4e teken dierenriem: kreeft of krab? KRAB!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

4e teken dierenriem: kreeft of krab? KRAB!

Het 4e teken in de dierenriem is Cancer, in Nederland noemt men dit kreeft. Naar mijn weten is dit dus fout en na enige research weet ik het zeker: het moet krab zijn! Ook weet ik nu waar deze fout waarschijnlijk vandaan komt. Cancer betekent in het Engels ook kanker en in het Duits is kanker Krebs en Krebs is in het Nederlands weer kreeft!

Het Duitse woordenboek geeft voor Krebs = Kreeft
Krebs:.m. Mhd.(Mittel hoch deutsch) krebez, Ahd (Alt hoch deutsch) krebiz, asächs. (alt sächsisch) krebit, mnd (mittel nieder deutsch) krevet,kreft, mnl (mittel niederlandisch) crevet nnl. (neu niederlandisch) kreeft,sowie das entlehnte wallonisch graviche und die Verwandschaft mit Krabbe weisen auf west-germanisch krabita.
Ook iets verwarrends is dit:
Grote Winkler Prins Encyclopedie (1953):

"Kreeft (2,astronomie) sterrenbeeld aan de noordelijke hemel; Wetenschappelijke naam: Cancer. Het stelt voor de Krab die door Hercules in zijn strijd met de slang werd platgetrapt".
Voor plaatjes en andere bewijzen zou ik even hier naar toe gaan (zeer goede link):http://www.egoproject.nl/star/star24.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: 4e teken dierenriem: kreeft of krab? KRAB!

De benaming Kreeft is de benaming uit de astrologie en Krab is de benaming uit de astronomie.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: 4e teken dierenriem: kreeft of krab? KRAB!

De benaming Kreeft is de benaming uit de astrologie en Krab is de benaming uit de astronomie.


Inderdaad, en astrologie heeft te maken met je horoscoop en alles, en astronomie is dat gedoe met al die sterren en oude grieken die er allemaal dieren en mensen in zien. 8) :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: 4e teken dierenriem: kreeft of krab? KRAB!

Ik (als kreeft) blijf gewoon krabben als ik jeuk heb. 8)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer