The end of cosmology

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

The end of cosmology

Door dat we nu nog de effecten van de big bang kunnen waarnemen hebben we het model van een static universum verworpen. Zijn deze effecten echter altijd waarneembaar?

The Return of a Static Universe and the End of Cosmology: "We demonstrate that as we extrapolate the current
\(\Lambda CDM\)
universe forward in time, all evidence of the Hubble expansion will disappear, so that observers in our 'island universe' will be fundamentally incapable of determining the true nature of the universe, including the existence of the highly dominant vacuum energy, the existence of the CMB, and the primordial origin of light elements. With these pillars of the modern Big Bang gone, this epoch will mark the end of cosmology and the return of a static universe. In this sense, the coordinate system appropriate for future observers will perhaps fittingly resemble the static coordinate system in which the de Sitter universe was first presented."
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: The end of cosmology

het gaat hier om het immer vesnellende heelal die op een gegeven moment zo snel uitdijt dat we alleen nog maar lokaal onszelf kunnen zien, want de rest van het licht bereikt ons niet meer. De achtergrondstraling bijvoorbeeld zullen we niet meer zien... als dan onze geschiedenis verwoest wordt hoe weten die toekomstige mensen dat er een big bang is geweest die ze niet kunnen zien. Dit speelt overigens pas over miljarden jaren
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: The end of cosmology

Preciezer: wegens de versnelde expansie zal de waarnemingshorizon op een vaste positie blijven staan ('positie' als in 'coördinaat van een meebewegende waarnemer'). Maar alle galaxiën zuller er uit bewegen. En de achtergrondstraling zal er nog zijn, maar zal in die mate zijn roodverschoven dat ze niet meer waarneembaar is. Dit natuurlijk in de onderstelling dat
\(\Lambda CDM\)
blijft gelden.

Berichten: 4.502

Re: The end of cosmology

Ik zie dat de laatste reactie van iemand is die problemen heeft met LATEX;ik haalde het overzicht van LATEX tevoorschijn en zag wel de code van lambda ,dus \lambda,maar hoettie moet worden ingepakt,tussen
\(\)
[/b] is niet te ontdekken.

Heb het kunstje vroeger wel eens geweten,maar kan er nu onmogelijk inkomen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: The end of cosmology

Zoals je hier kan lezen zijn er problemen met oude latex-formules. Hoe je het doet: kopieer wat er in mijn bericht staat en druk op voorbeeld bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: The end of cosmology

We hebben een ad-hoc oplossing, dus die heb ik zojuist uitgevoerd voor de berichten in deze topic. Alle ± 10.000 posts met de hand herstellen ga ik niet doen. Structurele oplossing laat op zich wachten.

Genoeg erover, on topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer