Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 416

Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Laatst las ik in een krant dat een tuincentrum maar liefst 90% korting geeft op bijna alle artiekelen, w.o. alle kerstartiekelen, bijv. kaarsen. Dat betekent dat bijv. een kaars die normaal zegmaar 3 euro kost, nu slechts maar 30 eurocent (!) kost, ofwel het tiende deel. Nu vraag ik mij af, zullen ze daar aan die hele lage prijs nog wel wat aan verdienen? Want mijns inzien zitten ze met 90% korting onder de inkoopprijs, of heb ik het mis? Ik vraag me daarom af, als zo'n "winkel" iets inkoopt, voor hoeveel maal wordt zo'n artiekel duurder verkocht? Ik heb altijd gedacht dat een product voor ruim 3 maal de inkoopprijs werd verkocht en niet 10 maal de inkoopprijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Het hangt natuurlijk van het soort product af. Een glas frisdrank uit de tap in een cafe is bijna niks waard op zichzelf (komt uit grote voorraden siroop en cylinders co2 waar een cafe heel lang mee kan doen). Waar je vooral voor betaald zijn daar de draaiende kosten van het cafe, de lonen etc. en de kosten van de faciliteiten.

Bij de kaarsen zal de aanbiedingsprijs onder de inkoopsprijs zitten. Dit zal of een opheffingsuitverkoop zijn, of ze gaan reorganiseren/verbouwen/nieuwe voorraad inslaan. Kunnen ze de kaarsen toch beter voor 30 cent verkopen dan ze weggooien.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 416

Re: Verdienen ze hier nog wel wat aan?

gemertp schreef:Het hangt natuurlijk van het soort product af. Een glas frisdrank uit de tap in een cafe is bijna niks waard op zichzelf (komt uit grote voorraden siroop en cylinders co2 waar een cafe heel lang mee kan doen). Waar je vooral voor betaald zijn daar de draaiende kosten van het cafe, de lonen etc. en de kosten van de faciliteiten.

Bij de kaarsen zal de aanbiedingsprijs onder de inkoopsprijs zitten. Dit zal of een opheffingsuitverkoop zijn, of ze gaan reorganiseren/verbouwen/nieuwe voorraad inslaan. Kunnen ze de kaarsen toch beter voor 30 cent verkopen dan ze weggooien.


Dat klopt, het tuincentrum waar ik het over heb gaat morgen voor een periode van een paar weken ofzo sluiten, i.v.m. een verbouwing c.q. nieuwe voorraden inslaan. En die 90% korting gold alleen voor gisteren en daarvoor was het 80% korting sinds 2 weken geleden ofzo. Want het was eerst gelijk na de jaarwisseling 50% korting op alle kerstartiekelen (wat meestal wel het geval is net na de jaarwisseling) toen een week later was het 66% korting en nog een week later 80%, tot gisteren 90%. Ik weet niet welke krant je leest, maar ik lees de stentor en daar stond het in van een tuincentrum in Wilp. Bovendien stond er ook in dat alles op moest, dus totale leegverkoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Kunnen ze de kaarsen toch beter voor 30 cent verkopen dan ze weggooien.


Nadat ze er natuurlijk eerst voldoende voor een vette prijs hebben verkocht....

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Jup, als ze de inkoopkosten en inkoopwaarde maar ongeveer gelijk hebben gesteld aan de verkoop opbrengsten, dan zijn ze blij. En KUNNEN ze de prijzen omlaag gooien, vooral met speciale feestdagen-artikelen zie je dat vaak. Paas eieren, chocolade letters van sinterklaas, zijn na de desbetreffende feestdagen, sterk in prijs verlaagd.
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Verdienen ze hier nog wel wat aan?

Misschien ook nog een puntje:

De kosten voor het opslaan van het spul zijn vaak (op termijn) veel hoger dan het verlies dat een winkel lijdt wanneer zij een product onder de inkoopprijs verkoopt,.. :shock:

En aangezien je tuincentrum voor een paar weken dicht gaat, zullen de opslagkosten al snel hoog uitvallen. Natuurlijk hebben ze al genoeg van het spul verkocht om er niet al te veel verlies op te lijden, mgoed, in de vuilnisbak mikken zonder het eerst proberen te verkopen zal geen enkel zichzelf respecterend bedrijf doen! ;)
Don't blame me, blame my parents!

Reageer