3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 175

3800 kilometer op 1 liter ethanol?

http://www.nu.nl/news/1045928/86/Nederland...ofmarathon.html
Nederlanders racen mee in brandstofmarathon

Uitgegeven: 17 april 2007 12:38

Laatst gewijzigd: 17 april 2007 12:41

BRUSSEL - Nederland doet voor het eerst mee met de jaarlijkse Europese Shell eco-marathon, waarbij het doel is bijna 4000 kilometer te rijden op een enkele liter brandstof.

Vijf Nederlandse jongerenteams hebben superzuinige voertuigen gemaakt voor de race 11 mei in het Franse Nogaro. Totaal strijden ruim 250 jongerenteams uit twintig landen wie de zuinigste wagen heeft ontworpen.

Het Hofstad Lyceum uit Den Haag toonde haar voertuig dinsdag in Brussel aan Europees Commissaris Janez Potocnik (Wetenschap), beschermheer van de race. Een team van negen scholieren heeft dit voorjaar een ligfiets omgebouwd tot een zuinig autootje van dertig kilo.

Hoofd

"We hopen dat hij een op 200 kilometer haalt", zei docent scheikunde Kees Grolleman tegen de EU-commissaris, die spontaan instapte om te poseren voor fotografen. Alleen het hoofd van de boomlange commissaris stak nog uit het voertuigje.

Het Haagse team beseft dat het met een brandstofverbruik van 1:200 niet gaat winnen. Het record staat sinds 2005 op ruim 3800 kilometer. "Dit jaar gaat het voor ons om het meedoen", verklaarde docent Grolleman. "We zijn pas in januari gaan bouwen. De wagen heeft bovendien een verbrandingsmotor en kettingen in plaats van een waterstofmotor op de as."

Mondriaan

De 5-vwo-scholieren hopen wel op de designprijs. De Haagse scholiere Tessa van Ham (16) spuit de wagen naar het model van schilderij Victorie Boogie Woogie van Piet Mondriaan.

De Eco Marathon wordt dit jaar voor de 23e keer gehouden en telt een recordaantal deelnemers. De Europese Commissie vindt de wedstrijd een goed voorbeeld van het EU-streven naar meer energiebesparing en onderzoek. "Een belangrijke stap naar een duurzame, emissievrije toekomst", zei EU-commissaris Potocnik. "Dit evenement toont dat wetenschap fun en toegankelijk is."

De Franse winnaar van 2006 reed 2885 kilometer op een liter ethanol. Europees Commissaris Andris Piebalgs (Energie) huldigde het team vorig jaar in Brussel.
Hoe kan dat? 3800 kilometer rijden op 1 liter ethanol?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Hoe kan dat? 3800 kilometer rijden op 1 liter ethanol?


Ervoor zorgen dat je zo weinig mogelijk weerstand hebt, een bestuurder die niet teveel weegt en regelmatig de motor uitschakelen !! :(

Berichten: 175

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Ahzo, rollen en weer even op trekken. Dat je de weerstand kan beperken snap ik. Maar toch kan een moter op 1 liter benzine zoveel energie produceren om 3800 kilometer te over bruggen. Ik kon het me niet voorstellen, gezien wat een normale auto presteerd. Die wegen dan ook 30 tot 40 keer zoveel. En de moter zal ook wel niet al te best zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Ahzo, rollen en weer even op trekken. Dat je de weerstand kan beperken snap ik. Maar toch kan een moter op 1 liter benzine zoveel energie produceren om 3800 kilometer te over bruggen. Ik kon het me niet voorstellen, gezien wat een normale auto presteerd. Die wegen dan ook 30 tot 40 keer zoveel. En de moter zal ook wel niet al te best zijn.


Een normale wagen draait ook bijna nooit in het efficiente gebied van de verbrandingsmotor, bij deze races gaat men ervoor zorgen dat dat wel gebeurd. Men gaat de motor laten draaien tot op een bepaalde snelheid en temperatuur, dan legt men de motor stil en wanneer de wagen op een bepaalde snelheid komt start men de motor terug. 3800 km is inderdaad veel maar het is precies toch mogelijk.

Berichten: 64

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

ik dacht dat het rendement van een benzineauto nu normaal op zo'n 10/15% zit.

dus hou er maar op dat hij 8* zoveel kan leveren als je 100% rendement hebt.

de auto weegt ook 40* zo weinig, dus je hebt best kans dat hij HEEL ver komt.

maar meer dan 3000 km NOOIT.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Hmm... zou wel ideaal wezen... wat kost 1 liter ethanol tegewoordig?

Berichten: 64

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

litertje ethanol is niet echt duur.

misschien draait die zelfs op spiritus uit de winkel :( .

zou je helemaal goedkoop uit wezen.

je kan het berekenen, als je de hoeveelheid energy hebt die 1 liter methanol produceerd.

normale benzine ongeveer 42MG/l

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

Onze school doet ook mee aan die shell wedstrijd, al enkele jaren op rij. Dit jaar willen ze dus met 1 liter diesel naar athene (wat hun normaal ook moet lukken). En sinds dit jaar gaan ze ook hun kans wagen op de rit met bio-diesel. Wat het resultaat er van is valt nog af te wachten natuurlijk :( . Vorig jaar zijn ze tot in Spanje gereden met 1 liter diesel. Wie weet werk ik ook mee aan het project in enkele jaren, ik ben alleszins wel geintresseerd :(

Edit: Men laat de auto altijd versnellen naar ~40km/h om hem dan weer uit te laten bollen, ~40km/h zou zowat de meest optimale snelheid zijn om tot te versnellen, daarna wordt de wrijving weer groter dan de versnelling die je krijgt.

Berichten: 64

Re: 3800 kilometer op 1 liter ethanol?

het lijkt me wel gaaf om aan zo'n project mee te werken.

het voertuig aerodinamisch maken enzo .

echt bruut dingen ontwerpen :(

Reageer