Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Omdat ik regelmatig zie dat beginnende gebruikers van dit board problemen hebben met sommige van de mogelijkheden die dit board te bieden heeft, dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn als ik een paar van de meest voorkomende problemen even hier behandel:


Overal waar ik commando's gebruik (rare text tussen [ en ]'s of tussen < en >'s) zet ik extra spaties. Die spaties moet je weg halen als je deze commando's ook wil gebruiken. Ik moet ze hier wel laten staan, omdat de software van dit board deze commando's anders zou uitvoeren...


Voordat ik met de lijst kom, nog twee opmerkingen:

1) Voor het maken van formules kan je het beste LaTeX gebruiken, via deze link vind je meer informatie.

2) als je meerdere van deze commando's gebruikt, is het belangrijk dat je goed op de volgorde let! Onderaan deze post zal ik hier verder op ingaan.


1] Hoe quote ik iemand?

Je gebruikt de commando's [ quote ] en [ /quote ]. Voorbeeld:

[ quote ]Dit is een quote[ /quote ] geeft als resultaat:
Dit is een quote


Let er altijd op dat je evenveel [ quote ] als [ /quote ] commando's gebruikt!


2] Hoe link ik naar een on-line plaatje?

Hiervoor gebruik je de commando's [ img ] en [ /img ]. Als je bijvoorbeeld het plaatje onder mijn naam (Elmo) in de text wil zetten, en je weet dat dit plaatje op de locatie http://www.wetenschapsforum.nl/images/avatars/185.gif staat, dan doe je het volgende:

[ img ]http://www.wetenschapsforum.nl/images/avatars/185.gif[ /img ]

en het resultaat is:

Afbeelding


3] Hoe link ik naar een andere web-site?

Hiervoor gebruik je het commando

[ url = de naam van de website]vrij in te vullen tekst[ /url]

Als je bijvoorbeeld wil linken naar dit forum, dan doe je dus het volgende:

[ url = http://www.wetenschapsforum.nl/ ]de website van het Wetenschapsforum[ /url ]

en het resultaat is:

de website van het Wetenschapsforum

Als je de link zelf (dus het web-adres) wil laten zien, dan gebruik je

gewoon alleen de link, dus zonder speciale commando's eromheen: http://www.wetenschapsforum.nl/


Natuurlijk kan je dit ook combineren met een plaatje:

[url=http://%5burl=http://www.wetenschapsforum.nl/]http://www.wetenschapsforum.nl/[/url] ][ img]http://www.wetenschapsforum.nl/templates/main.jpg [ /img ][ /url ]

Geeft:

Afbeelding


4] Hoe gebruik ik super-script en sub-script?

Zeer eenvoudig, gebruik gewoon de < sup >tekst< /sup > en < sub >tekst< /sub > commando's.

Het resultaat is tekst en tekst.

Let op: Dit werkt alleen als je "Schakel HTML uit in dit bericht" niet aangevinkt hebt bij het posten van je bericht!


5] Hoe verander ik de grootte van mijn tekst?

Gewoon, met de [ size= ] en [ /size ] commando's. Voorbeeld:

[ size=8 ]Deze tekst [ /size ][ size=12 ] heeft [ /size ][ size=16 ]verschillende [ /size ][ size=24 ]groottes![ /size ]

en het resultaat is:

Deze tekst heeft verschillende groottes!


6] Hoe verander ik de kleur van mijn tekst?

Gewoon, met de [ color= ] en [ /color ] commando's. Voorbeeld:

[ color=Yellow ]Deze [ /color ][ color=Pink ]tekst [ /color ][ color=Purple ]heeft [ /color ][ color=Black ]kleur![ /color ]

Deze tekst heeft kleur!


7] Hoe maak ik tekst dikgedrukt, schuin of onderstreept?

[ b ] en [ /b ] zorgen voor dikgedrukte tekst: [ b ]zo bijvoorbeeld.[ /b ] geeft zo bijvoorbeeld.

[ i ] en [ /i ] zorgen voor schuingedrukte tekst: [ i ]zo bijvoorbeeld.[ /i ] geeft zo bijvoorbeeld.

[ u ] en [ /u ] zorgen voor onderstreepte tekst: [ u ]zo bijvoorbeeld.[ /u ] geeft zo bijvoorbeeld.


8] Hoe maak ik een lijst?

Met de commando's [ list ], [ * ] en [ /list ]. Bijvoorbeeld:

[ list ]

[ * ]Nummer 1

[ * ]Nummer 2

[ * ]Nummer 3

[ /list ]

geeft als resultaat:
  • Nummer 1
  • Nummer 2
  • Nummer 3
Je kan lijstjes ook nummeren (of letteren):

[ list=1 ] laat je lijstje beginnen met het cijfer 1, dan 2, enz.

[ list=a ] laat je lijstje beginnen met de letter a, dan b, enz.


Voorbeelden:

[ list=1 ]

[ * ]Eerste punt

[ * ]Tweede punt

[ /list ]

geeft:
  • Eerste punt
  • Tweede punt
en

[ list=a ]

[ * ]Eerste punt

[ * ]Tweede punt

[ /list ]

geeft:
  • Eerste punt
  • Tweede punt
Na een list komt op de 1 of andere manier altijd een hoop lege ruimte. Om dit te beperken kan je het beste na [ /list ] meteen doortiepen, zonder extra enters te gebruiken (heb ik in deze voorbeelden ook gedaan.)


8] Hoe laat ik een ruwe chemische formule zien?

Met de commando's [ code ] en [ /code ]. Door deze commando's wist de forumsoftware niet alle spaties aan het begin van een zin. Bijvoorbeeld:

[ code ]

H



C = C = O

/

H-O[ /code ]

Dit ziet er heel raar uit, omdat de forumsoftware automatisch de spaties aan het begin van elke regel gewist heeft. Als ik echter de [ code ] commando's gebruik, dan wordt dit opeens leesbaar:

Code: Selecteer alles

   H


        


     C = C = O


    / 


 H-O

Tot slot: let op de volgorde!

Zoals ik al eerder aangaf: het is belangrijk dat je goed op de volgorde let waarin je bepaalde commando's wil gebruiken. Als voorbeeld:

FOUT:[ b ][ i ]de open-commando's staan in de zelfde volgorde als de sluit-commando's[ /b][ /i ]

GOED:[ b ][ i ]de open-commando's staan andersom als de sluit-commando's[ /i ][ /b ]

Als algemene regel: je moet van binnen naar buiten werken. Het commando dat je als laatste "aan" hebt gezet (dus in de binnenste lus) moet je ook als eerste weer "uit" zetten.


Meer vragen / suggesties? Zet ze hier neer en ik (of iemand anders) beantwoord ze vast wel!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Als ik de knopjes boven het berichtvenster gebruik om mijn tekst op te maken komen de tags altijd helemaal aan het einde van mijn bericht en niet op de plaats waar mijn cursor staat. Dit probleem heb ik op andere forums niet. Zijn er andere mensen die dit voorhebben en kan er wat aan gedaan worden?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Ja, ik heb dat ook, maar ik weet niet wat je eraan kan doen... ik knip en plak maar wat :shock:

Ik wou ook nog graag weten wat het commando is om een kadertje te bekomen waarboven " iemand schreef " staat .

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Ik heb dat probleem ook. Ik heb geen idee hoe dat opgelost moet worden. Misschien weet een van de andere moderatoren het?


einstone schreef:Ik wou ook nog graag weten wat het commando is om een kadertje te bekomen waarboven " iemand schreef " staat .

dankjewel
Bedoel je zoals deze quote hierboven?

Die maak je met de [ quote = "einstone" ] en [ /quote ] commando's.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 717

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

De tags worden naar mijn ervaring inderdaad altijd aan het eind van je tekst gezet. Maar je kunt ook gewoon een stuk tekst selecteren en dan op de gewenste button klikken. De selectie komt dan tussen de tags. Dat lost het probleem toch op? Of snap ik het probleem niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar bij mij werkt dat dus ook niet bij het selecteren.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

@ suyver:


... maar je hebt nog niet verteld hoe dat plaatje met ip adressen werkt....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Als je dat plaatje onderaan mijn berichten bedoeld: ernaast staat een linkje getiteld Hoe werkt dit...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Oh, sorry, dacht dat het één link was, maar zijn er dus 2.


Bedankt.

Berichten: 718

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Als ik de knopjes boven het berichtvenster gebruik om mijn tekst op te maken komen de tags altijd helemaal aan het einde van mijn bericht en niet op de plaats waar mijn cursor staat. Dit probleem heb ik op andere forums niet. Zijn er andere mensen die dit voorhebben en kan er wat aan gedaan worden?


Ik heb dat probleem ook als ik met Mozilla Firefox een bericht maak maar als ik met Internet Explorer werk heb ik dat probleem niet. Is de site wellicht alleen maar goed getest met Internet Explorer?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Dat zou de oorzaak kunnen zijn, ik gebruik namelijk ook firefox!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Misschien ook goed om te vermelden: je kan lijstjes ook nummeren (of letteren):


[ list=1 ]

laat je lijstje beginnen met het cijfer 1, dan 2 enz. Voorbeeld:
  • Eerste punt
  • Tweede punt
[ list=a ]

geeft je eerste punt aan met een a. voorbeeld:
  • Eerste punt
  • Tweede punt
Na een list komt op de 1 of andere manier altijd een hoop lege ruimte. Om dit te beperken kan je het beste na [ /list ] meteen doortiepen, zonder extra enters te gebruiken (heb ik in dit voorbeeld ook gedaan)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Toegevoegd.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

hoe zet je zo'n afbeelding onder je naam? dus niet in het bericht zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

hoe zet je zo'n afbeelding onder je naam? dus niet in het bericht zelf?


Daarvoor moet je je registreren. Dan kun je onder profiel dit soort opties toevoegen (avatar)..
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer