient α voor een golflengte λ geeft aan welk deel van de in die golflengte opvallende straling zal worden geabsorbeerd, en varieert dus tussen 0 en 1. (klopt?)

het eerste stukje van dit spectrumdeel valt echter in een seriegrenscontinuum. Opvallende straling heeft hier een grotere energie dan de ionisatie-energie. wat er meer aan energie is wordt met het uittredende elektron meegegeven, mijn conclusie: álle straling in dat continuumgebied wordt geabsorbeerd, α(λ) = 1. Dat resulteert in onderstaande (groene) grafiek.

Is mijn conclusie terecht, of moet ik me dat toch anders indenken?

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

in het plaatje hieronder een stuk uit het UV-gebied van het absorptielijnenspectrum van Thallium.

240 nm heb ik (ongeveer) met een blauwe lijn aangegeven, 250 met rood

een stuk hieruit heb ik uitvergroot en eronder geplakt.

Een absorptiecoëfficient k voor een golflengte λ geeft aan welk deel van de in die golflengte opvallende straling zal worden geabsorbeerd per m dikte van een gaslaag, en neemt in het uv gebied toe met toenemende golflengte.

het eerste stukje van dit spectrumdeel valt in een seriegrenscontinuum. Veel zal hiervan worden geabsorbeerd, kλ is hoog en neemt toe met de golflengte. Idem in de absorptielijnen

zo beter dan?

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

Sorry, het spectrumplaatje dat tot mijn beschikking staat is van van zichzelf helaas al niet duidelijker. Het gaat echter niet om details, het gaat letterlijk om de grote lijn. Dat zwartige gebied tussen 240 en ruwweg 247 nm is een seriegrenscontinuum en dus terecht zwart.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Absorptiecoefficient thallium

Even de wiskundige achtergrond, zodat je de betekenis beter kan plaatsen.

In het tijdsdomein wordt een vlakke golf voorgesteld door
\(E(x,t)=e^{-i(kx-\omega t)}\)
, met k de golfvector, x de propagatierichting,
\(\omega\)
de frequentie. k is een functie van de frequentie, of als je wil van de golflengte, en is afhankelijk van het medium. Als k nu een complexe component blijkt te hebben:
\(k=\beta-i\alpha\)
, dan wordt je vlakke golf
\(E(x,t)=e^{-i(\beta x-\omega t)-\alpha x}\)
De sterkte van de golf neemt nu af in de richting waarin de golf propageert.
\(\alpha\)
is een maat voor hoe snel de sterkte daalt, en wordt de attenuatiecoëfficiënt genoemd.

Deze tak van de natuurkunde is niet echt mijn ding, en voor mij is de attenuatiecoëfficiënt hetzelfde als de absorptiecoëffciciënt. Blijkbaar moet ook nog rekening gehouden worden met verstrooiing (waardoor je een deel van de golf krijgt dat in andere richtingen begint te propageren), maar in principe (als je reflectie aan de materiaalrand in rekening brengt) is de nuance klein. Je krijgt dus dat
\(\alpha\)
, nu losweg de absorptiecoëfficiënt genoemd, een analogon is van de tijdsconstante in radioactief verval.

Merk nog op dat in je tekening en in het eerste deel van je uitleg eenheden ontbreken.

Dit gezegd zijnde is me niet duidelijk wat je vraag is. Moest deze zijn of je figuur realistisch is, dan moet ik je het antwoord schuldig blijven (de discontinuïteiten zijn duidelijk fout, dat zijn meer resonantiepieken, soms rechtsaflopend, soms linksaflopend, soms symmetrisch). Ook is me niet duidelijk hoe je deze juist uit de tekening haalt of vanwaar je ze tout court haalt (waarom laat je daar bijvoorbeeld een exponentieel stijgende functie op superponeren). Ik hoop je toch wat verder te hebben geholpen met deze iet of wat gebrekkige uitleg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

Goed. NB: dit is zoals ik het begrijp, niet noodzakelijk zoals het IS dus:

In een lab maak ik een vat gevuld met Thalliumdamp. Vervolgens stuur ik daar een continu spectrum licht door. Van elke golflengte uit dat licht zal door de Thalliumdamp een deel worden geabsorbeerd, wat tot uiting komt in een k(λ), dat is "de fractie waarmee het vermogen van een evenwijdige lichtbundel afneemt na het ¨passeren van een 1 m dikke gaslaag". De dimensie is dus m-1

k is dus afhankelijk van de dichtheid van het gas, maar ook van het soort gas, en is voor elke golflengte anders, vandaar de toevoeging k (λ). Als ik het goed begrijp is k groter bij grotere golflengten. Daarom de algemeen oplopende trend in mijn groene grafiekje. Echter, voor bepaalde golflengtes zal die absorptiecoëfficiënt (veel) hoger zijn dan voor andere, n.l. daar waar die energie past bij een bepaalde elektronsprong (bijv. balmerserie-lijnen), of daar waar ionisatie-energiën worden overschreden (seriegrenscontinuüm)

In een absorptielijn van zo'n spectrum moet k voor die λ dus hoog zijn: een groot deel van het in die golflengte opvallende licht wordt geabsorbeerd.

Vraag: begrijp ik dit goed en is daarmee mijn vertaling naar het groene grafiekje k tegen λ in grote lijnen correct. NB Ik denk dat die algemene trend (dus buiten de specifieke absorptielijnen) geen mooie rechte lijn zal zijn, maar dat is niet makkelijk in paint weer te geven, en mogelijk/waarschijnlijk is hij in dit kleine gebiedje van 240-250 nm wél nagenoeg recht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Absorptiecoefficient thallium

dat ziet er netjes uit. Waar ik me echter liever niet over zou uitspreken is dat oplopen van die absorptiecoëfficiënten. Ik heb ergens (=niet op mijn kot/kamer) daar wel wat over liggen voor vaste stoffen, maar voor gassen weet ik er eigenlijk niets van. Vermits allicht weinig anderen in het huiswerkforum een antwoord zullen geven (en als ze dit lezen, voel je vrij kritiek te uiten) ga ik toch mijn intuïtie niet tegenhouden. de schaal op bijgevoegde grafiek is zeker niet realistisch(dus dan ook maar even zonder eenheden :wink: ), de pieken zullen zeker scherper zijn etc. Maar mijn idee is dus dat in de banden zo'n stijging is, niet gesuperponeerd. Misschien heb je argumenten waarom jouw idee correct is? Ik heb er nl. geen.
Bijlagen
absorb.PNG
absorb.PNG (3.09 KiB) 564 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

Dan hangt het dus wat ons betreft nog op:
Als ik het goed begrijp is k groter bij grotere golflengten.
Ik heb voor dat oplopen weinig ander "bewijs" dan een schematisch plaatje dat hier een beetje op lijkt en dat iets dergelijks doet voor het stralingsgebied 360-410 nm voor de ster δ Cygni, en hierin het Balmercontinuum van waterstof weergeeft. Nou bestaat de fotosfeer van δ Cygni uiteraard niet uit zuiver Thallium, dat zal ook wel een mengsel wezen van hoofdzakelijk waterstof en de nodige "verontreinigingen".

Een overweging zou dus kunnen zijn: in principe loopt die k-lijn horizontaal voor een zuiver gas (zoals eendavid suggereert), maar in een mengsel van vele gassen zou die k-lijn van dat mengsel kunnen oplopen zoals ik suggereer? Haven't got a clue, really........ En vraag me nou dus niet waarom dat plaatje waar ik van afkeek er dan wel zó uitziet, want dat heb ik niet getekend....... :sad:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

wat extra plaatjes digitaal gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Absorptiecoefficient thallium

Ik heb een vermoeden dat er wel enkele mensen meer zullen weten over die continuë absorptie. Allicht heb je meer succes bij moderne natuurkunde of sterrenkunde, hoe dan ook gaat dit voorbij de gemiddelde huiswerkvraag. Blijkbaar is de ionisatiegraad van het plasma in de zon ook niet zo spectaculair (daar had ik eigenlijk nog nooit an gedacht), want dan zouden deze excitatiepieken niet zichtbaar zijn. Is het mogelijk dat de stijgende continue-absorptie-bijdragen met golflengte boven 364nm afkomstig zijn van ionisatie van exotische stoffen in de fotosfeer (of andere lagen)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Absorptiecoefficient thallium

Blijkbaar is de ionisatiegraad van het plasma in de zon ook niet zo spectaculair
Is dat wel zo verwonderlijk, er van uitgaand dat alle licht dat we ontvngen afkomstig is uit de fotosfeer, een schilletje van een paar honderd kilometer dikte met een gemiddelde temperatuur van 5800 K ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer