Hulp nodig bij een led-schakeling !

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hulp nodig bij een led-schakeling !

Dag allemaal

Ik ben bezig aan het bouwen van een kampeerlamp.

De lamp bestaat uit 3 prolight 3W leds (48lumen per stuk). De leds

werken op 3,55V en 700mA. Deze schakel ik dan parallel op 3 nimh

batterijen van 1,2V. De batterijen worden dan opgeladen via het

zonnepaneel waar een aparaatje opzit zodat de stroom niet terugvloeit

van de batterij naar het paneel. De batterijen zijn DC.

Het probleem zit erin dat ik de stroom moet beperken tot een 700mA per LED (zodat de LED niet doorbrand). Hiervoor zou ik een constante stroombron moeten gebruiken. Dus ofwel 1 van 700mA per led ofwel eentje van 2100mA voor de

parallelschakeling van de 3 leds. Het probleem is dat ik zo geen constante stroombron vind die ik kan gebruiken met die DC batterijen. Meestal moet de input 9V of 220V zijn, en daar geraak ik dus niet aan. Dus zoek ik een andere oplossing, maar ik heb echt geen idee hoe.

Als je een idee hebt of een fout vind ofzo laat dan aub iets weten !

mvg

Maarten

Berichten: 39

Re: Hulp nodig bij een led-schakeling !

Hoi,

Als je het heel netjes (zo energiezuinig mogelijk) wil doen bouw je een schakeling met bijvoorbeeld een buck- of boost converter. Zie http://cache.national.com/ds/LM/LM3405.pdf voor een buck schakeling, die het voltage omlaag brengt en een constante stroom door de LEDs stuurt.

Voor jou misschien beter een boost te gebruiken gezien de lage batterijspanning, zie bijv. http://www.onsemi.com/pub/Collateral/NCP9003-D.PDF. Je kan dan de 3.6V van de drie NiMH's gebruiken om de drie LEDs in serie op 10.6V te bedrijven.

Ik weet zo niet waar je die componenten kan kopen, maar je kan altijd samples vragen direct aan de fabrikant, zie websites.

Je kan het beste de LEDs in serie zetten omdat de kans klein is dat ze alledrie precies dezelfde spanning hebben - hierdoor trekt één LED veel meer stroom dan de andere twee.

--

Als je niet zo over het energieverbuik in zit, kun je het beste de drie LEDs in serie zetten en aansluiten op een 12V batterij met een serieweerstand van 1.8 Ohm / 5W (deze wordt vrij heet). De stroom is dan (12 - 3.55*3) / 1.8.

groeten en succes.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hulp nodig bij een led-schakeling !

....kun je het beste de drie LEDs in serie zetten en aansluiten op een 12V batterij met een serieweerstand van 1.8 Ohm / 5W
Dit lijkt mij niet zo'n goed idee. De berekening van de weerstand gaat uit van een batterijspanning van 12V. Maar die spanning is niet constant 12,000V. Neem even aan dat die spanning kan variëren van 13V volgeladen tot 11V bijna leeg, en kijk dan eens wat dat doet met de ledstroom. Dat levert een onacceptabele variatie in stroom op. Er moet gewoon meer spanningsruimte zitten tussen wat de leds vragen en wat de batterij levert.

Of je bouwt zo'n energiezuinige spanning-naar-stroom convertor.

Reageer