[scheikunde] blauwe energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] blauwe energie

Goeiedag,

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed onderwerp voor mijn profiel werkstuk.

Ik zag ergens een artikel staan over osmotische evergie. Lijkt me best interessant.

Blauwe energie/osmotische energie;

Je neemt zout- en zoetwater en laat deze langs membranen stromen.

http://www.kennislink.nl/upload/110925_962...222791-kema.jpg

Zoutwater bevat NaCl. Dit is een zout bestaande uit de ionen "Na+" en "Cl-".

Door de (+) en (-) mebranen kan zo Natrium door de (-) geladen mebraan naar het zoetewater.

En chloor door de (+) geladen membraan.

De gebruikte membranen zijn van Polyethyleen. Dit is goedkoop te krijgen en voor veel gebruikt in allerlei producten.

't Is plastic o_0??

Zou ik dus een model kunnen maken en voor de membranen simpelweg plastic nemen??
deception,,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [scheikunde] blauwe energie

Het probleem zit hem juist in de membranen. Dat is speciaal behandeld materiaal en voor een beetje vermogen heb je daar vele vierkante meters van nodig.

Je kunt er niet zomaar een plastic boterhamzakje voor nemen.

Berichten: 4.502

Re: [scheikunde] blauwe energie

En komt er geen zoutaanslag op de membranen,zodat ze dichtslaan en in de zee algen?

Berichten: 21

Re: [scheikunde] blauwe energie

Al de zoveelste afkeuring :D lol

Dankjewel :(

Maar het zou dus wel een ideale energiebron zijn voor Nederland.

Sinds "Nederland de Bangladesh is van Europa"(niet mijn woorden:)).

Naja, ik hoop voor de wetenschap dat er nog iets van uitkomt.
deception,,

Berichten: 4.502

Re: [scheikunde] blauwe energie

Waarom zou "het 'dus wel een goed systeem zijn voor energieopwekking voor Nederland,ik zie het verband niet.

Het enigste verband met BanglaDesh zie ik in mogelijke overstromingen en dat wij beter bedijkt zijn dan BD,doordat wij anders geaard zijn dan mensen op die aardplek en dus oa op dat nivo veel meer ontwikkeld hebben mbv monniken uit Belgie,die kloosterbezit zagen onderlopen.

Overigens lijkt me een interessant onderwerp voor een werkstuk en waar verband in zit tussen Nl en BD het oplossen van overstromingsgevaar bij de zeespiegelstijging,bij Nederland bijv een damwand op 30-40 meter uit de huidige laagwaterlijn met sluizen daartussen .Moet overigens wel lopen van Noorwegen tot Normandie,anders komt het water van die kant.In BanglaD. ook zoiets maar dan ook vanaf het hogere deel van India en Birma.

Het metaal kan ook nog roestwerend worden gemaakt en zal aan weerskanten door de waterstromingen bezanden en nieuwe duin vormen.

Geld is er genoeg,moeten ze eens geen oorlogen voeren maar staal kopen bij de nieuwe eigenaar van de vroegere Hoogovens;woont in India als ik me niet vergis.

Berichten: 21

Re: [scheikunde] blauwe energie

Waarom zou "het 'dus wel een goed systeem zijn voor energieopwekking voor Nederland,ik zie het verband niet.
Nogmaals. Het zijn niet mijn woorden :D

"Iedere seconde stroomt er gemiddeld 3300 kubieke meter rivierwater door ons oneindig laagland naar de zee. Volgens Kema-onderzoekster Dr. Josien Krijgsman is dat in theorie voldoende voor een vermogen van 3300 megawatt, vergelijkbaar met vijf tot zes elektriciteitscentrales."

Nederland - Water <-- daar zit degelijk wel een verband in.

Blauwe energie is energie winning uit het osmotische verschil tussen water.

Nederland - water - bangladesh. Ik zie het verband wel zitten. :(
deception,,

Reageer