Ijs glad?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ijs glad?

Waarom is ijs aan de polen niet glad en hier wel?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 23

Re: Ijs glad?

Omdat ijs aan de polen veel kouder is dan hier bij ons.

Zo hebben wij als het geijzeld heeft nauwelijks grip met fiets/auto/te voet. Dit komt doordat de temperatuur van het ijs bij ons slechts een paar graden onder nul is.

Bij bijvoorbeeld -40 graden Celsius, is ijs veel stroefer, ik neem aan dat dat komt door de grote mate van hechting die dan ontstaat tussen het ijs en bijvoorbeeld een autoband.

Het is dan ook verbazing wekkend hoeveel grip je met normale banden kunt hebben op ijs. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ijs glad?

SP-Boxer schreef:Omdat ijs aan de polen veel kouder is dan hier bij ons.

Zo hebben wij als het geijzeld heeft nauwelijks grip met fiets/auto/te voet. Dit komt doordat de temperatuur van het ijs bij ons slechts een paar graden onder nul is.

Bij bijvoorbeeld -40 graden Celsius, is ijs veel stroefer, ik neem aan dat dat komt door de grote mate van hechting die dan ontstaat tussen het ijs en bijvoorbeeld een autoband.

Het is dan ook verbazing wekkend hoeveel grip je met normale banden kunt hebben op ijs. :D
IJs is toch ijs dat men minder grip krijgt op het ijs als het kouder is, kan toch niet liggen aan het feit dat het dan stroefer is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ijs glad?

waterlaagje boven op ijs maakt ijs glad. Lagere temperatuur => geen laagje (of te dun)

Berichten: 23

Re: Ijs glad?

Als het koud genoeg is, dan blijven dingen toch makkelijker plakken aan het ijs? De hechting aan het ijs is dus veel groter. Ik noem dat stroefer, misschien een wat ongelukkig benaming.

Maar waarom is ijs, ijs?

Water is bij 10 graden Celsius ook anders dan bij 90 graden Celsius.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ijs glad?

Ijs is glad omdat er een waterlaagje word gecreeert door de druk van je schoenen. Ofwel, de zwaartekracht zorgt voor een verhoogde druk de verhoogde druk op het ijs zorgt dat het een klein beetje smelt. Dat waterlaagje maakt het heel glad.

Op de polen is het ver ver beneden nul en heb je teveel druk nodig om het ijs te doen smelten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ijs glad?

DePurpereWolf schreef:Ijs is glad omdat er een waterlaagje word gecreeert door de druk van je schoenen. Ofwel, de zwaartekracht zorgt voor een verhoogde druk de verhoogde druk op het ijs zorgt dat het een klein beetje smelt. Dat waterlaagje maakt het heel glad.

Op de polen is het ver ver beneden nul en heb je teveel druk nodig om het ijs te doen smelten.
Volledig akkoord. Als ge de druk verhoogt wordt deze fase bevordert met het kleinste volume en hier is dit water.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer