Ultrarelativistisch: e=pc

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 60

Ultrarelativistisch: e=pc

Ik heb een probleempje. We hebben de formule voor de berekening van de energie van een deeltje, E²=m²c^4+p²c².

Bij een relativistische snelheid (hoger dan c/7), kunnen we deze formule vervangen door E=mc², logisch want p²c² wordt verwaarloosbaar t.o.v. m²c^4. Maar bij ultrarelativistische snelheid kan men E=pc gebruiken als formule. Nu snap ik niet helemaal hoe je hieraan komt. Ik zou zeggen dat je dan m² kunt schrijven als p²/c² (want v=0.99...c), maar dan bekom je toch E²=2*p²*c² ? en dat geeft dan E=vkw(2)*pc.

Dat vereenvoudigen door E=pc lijkt me toch iets te vereenvoudigd?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Ik vind je verhaal een beetje raar, vanwaar komt dit juist?

Zoals je de formule schrijft is m de rustmassa, onafhankelijk van de snelheid. Als de snelheid van een deeltje zeer hoog wordt, zal dus ongeveer gelden dat E²=p²c². De formule E²=m²c^4 is steeds geldig als je de relativistische (snelheidsafhankelijke) massa gebruikt.

Schrijf de formule even om als functie van de snelheid. Dan geldt:
\(E^2=m_0^2c^4+\frac{m_0^2u^2/c^2}{1-u^2/c^2}c^4\)
,

en zie je dat als u/c naar 1 nadert de rechterterm domineert, als u/c naar 0 nadert de linkerterm domineert. Het is zeker niet zo dat voor waarden boven u=c/7 de linkerterm domineert en dan voor nog hogere de rechterterm. Maar misschien bedoel je voor waarden onder u=c/7, en is het probleem nu opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Ik zou zeggen dat je dan m² kunt schrijven als p²/c² (want v=0.99...c)
Bedoel je dit omdat p=mv? Dit klopt niet, want p=mv geldt alleen bij niet-relativistische snelheden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Voor lage snelheden kun je E = mc2 gebruiken voor de totale energie van een object, en voor hoge snelheden kun je E = pc gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Bedoel je dit omdat p=mv? Dit klopt niet, want p=mv geldt alleen bij niet-relativistische snelheden.
Ik dacht ook dat daar de fout ergens zat ...

Ik heb blijkbaar ergens een vreemde hersenkronkel gemaakt. Ik dacht dat omdat je de formule E²=m²c^4+mc² hebt, het één verwaarloosbaar wordt voor het andere en dat je dan het ene deel weglaten, bij ultrarelativistisch de m²c^4, dan behoudt je dus E=pc, en bij niet-ultrarelativistisch dan de p²c², waardoor je E=mc² behoudt. Blijkbaar zit de vork niet zo simpel aan de steel. Kan iemand mij dan uitleggen hoe dit wel zit of verwijzen naar uitleg hierover ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

E²=m²c^4+mc²
moet E²=m²c^4+p²c² zijn.

Klopt mijn uitleg niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Ja, maar daar ben ik niet helemaal mee, is p² altijd gelijk aan die breuk?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Misschien is dit interessant om te lezen (wel verderbladeren en de volledige paragraaf lezen).

Je zal dan zien dat die formule algemeen geldig is (en zal allicht meer inzicht krijgen in de formule E=mc²)

Berichten: 4

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

KriKKe schreef:Ik heb een probleempje. We hebben de formule voor de berekening van de energie van een deeltje, E²=m²c^4+p²c².

Bij een relativistische snelheid (hoger dan c/7), kunnen we deze formule vervangen door E=mc², logisch want p²c² wordt verwaarloosbaar t.o.v. m²c^4. Maar bij ultrarelativistische snelheid kan men E=pc gebruiken als formule. Nu snap ik niet helemaal hoe je hieraan komt. Ik zou zeggen dat je dan m² kunt schrijven als p²/c² (want v=0.99...c), maar dan bekom je toch E²=2*p²*c² ? en dat geeft dan E=vkw(2)*pc.

Dat vereenvoudigen door E=pc lijkt me toch iets te vereenvoudigd?
Simpel gesteld:

Voor fotonen geldt een rustmassa van nul, dus m=0 (=m(v=0)) daaruit volgt: E^2=0+p^2c^2 ofwel E=|p|c.

Berichten: 4

Re: Ultrarelativistisch: e=pc

Bedoel je dit omdat p=mv? Dit klopt niet, want p=mv geldt alleen bij niet-relativistische snelheden.
p = mv geldt ook(!) voor relativistische snelheden echter m is afhankelijk van de snelheid v dus:

p=m(v) v= [m(0)/sqrt (1-v^2/c^2)]*v (sqrt = vierkantswortel)

PS.: verder:

dp= vdm + m dv en mv dv = (c^2-v^2) dm

E= Integraal dx F= Integraal dx (dp/dt) =Integraal v dp = Integraal (v^2dm + mvdv)= Integraal (v^2+(c^2-v^2))dm=mc^2 (+ Constante)==>

E=mc^2

Reageer