Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Moderator: physicalattraction

Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Magnetische veldlijnen lijken zich van hun omgeving niets aan te trekken. Ik ben heel benieuwd of er geen materiaal bestaat dat magnetisme tegenhoudt. Een materiaal waar de veldlijnen van een magneet niet doorheen kunnen...

Tot nu toe heb er geen kunnen vinden, ik heb überhaupt geen informatie over dit onderwerp kunnen vinden. Wie weet hier iets over?

Berichten: 212

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ik vermoed dat je dan toch uitkomt bij supergeleiders.

Dit zijn zeer sterk afgekoelde materialen, die geen electrische weerstand meer hebben.

Een naderend magnetisch veld zal dus een zodanig sterke inductiestroom in de supergeleider opwekken, dat het veld van die inductiestroom het binnenkomend veld geheel zal opheffen.

Dus van het passeren van het veld door de supergeleider heen zal al helemaal niet aan de orde zijn.

Een magneetje blijft boven een supergeleider in de lucht zweven.

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ok, maar die supergeleiders werken dus alleen maar als ze heel koud gehouden worden. Bovendien wekken ze zelf weer een nieuw magnetisch veld op. Ik zoek een materiaal die, wanneer je het tussen twee magneten houdt, de invloed die de magneten normaal op elkaar hebben tenniet doet. Of bestaat dat gewoon niet? Dat kan ook natuurlijk...

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Is het trouwens ook niet zo dat die supergeleider alsnog niets doet met het magnetisch veld van de magneet, maar alleen zelf een magnetisch veld opwekt die zo groot is dat de magneet het niet passeren kan? Twee zuidpolen van een magneet stoten elkaar ook af...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ik zoek een materiaal die, wanneer je het tussen twee magneten houdt, de invloed die de magneten normaal op elkaar hebben tenniet doet. Of bestaat dat gewoon niet? Dat kan ook natuurlijk...
Bestaat niet.

We onderscheiden 3 soorten materialen:

* ferromagnetische (geleiden magnetische veldlijnen zo goed, dat ze zelf magnetisch worden, bijv. ijzer, nikkel, staal)

* paramagnetische materialen (geleiden magnetische veldlijnen ietsje beter dan vacuum, bijv. lucht, aluminium)

* ferromagnetische (geleiden magnetische veldlijnen ietsje slechter dan vacuum, bijv. glas, koper, water)

Bij die laatste soort moet je dan denken aan een factor rond 0,9999
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Moet de vraag niet zijn: "Zijn er stoffen waar electro-magnetische straling niet in kan doordringen"?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ok, wat houdt dat in? Veldlijnen geleiden? Hebben ze dan een grotere aantrekkingskracht? Dus dan ben ik op zoek naar een materiaal die veldijnen geleidt met factor 0? En dat bestaat niet... dan houdt het snel op haha. Topic gesloten?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

"veldlijnen geleiden" heeft te maken met permeabiliteit

Je kunt overigens wel een ruimte magnetisch afschermen door deze te omgeven met een zeer goede magnetische geleider. Een soort kooi van Faraday, maar dan voor magnetische velden.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 62

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ook ik ben al een tijd op zoek (geweest) naar een materiaal, dat magnetische veldlijnen op zijn minst verminderd doorlaat. Een soort magnetisch isolerend materiaal.

Ik dacht eerst lood, maar dat is niet het geval.

In de elektronica wordt mu-metaal toegepast voor magnetische afscherming. Dat wil zeggen, dat de magnetische veldlijnen zich via dit materiaal verder verplaatsen en dus eigenlijk afbuigen. De ruimte achter het mu-metaal heeft dan minder invloed van de magnetische veldlijnen te voelen.

Geluidsboxen met sterke permanente magneten worden soms ook voorzien van een magnetisme afleidend materiaal, zodat eventuele TV- of computerschermen er naast geen last krijgen van de magneten.

Maar een echt magnetisch isolerend materiaal heb ik ook niet gevonden.

Misschien kan de vraagsteller eens aangeven, welk doel hij voor ogen heeft. Dan is misschien op andere wijze dit doel te verwezenlijken.

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Ok dus als ik het goed begrijp kom je al een aardig eind in de richting als je iets maakt dat lijkt op de kooi van Faraday gemaakt van een zogenaamd mu-metaal. mu is een Griekse letter of niet? Hoe goed werkt zoiets?

En wat is een mu-metaal? Ok, de werking snap ik, maar welke metalen hebben die eigenschap?

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

mu-metaal (inderdaad met een griekse letter) is een speciale legering metaal, die veel op ijzer lijkt. Ik denk, dat je op internet met een zoekopdracht hier wel verder komt. Overigens is het in elke electronicazaak te verkrijgen.

Een magnetische kooi van Faraday is echter een gesloten ruimte, waarbinnen dan geen magnetische veldlijnen optreden.

Dat is iets anders dan een magnetische isolatie, waarbij de veldlijnen als het ware gestopt of afgeremd worden.

Ook ik zoek hier al jaren naar, maar inderdaad kan niemand hier echt helpen. Ik denk, dat het effect van een magnetische isolator indirect gecreëerd moet worden. Echter zonder dat het energie kost.

Berichten: 62

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Het bovenstaande bericht van GAST is overigens van Ternary. Ik had echter niet ingelogd.

Als aanvulling wil ik nog opmerken, dat mu-metaal meestal voorkomt als dun blik, Het is ook licht van gewicht.

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Binnen zo'n kooi van mu-metaal is er dus geheel geen magnetisme? Werkt het ook andersom? Als je de kooi dus over de magneet plaatst?
Misschien kan de vraagsteller eens aangeven, welk doel hij voor ogen heeft. Dan is misschien op andere wijze dit doel te verwezenlijken.
Het interessante aan dit onderwerp is dat je uit magneten vrijwel onbeperkte hoeveelheid energie kunt halen (tenslotte kunt je voorwerpen in beweging zetten met magneetkracht) maar hier heb je alleen wat aan als je de magnetische werking ook als het ware uit kunt zetten. Het is een gedachte experiment/kronkel van mij, ik heb er niet echt een doel mee.

Berichten: 62

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Als je een magneet met zuid- en noordpool in een mu-metalen kooi van faraday plaatst, zul je buiten die kast inderdaad weinig megnetische veldsterkte meten.

Interessant zou zijn te meten als je een lange staafmagneet door een gat in de op zich gesloten mu-metalen kooi van faraday plaatst, zodat één uiteinde in de kast en de andere uit de kast steekt. Volgens mijn denken zal dan de kast zelf de plaats innemen van de magneetpool, die in de kast steekt. De kast wordt dan de magneetpool.

Maar ik weet het niet zeker.

Voor experimenten kijk eens op zoekmachines naar 'magnetische motor'.

Overigens bezit een permanente magneet wel energie, maar die is er vooraf ingebracht. Het magnetisme is niet zonder energie in de magneet gekomen.

Berichten: 683

Re: Magnetisme: waar gaan veldlijnen niet doorheen?

Waar gaan veldlijnen niet doorheen?
Alleen niet door elkaar, want ze kunnen elkaar niet snijden.

Gesloten