Elastische Botsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

Elastische Botsing

hallo,

ik moet de volgende vragen beantwoorden, maar ik kom er niet uit:

16.

Twee bollen met gelijke massa botsen elastisch met elkaar. Eén bol heeft een snelheid van 3,5 m/s naar rechts en haalt de tweede bol in. De tweede bol beweegt met een snelheid van 2,5 m/s ook naar rechts. Bereken de snelheden van de twee bollen na de botsing.

17.

Bereken de snelheden na de botsing als de twee bollen uit de vorige vraag elkaar naderen met de gegeven snelheden.

Nou weet ik dat jullie er niet zijn om mijn huiswerk te maken, dus heb ik al wel wát. ik weet dat bij een elastische botsing er behoud is van kinetische energie: Ek,begin=Ek,eind

ik ben alleen even kwijt hoe ik het nu moet oplossen. ik weet dat het niet moeilijk is, maar kan iemand me weer even op gang helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Elastische Botsing

pascalletje1209 schreef:ik weet dat bij een elastische botsing er behoud is van kinetische energie: Ek,begin=Ek,eind

ik ben alleen even kwijt hoe ik het nu moet oplossen. ik weet dat het niet moeilijk is, maar kan iemand me weer even op gang helpen?
Dat is correct, en druk dat nou eens uit in termen van massa en snelheid (m en v)

en dan wordt er nog iets behouden, namelijk impuls. (Wet van behoud van impuls)

Oók uit te drukken in termen van m en v .

Daarmee krijg je twee vergelijkingen met twee onbekenden. Dat is met wat rekenwerk dan wel op te lossen. Voor één ding moet je oppassen: snelheid is een vectorgrootheid. Twee snelheden in dezelfde richting krijgen dus hetzelfde teken. Zijn de richtingen tegengesteld, dan zijn ook de tekens tegengesteld. Dan zul je er in je gegevens eentje een + teken moeten geen, en de ander een -teken.

Probeer die vergelijkingen eens op te stellen? Twijfel je, kom maar met een poging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: Elastische Botsing

impuls = massa * snelheid = m*v = p

de massa van beide bollen is gelijk, betekent dit dan dat je ze mag wegstrepen?

dan hou je de volgende formule over:

(Va+Vb)voor = (Va+Vb)na

(3,5+2,5) = (Va+Vb)na = 6

maar hoe doe je dat dan in combinatie met de kinetische energie? die kun je niet uitrekenen want, Ek= 1/2 m*v en je hebt geen massa. of maakt het dan weer uit dat de massa's gelijk zijn?

Berichten: 35

Re: Elastische Botsing

kan het trouwens niet zo zijn dat de snelheden gewoon worden omgedraaid? -->

Vóór de botsing:

Vbol1 = 3,5 m/s

Vbol2 = 2,5 m/s

Na de botsing:

Vbol1 = 2,5 m/s

Vbol2 = 3,5 m/s

Als je naar de volgende applet kijkt, zou het best kunnen kloppen:

http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuur...ollision_nl.htm

dan de massa's gelijk instellen en de snelheid bijvoorbeel op 0.5 en 0.2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Elastische Botsing

pascalletje1209 schreef:impuls = massa * snelheid = m*v = p

de massa van beide bollen is gelijk, betekent dit dan dat je ze mag wegstrepen?

dan hou je de volgende formule over:

(Va+Vb)voor = (Va+Vb)na

(3,5+2,5) = (Va+Vb)na = 6

maar hoe doe je dat dan in combinatie met de kinetische energie? die kun je niet uitrekenen want, Ek= 1/2 m*v en je hebt geen massa. of maakt het dan weer uit dat de massa's gelijk zijn?
als die massa's gelijk zijn wordt het inderdaad eenvoudiger

algemeen geldt:

m1v1(voor) + m2v2(voor) = m1v1(na) + m2v2(na)

½m11(voor) + ½m22(voor) = ½m11(na) + ½m22(na)

omdat m1= m2 kun je beide zijden van elke vergelijking gewoon door m delen, blijft over:

v1(voor) + v2(voor) = v1(na) + v2(na)

1(voor) + v²2(voor) = v²1(na) + v²2(na)

vul die alvast eens zover mogelijk in, herschrijf je impulsvergelijking naar v2(na)= .... - v1(na)

en vul die in in je tweede vergelijking.

moet lukken:wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: Elastische Botsing

ik zit nu op het volgende:

v1(na) + v2 (na) = 6

en

(.5v^2)1,na + (.5v^2)2,na = 9,25

alleen het zit hem dan denk ik in het rekengedeelte waar ik nu niet uitkom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Elastische Botsing

pascalletje1209 schreef:ik zit nu op het volgende:

v 1(na) + v 2 (na) = 6 herschrijf tot v2(na) = 6 - v1(na) (verg. 1)

en

(.5v^2)1,na + (.5v^2)2,na = 9,25 die ½ kan ook weg

(v²)1,na+ (v²)2,na= 18,5 (verg. 2)
vul nu wat je vond voor v2(na) in vergelijking 1 in in vergelijking 2 (in plaats van die v2(na) die daar staat)

en reken dan v 1(na) uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: Elastische Botsing

ik weet nu dat het antwoord 2,5 is, maar daar ben ik aan gekomen door "trial and error". hoe doe ik dat door de formule gewoon op te lossen?

ik heb het even wat makkelijker gemaakt:

v^2 + (6-v)^2 = 18,5

v is dan v1,na

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Elastische Botsing

pascalletje1209 schreef:ik weet nu dat het antwoord 2,5 is, maar daar ben ik aan gekomen door "trial and error". hoe doe ik dat door de formule gewoon op te lossen?

ik heb het even wat makkelijker gemaakt:

v^2 + (6-v)^2 = 18,5

v is dan v1,na
v² + (6-v)(6-v) = 18,5

v² + 36 -12v +v² = 18,5

2v² -12v + 17,5 = 0

en dan nu de abc-regel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer