Vereenvoudigen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

Vereenvoudigen.

Ik zal er waarschijnelijk flink langs zitten indien ik zeg dat volgende fout is maar toch begrijp ik niet hoe men vanuit A naar B kan komen.

Afbeelding

net omdat indien je
\(e^t* e^{-\frac{\lambda}{m }}\)
je dit volgens mij niet kan vereenvoudigen, alleen de twee exponenten eventueel optellen niet meer vermenigvuldigen. dus
\(e^t* e^{-\frac{\lambda}{m}} \)
is niet
\( e^{-t*{\frac{\lambda}{m}}}\)
Waar gaat het mis? Groeten.

Berichten: 7.068

Re: Vereenvoudigen.

Het klopt wel degelijk.

begin met beide kanten te vermenigvuldigen met \(\frac{-\lambda}{m}\) en \(t_0\) gelijk te stellen aan 0. Daarna beide kanten 'exponenten'.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen.

Bert F schreef:Ik zal er waarschijnelijk flink langs zitten indien ik zeg dat volgende fout is maar toch begrijp ik niet hoe men vanuit A naar B kan komen.

Afbeelding

net omdat indien je
\(e^t* e^{-\frac{\lambda}{m }}\)
je dit volgens mij niet kan vereenvoudigen, alleen de twee exponenten eventueel optellen niet meer vermenigvuldigen. dus
\(e^t* e^{-\frac{\lambda}{m}} \)
is niet
\( e^{-t*{\frac{\lambda}{m}}}\)
Waar gaat het mis? Groeten.
Er wordt tot de macht -lamda/m verheven!

Het is helemaal in orde

Berichten: 2.589

Re: Vereenvoudigen.

Mss dat ik het verkeerd aanpak.

dus:
\( e^t=e^{-\frac{m}{\lambda}}(\frac{-\frac{ \lambda}{m}v-g}{-\frac{\lambda}{m}v_0-g}) \)
dan
\(\frac{(e^t)*(-\frac{\lambda}{m}v_0-g)}{e^{-\frac{m}{\lambda}}}+g=-\frac{\lambda}{m}v\)
zodat v gelijk is aan:
\((\frac{(e^t)*(-\frac{\lambda}{m}v_0-g)}{e^{-\frac{m}{\lambda}}}+g)*-\frac{m}{\lambda}=v\)
is dit ook juist? het is gewoon omdat ik geen snelle manier zie om vanaf dit naar het geen in mijn boek staat te gaan.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vereenvoudigen.

\( e^t=e^{-\frac{m}{\lambda}}(\frac{-\frac{ \lambda}{m}v-g}{-\frac{\lambda}{m}v_0-g}) \)
\(a=b \ln{c} \Leftrightarrow e^a=e^{b \ln{c}}\)
en niet:
\(e^a=e^b \cdot c\)

\(t=-\frac{m}{\lambda} \ln{\frac{- \frac{\lambda}{m}v-g}{- \frac{\lambda}{m}v_0-g}\)
\(e^{-t \frac{m}{\lambda}}=\frac{- \frac{\lambda}{m}v-g}{- \frac{\lambda}{m}v_0-g} \)
\(v=-\frac{m}{\lambda}(e^{-t \frac{m}{\lambda}} \cdot (- \frac{\lambda}{m}v_0-g} )+g)\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vereenvoudigen.

\(a=b \ln{c} \Leftrightarrow e^a=e^{b \ln{c}}\)
en niet:
\(e^a=e^b \cdot c\)

\(t=-\frac{m}{\lambda} \ln{\frac{- \frac{\lambda}{m}v-g}{- \frac{\lambda}{m}v_0-g}\)
\(e^{-t \frac{\lambda}{m}}=\frac{- \frac{\lambda}{m}v-g}{- \frac{\lambda}{m}v_0-g} \)
\(v=-\frac{m}{\lambda}(e^{-t \frac{\lambda}{m}} \cdot (- \frac{\lambda}{m}v_0-g} )+g)\)
vereenvoudig verder om tot het resultaat uit je boek te komen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Vereenvoudigen.

hoe kan ik dan niet
\(e^{bln©}=e^b*e^{ln©}=e^b*c\)
omdat een e-de macht en een ln wegvallen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vereenvoudigen.

\(e^{bln©}=e^b*e^{ln©}\)
neen. wat zou kunnen is:
\(e^{b+ln©}=e^b*e^{ln©}\)
.

wat jij nodig hebt is
\(e^{bln©}=e^{ln(c^b)}=c^b\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vereenvoudigen.

bekijk hier eventjes de rekenregels voor machten en logaritmen
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Vereenvoudigen.

Bedankt stom foutje. Groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen.

Safe schreef:Er wordt tot de macht -lamda/m verheven!

Het is helemaal in orde
Ik vereenvoudig als volgt:
\(t=\log{\left|{\frac{T}{N}}\right|}^{-\frac{m}{\lambda}}\)
\(e^t=\left|{\frac{T}{N}}\right|^{-\frac{m}{\lambda}}\)
\(e^{-\frac{\lambda}{m}t}=\left|{\frac{T}{N}}\right|}\)
Het gaat om de overgang van de tweede naar de derde regel: links en rechts verheffen tot de macht -lambda/m.

Reageer