Elektrisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

Elektrisch veld

Ik begrijp niet waarom het elektrisch veld buiten twee oneindig grote platen (tegenstelde lading) nul is. Ik lees steeds dat de twee velden elkaar opheffen, maar ik zie het niet. Ik heb even gouw van google een plaatje van de situatie gehaald:

Afbeelding

Zoals ik het zie is dat veld buiten die plaat links ook gewoon
\(\frac{\sigma}{2\varepsilon_0}\)
en tussen beide in
\(\frac{\sigma}{\varepsilon_0}\)
.

Kan iemand mij duidelijk maken waarom je nu kunt zeggen dat dat veld nul is buiten de platen.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Elektrisch veld

snap je wat
\(\frac{\sigma}{2\varepsilon_0}\)
betekend? Ik weet niet of je de afleiding hebt gezien, maar als je wilt kan ik die wel geven. Maar dit betekend dus dat de elektrische veld buiten 1 zo'n plaat
\(\frac{\sigma}{2\varepsilon_0}\)
zo groot is. links of recht van de plaat maakt niet uit. Dus als ik een testlading(positief) aan de linkerkant van je plaatje plaats, is de elektrischeveld op die testlading gelijk aan
\(\frac{\sigma}{2\varepsilon_0}\)
\(+\)
\(\frac{\sigma}{2\varepsilon_0}\)
=
\(\frac{\sigma}{\varepsilon_0}\)
omdat de elektrischeveld op je teslading door plaat 1 naar links is gericht, en door plaat 2 naar rechts. Dit komt doordat gelijek ladingen elkaar afstoten en tegengestelde elkaar...
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Elektrisch veld

Het is me wel duidelijk waar de formule vandaan komt en met 1 plaat is dat ook vrij eenvoudig af te lijden, maar nu ik twee platen heb, raak ik in de war. Het is me wel duidelijk dus waarom E tussen de beide platen in gelijk is aan
\(\frac{\sigma}{\epsilon_0}\)
, maar nog steeds niet waarom E=0 buiten de platen...
Nothing to see here, move along...

Berichten: 7.068

Re: Elektrisch veld

Bekijk eerst de invloed van een van beide platen op een testlading (kijk ook naar afhankelijkheid van de afstand tot de plaat). Doet dit daarna voor de andere plaat ook. Superpositie toepassen...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Elektrisch veld

ok, bedankt, ik zal het eens op die manier bekijken.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Elektrisch veld

Als je de geleider met de positieve lading bekijkt , dan heb je aan beide kanten van de plaat een homogeen elektrisch veld , wat loodrecht op de plaat staat. Aan beide kanten van de plaat ,is het veld van de plaat af gericht.

Als je de geleider met de negatieve lading bekijkt, dan heb je ook hier een homogeen veld wat loodrecht op de plaat staat. Maar hier is aan beide kanten van de plaat het veld naar de plaat toe gericht.

Als je nu de negatieve plaat in de buurt van de positieve plaat brengt, dan zullen de twee velden links van de positieve plaat elkaar opheffen. Ook zullen de twee velden rechts van de negatieve plaat elkaar opheffen.

Dat ze elkaar opheffen, is logisch. De velden zijn even groot maar tegengesteld gericht.

Het veld tussen de platen is de som van de velden afzonderlijk.

Berichten: 7.068

Re: Elektrisch veld

De velden zijn even groot maar tegengesteld gericht.
Ik heb stilletjes de hoop dat de topic-starter hier vraagtekens bij zet, want dan heeft ie het echt begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Elektrisch veld

Ok, het veld van een plaat is dus ook aanwezig aan de andere kant van de tegenoverstaande plaat, als dat zo is, kan ik het wel begrijpen door het te tekenen:

El:

<--|-->

Er:

-->|<--

samen:

<--|--> |-->

-->| -->|
<--



resultaat:

|---->|



-El+Er | El+Er | Er-El

En omdat El en Er even groot zijn, heb je dus nul buiten de platen en 2E binnen de platen.

Ik weet alleen niet waarom ik een vraagteken moet zetten bij "De velden zijn even groot maar tegengesteld gericht." Dat is toch ook het geval buiten de platen?

Blijkbaar heb toch iets niet begrepen dan...
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Elektrisch veld

Als er een teslading tussen de platen staat, zou de elektrische veld dus niet tegengesteld zijn op dat punt. Ze zijn pas tegengesteld buiten de platen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Elektrisch veld

inderdaad ja, buiten de platen. Ik neem aan dat aadkr dat ook bedoelde.
Nothing to see here, move along...

Berichten: 7.068

Re: Elektrisch veld

Er is nog iets aan de uitspraak dat niet klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrisch veld

Deel je kennis met ons, EvilBro :-)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7.068

Re: Elektrisch veld

Er is nog iets aan de uitspraak dat niet klopt.
Dit neem ik terug. Ik zat te denken aan een andere situatie. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrisch veld

Namelijk? Platen van niet-oneindige grootte?

Ik was al bang dat ik iets niet begreep :(
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Elektrisch veld

Neem aan dat de plaat met de positieve lading +Q alleen aanwezig is.

De wet van Gauss, toegepast op 1 zijde van de plaat,geeft dan:
\(\vec{E}.\vec{A}=\frac{+Q}{2.\epsilon_{0}}\)
\(E.A=\frac{+Q}{2.\epsilon_{0}}\)
\(E=\frac{\sigma}{2.\epsilon_{0}}\)
met sigma is de oppervlakteladingsdichtheid , als alle lading aan 1 kant zit.

Als je nu de plaat met de negatieve lading van -Q in de buurt brengt, dan zal door elektrische influentie de positieve lading +Q die eerst verdeeld was over 2 zijden, nu op 1 zijde gaan zitten.

De oppervlakteladingsdichtheid aan de binnenkant van de positieve plaat wordt nu 2x zo groot.

De sigma ( opperv. lad. dichtheid wordt ook wel dielektrische verplaatsing ( D) genoemd.
\(\vec{D}=\epsilon_{0}.\vec{E}\)

Reageer