[druk]luchtdruk in longen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

[druk]luchtdruk in longen

hallo

ik vroeg me wat af.

stel je hebt een snorkel van 10meter en we laten weg dat er dode lucht(door het steet weer opnieuw in adem van de zelfde lucht) in de snorkel komt.

is de druk dan in de longen:

1) 1 bar net als aan de oppervlakte maar het is zeer moeilijk adem door de druk op 10meter.

2) 2 bar gelijk aan de water druk op die diepte.

3) ik zit er helemaal naast.

nu de vraag: welke is goed??

groet,

marc
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

even denkpet opzetten: gesteld dat die druk 2 bar zou zijn......

lucht stroomt van hoge druk naar lage druk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [druk]luchtdruk in longen

met een zeer stijve snorkel: er komt een bar toe in die leiding, maar allicht zal je in je longen wel 2 bar hebben, je lichaam wordt door het water dichtgenepen, dus ook de lucht die je inademt

met een zeer slappe snorkel: klapt dicht

met een zeer stijve snorkel: er komt een bar toe in die leiding, maar allicht zal je in je longen wel 2 bar hebben, je lichaam wordt door het water dichtgenepen, dus ook de lucht die je inademt

met een zeer slappe snorkel: klapt dicht
???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

maar allicht zal je in je longen wel 2 bar hebben, je lichaam wordt door het water dichtgenepen, dus ook de lucht die je inademt
Hoe kan dat nou, Rodeo? Je longen staan via die snorkel in open verbinding met de buitenlucht van 1 bar. Met twee bar in je longen moet je longlucht dan met een enorme vaart door die snorkel naar buiten schieten. Woesjjj leeg.

Het is je ribbenkast die het drukverschil van 1 bar overbrugt. Uitademen zal dus makkelijk gaan :grin: , inademen zal meer moeite kosten. :sad:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: [druk]luchtdruk in longen

Ik sluit me aan bij Jan van de Velde. Verder denk ik dat het je helemaal niet lukt om op 10m diepte in te ademen. Een drukverschil van 1 bar betekent ongeveer een gewicht van tienduizend kilogram op elke vierkante meter.

Berichten: 30

Re: [druk]luchtdruk in longen

dus als ik het snap komt er 1 bar overdruk te staan op de rippenkast en is er een druk van 1bar in de longen.

maar nu volg ik dit niet,"Freedivers duiken tot diepte van over de 100meter met als gevolg dat de long net zo groot worden als tennisballen", waarom wordt deze longen wel kleiner en de longen met de snorkel niet kleinder door de overdruk.

een tweede voorbeeld:

ik heb een PVC buis van 10 meter met aan de onderkant een ballon(boven kant net boven water). als ik dit goed zie zal de ballon in de buis worden gedrukt door de druk van het water en als je plaats moet je een overdruk geven van 1bar.

klopt dit??

groet

marc
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

,"Freedivers duiken tot diepte van over de 100meter met als gevolg dat de long net zo groot worden als tennisballen"
:(

Daar heb ik nog nooit van gehoord, al zegt dat nou ook niet alles. Waar heb je dat vandaan?

bron?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: [druk]luchtdruk in longen

ik duik zelf en ik heb het ook wel op TV gehoord.

maar ook de Wet van boyle

constand = V * p

citaat van http://fiji.web-log.nl/:
Wat elke duiker en natuurkundige natuurlijk weet is dat met elke tien meter dieper duiken, de druk 1 atmosfeer (of bar) groter wordt. We leven in 1 bar en op 10 meter is de druk dus 2 bar en op 20 meter 3 bar. Dit heeft nogal wat effect op het lichaam van een duiker maar nog veel meer op het lichaam van een freediver. Aangezien je voor de duik lucht inademt van 1 bar, neemt het volume van die hap adem dus af met de diepte. Op 20 meter diepte zijn je longen daardoor tot 33% geslonken. In de afgelopen 40 jaar is freediven steeds meer een sport geworden, met toenemend diepte records. Geneeskundigen waren bang dat men niet dieper kon duiken dan 50 meter want dan zou het volume van de longen te klein worden en de duiker sterven. Deze angst werd later verlegd naar 100m want er gebeurde niets. 100m werd 150 en momenteel is de diepste freediver naar 209m geweest met een hap lucht (daar heerst 22 bar, dat is dus meer dan in de band van een auto). Nou hebben ze iets heel stoers ondekt bij diep duikende zoogdieren (die dus ook longen hebben) zoals walvissen, dolfijnen, zeehonden, etc. Namelijk een serie fysiologische aanpassingen van het lichaam waardoor minder zuurstof verbruikt wordt. Dit wordt het mamalian dive reflex genoemd en houdt o.a. een verlaging van de hartslag, vernauwing van de bloedvaten in armen en benen om bloed te poolen voor de belangrijkere hersennen en volumecompensatie van de longen dmv plasma. Deze reflex bestaat ook bij mensen, maar in een afgezwakte vorm. Dit is de reden dat iemand de in (koud) water (bijna) verdrinkt, nog een ongekende kans heeft om gered te worden en dat men vermoedt dat de mens geevolueerd is uit een zeezoogdier (mooi he). Anyway, kort gezegd is het een gevaarlijke sport als je het niet goed beoefend (maar mam, vrees niet, one cannot die in act five). Maar daarom nam ik dus les en dit alles en doe het nu heel veilig, dan is freediven namelijk ineens een hele veilige, zeer zelfbewuste sport waar je ook nog niet eens heel hard voor hoeft te trainen. Uiteindelijk gaat het erom dat je heel economisch met zuurstof omgaat en goed leert ademen en ontspannen. En daar ben ik nu, met wat yoga lessen die ik hier ook volg, meester in. Mijn diepte record is nu 32 meter en ik heb laatst 6 minuten mijn adem in gehouden. Ik ging wel bijna out op het einde maar aan de andere kant is het Nederlandse record op dit moment 6:45 en ben ik er dus bijna.
dus 100meter is ongeveer 10 keer zo klein.
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Berichten: 1.007

Re: [druk]luchtdruk in longen

marc1990 schreef:dus als ik het snap komt er 1 bar overdruk te staan op de rippenkast en is er een druk van 1bar in de longen.

maar nu volg ik dit niet,"Freedivers duiken tot diepte van over de 100meter met als gevolg dat de long net zo groot worden als tennisballen", waarom wordt deze longen wel kleiner en de longen met de snorkel niet kleinder door de overdruk.
De longen worden weldegelijk kleiner, want de druk zorgt ervoor dat er lucht uit je longen wordt geperst. De druk in de longen blijft 1 bar omdat de lucht vrij naar de oppervlakte kan stromen (je ademt uit). Als je je adem inhoudt en dan naar 10meter diepte duikt dan neem de druk in de longen wel toe (en worden de longen ook kleiner).
marc1990 schreef:ik heb een PVC buis van 10 meter met aan de onderkant een ballon(boven kant net boven water). als ik dit goed zie zal de ballon in de buis worden gedrukt door de druk van het water en als je plaats moet je een overdruk geven van 1bar.

klopt dit??
Dit klopt. De enige reden dat dit niet gebeurt met je longen als je uitademt, is omdat er een ribbenkast omheen zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

Ik vertrouw die tennisballongen voor geen meter. Dan zou de hele freediver in volume moeten slinken, en dat doet 'ie niet. En waarmee wordt dan intussen die "lege" ruimte tussen ribbenkast en longen gevuld? Bovendien, als de longen wél zo klein zouden worden, dan komt de freediver nooit meer boven, want dan is zijn totale dichtheid groter geworden dan die van water, en heeft hij dus geen drijfvermogen meer over om hem mee te helpen terug de oppervlakte te bereiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

http://de.wikipedia.org/wiki/Apnoetauchen
In der Tiefe steigt der Umgebungsdruck je –10 m um etwa +1 bar. Diese Druckzunahme wirkt auf alle luftgefüllten Körperhöhlungen. Mit zunehmender Tiefe wirken aber auch Veränderungen der Gaspartialdrücke auf die physiologischen und neurologischen Vorgänge im Körper (Tiefenrausch u. Ä.). Der Druckunterschied macht sich vor allem durch einen heftigen Schmerz im Ohr bemerkbar. Das Trommelfell reagiert sehr schmerzempfindlich und würde ohne Druckausgleich bereits nach wenigen Metern reißen. Andere druckschmerzempfindliche Körperhöhlungen sind Stirn- und Kieferhöhlen. Der Taucher muss den Luftdruck in diesen Körperhöhlungen deshalb häufig gegen den Außendruck angleichen. Hierzu presst er wiederholt Luft aus seinen Lungen in die Höhlungen. Die Lunge selbst ist jedoch bereits in ca. 25 bis 35 m Tiefe auf das Volumen bei maximaler Ausatmung komprimiert. Um ohne Verletzungen dennoch tiefer zu tauchen, muss der Taucher seinen Körper anpassen und komplizierte Ausgleichstechniken erlernen. Durch spezielle Übungen lässt sich unter anderem die Elastizität des Brustkorbs, des Zwerchfells und der Zwischenrippenmuskulatur verbessern. Zum anderen entwickelt sich aber auch die Fähigkeit der Lunge, sich dem zunehmenden Druck durch Anreicherung von Blut und Lymphflüssigkeit im Gewebe anzupassen. Dieser Prozess, der „Bloodshift“ genannt wird, wird von vielen tauchenden Säugetieren wie Robben und Walen genutzt.


Mijn vertaling:

Dus tot 25-35 m kunnen de longen worden samengedrukt (via het middenrif vult de buikholte de borstholte deels op) Nog verdere samenpersing vanlucht wordt bereikt niet door een verdere afname van de grootte van de longen als geheel, maar doordat bloed-en lymfevaten tusen de longblaasjes opzwellen. De lucht wordt dus uiteindelijk wel samengeperst tot een volume dat mogelijk lijkt op dat van een tennisbal, maar de longen zelf worden op volume van maximale uitademing gehouden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: [druk]luchtdruk in longen

De lucht wordt dus uiteindelijk wel samengeperst tot een volume dat mogelijk lijkt op dat van een tennisbal, maar de longen zelf worden op volume van maximale uitademing gehouden.
wat bedoel je met maximale uitademing?

bedoel je de lucht die je op de oppervlakte hebt ingeademt

groet

marc
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [druk]luchtdruk in longen

Daarmee wordt bedoeld het volume dat de longen overhouden als je aan de oppervlakte álle moeite doet om zoveel mogelijk lucht úit je longen te persen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer