Onze melkweg

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Onze melkweg

Afbeelding Afbeelding

Links is een plaatje te zien van de melkweg zoals ik em op internet zag. Daarnaast weet ik dat de planeten in een baan om de zon draaien. Daarom vond ik de zon ver naar de buitenkant zitten. Ervan uitgaande dat de planeten binnen de melkweg blijven, zou dat betekenen dat ze ongeveer binnen de cirkel op afbeelding 2 zouden moeten blijven zitten.

Maar dan blijft er een heel stuk melkweg over. Wat bevindt zich daar dan? Op de Wikipedia pagina over de melkweg staat dat daar zich nevels en gaswolken bevinden. Door de aanwezigheid hiervan zou het zicht op de rest van de melkweg verhinderen. Toch is het gelukt om een goede stuctuur te maken van de melkweg. Maar wat ik nou zo niet kan vinden is wat er zich dan allemaal bevindt, buiten die nevels en gaswolken.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Onze melkweg

De cirkel die je hebt aangebracht in de rechterfiguur is nog veeeeeeeeeeeeeeeeel te groot. :( Op de schaal van het plaatje is het zonnestelsel nog geen honderdduizendste pixel in diameter! De afstand tussen de zon en diens buursterren is astronomisch ( :D ) veel groter dan de afstand van, zeg, de zon tot Eris (buitenste dwergplaneet van ons zonnestelsel).

Naast een hele hoop sterren en gas- en stofwolken (en natuurlijk planeetjes, witte dwergen, bruine dwergen, neutronensterren, zwarte gaten, etc) bevindt zich in onze melkweg waarschijnlijk een nog veel grotere hoeveelheid (veel meer massa dan de zichtbare materie) donkere materie: materie die wij tot nu to alleen hebben kunnen detecteren door de interactie die andere ('normale') materie ermee vertoont via de zwaartekracht. Onze melkweg lijkt vooral donkere materie te zijn, met een klein klontje zichtbare materie in de kern van die grote wolk donkere (onzichtbare) materie - dat kleine klontje vormt dan de hele zichtbare melkweg.

Hier trouwens een mooie foto van hoe onze melkweg eruit ziet vanaf onze aarde:

Afbeelding

(bron: http://www.neatorama.com/images/2006-09/mi...ern-germany.jpg )

Een enorme hoeveelheid sterren, gigantische gas- en stofwolken (roodachtig), en stervormingsgebieden waar zulke gas- en stofwolken samen aan het klonteren zijn tot sterren (kleine helderrood/roze gebiedjes).

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Onze melkweg

De zon ligt in de Orion-arm, maar toch ligt het er in een soort 2e arm naast, waarvan het begin niet echt bij de kern is, maar meer in de orion arm zelf (het lijkt zelfs tussen de orion arm en de perseus arm in te liggen). Is dit ook in het echt ook zo, of is de oorzaak meer dat de afbeelding niet realistisch is?
Naast een hele hoop sterren en gas- en stofwolken (en natuurlijk planeetjes, witte dwergen, bruine dwergen, neutronensterren, zwarte gaten, etc) bevindt zich in onze melkweg waarschijnlijk een nog veel grotere hoeveelheid (veel meer massa dan de zichtbare materie) donkere materie: materie die wij tot nu to alleen hebben kunnen detecteren door de interactie die andere ('normale') materie ermee vertoont via de zwaartekracht. Onze melkweg lijkt vooral donkere materie te zijn, met een klein klontje zichtbare materie in de kern van die grote wolk donkere (onzichtbare) materie - dat kleine klontje vormt dan de hele zichtbare melkweg.
Bestaat de ruimte tussen de verschillende armen in volledig uit donkere materie? Of zijn er ook nog gebieden die gewoon helemaal leeg zijn?

En zijn er eigenlijk ook nog sterren buiten de spiraalarmen (en dan bedoel ik niet de grote sterrenhopen in de halo, maar meer afzonderlijke sterren) die we hebben kunnen waar nemen?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Re: Onze melkweg

Dat van die orion arm klopt wel, maar dat rondje is erg ruim :D De planeten komen ook absoluut niet buiten de melkweg, maar draaien alleen maar wat om onze eigen ster. De dichtstbijzijnde ster is Proxima Centauri.

Check anders atlasoftheuniverse.com voor een schematische weergave van onze plek in het heelal.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Onze melkweg

Om een schaal aan het plaatje toe te voegen: De diameter van de melkweg is ongeveer 100.000 lichtjaar (een lichtjaar is de afstand waar het licht een jaar over doet om te bereiken). Proxima Centauri ligt op 4 lichtjaar. De afstand tussen de aarde en de zon is ongeveer een lichtkwartiertje en de afstand tussen de maan en de aarde iets rond een lichtseconde. De afstand tussen de zon en Pluto is 5,5 lichtuur. Je zou dus kunnen zeggen dat de diameter van het zonnestelsel iets minder dan een lichtdag is ongeveer (het zonnestelsel gaat nog wel een eindje door na Pluto). Vergelijk een lichtdag met de melkweg in het plaatje die een diameter heeft van 100.000 lichtjaar en je ziet dat het zonnestelsel in het plaatje gigantisch klein is.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 68

Re: Onze melkweg

De afstand tussen de aarde en de zon is ongeveer een lichtkwartiertje en de afstand tussen de maan en de aarde iets rond een lichtseconde.


Volgens mijn informatie is de afstand tussen de zon en de aarde gemiddeld 8 lichtminuten. Verder is die cirkel in afbeelding 2 idd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te groot voorgesteld,een cirkel die ons zonnestelsel tot voorbij Eris zou voorstellen zou op deze afbeelding te klein zijn om zichtbaar te zijn.

Berichten: 68

Re: Onze melkweg

Hier nog even een link die onder andere onze plaats in onze melkweg uitlegt: http://users.skynet.be/sky03361/html3/reis3.html

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Onze melkweg

Volgens mijn informatie is de afstand tussen de zon en de aarde gemiddeld 8 lichtminuten.
Gelijk heb je, ik was in de war met de communicatievertraging (moet heen en terug, dus 16 minuten).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Onze melkweg

Hier een klein clipje over hoe de verhouding van de zon mbt de melkweg werkelijk is:

SpaceMovie.mov

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Onze melkweg

link werkt nie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Onze melkweg

Werkt bij mij wel, maar is een .mov bestand. Als ik mij niet vergis werkt dat alleen met quicktime.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Onze melkweg

link werkt nie.


Bij mij werkt hij prima; je moet wel voor opslaan kiezen ipv openen

Reageer