2 probleempjes met relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

2 probleempjes met relativiteitstheorie

Ik heb 2 kleine probleempjes met de relativiteitstheorie.

1. Stel, we hebben 2 ladingen met hetzelfde teken naast elkaar in rust volgens mij gezien. Normaal gezien zouden ze elkaar afstoten.

Maar nu komt er een waarnemer voorbijzoeven met een bepaalde snelheid. Alles is relatief, dus ziet deze waarnemer rond de ladingen een magnetisch veld en hij ziet deze ladingen door het het magnetisch veld van hun buur gaan. Maar daarom staat er een Lorentzkracht op de ladingen en omdat de ladingen in dezelfde richtng bewegen, zullen ze mekaar aantrekken (construeer het maar eens met de rechterhandregel). De waarnemer in het laboratorium ziet dus 2 ladingen mekaar afstoten, maar de voorbijvlieende waarnemer, ziet de ladingen elkaar aantrekken. Waar loopt mijn redenering mis?

2. Behoud van energie. Stel, ik (60 kg), sta naast een autoweg en ik zie een F1-auto (600 kg) voorbijrijden aan 100 m/s. Ik bereken de kinetische energie van de wagen gelijk aan 3 MJ. Maar iemand in de auto ziet enkel mij voorbijflitsen en berekent mijn energie gelijk aan 300 kJ. Het universum is leeg behalve ons. Volgens mij is de totale energie in het universum 3 MJ kinetische nergie en nog een gigantische hoeveeldheid mc^2. De andere waarnemer berekent de energie van het universum aan 300 kJ, + quasi dezelfde hoeveelheid mc^2. Waar loopt dit mis.

Ik wil eraan toevoegen dat ik niet twijfel aan de relativiteitstheorie, ik vraag mij gewoon af waar mijn redenering foutloopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: 2 probleempjes met relativiteitstheorie

1. Scherp dat je inziet dat elektrische veld en magnetisch veld in mekaar transformeren. Alleen is het niet zo dat het elektrische veld in het 2de stelsel nul zal zijn. In principe kan je deze berekening doen via gekende transformatiefomules (als je geïntereseerd bent zoek ik ze wel eens op). Ik weet echter reeds zeker dat mijn uitspraak dat E niet 0 wordt juist is, want B²-E² (misschien nog wat constanten afhankelijk van de eenheden waarin je werkt) is een invariant. Dus, als er een stelsel bestaat waarin B=0 en E verschillend van 0, dan bestaat er geen stelsel waarin B>E, laat staan waarin E=0. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit er toe leidt (als je het narekent via die transformatieformules) dat in elk stelsel 2 dezelfde ladingen mekaar afstoten.

2. Ik heb je niet in detail gevolgd, maar vermoed dat je eenzelfde probleem hebt dan een ander recent topic in deze rubriek. Je moet bedenken dat de energie van een object (of van het hele universum zo je wil, maar dat verandert de redenering niet) waarnemerafhankelijk is. Voor een voorbeeld, bekijk dat topic. Als je zeker bent dat dat niet je probleem is, laat maar weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: 2 probleempjes met relativiteitstheorie

Bedankt voor het verhelderdende antwoord.

Probleem 1 is blijkbaar zo'n probleem dat zichzelf oplost als je het eens gaat narekenen dus.

Ik wist ook niet dat energie waarnemerafhankelijk is, ik ga erver nog eens wat nadenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: 2 probleempjes met relativiteitstheorie

Ik wist ook niet dat energie waarnemerafhankelijk is, ik ga erver nog eens wat nadenken.
Als snelheid waarnemerafhankelijk is, is bijv. kinetische energie dat vanzelfsprekend ook :-)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer