Wielertoerist

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

Wielertoerist

Dit woord wordt in Vlaanderen gebruikt voor de amateurwielrenners, ik hoor dit woord echter nooit in Nederland.

In Nederland spreken ze toch gewoon van wielrenners ofdat het nu amateurs of professionals zijn?

Ik ben dan ook benieuwd naar de achtergrond van dit woord. Kennen de Nederlanders dit woord ook? Zelf heb ik het

woord in Vlaanderen leren kennen.

Hoe is dit woord ontstaan? Wie heeft dit woord voor het eerst gebruikt?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wielertoerist

Het woord komt in van Dale voor. Daar wordt het overigens gespeld als wielertoerist.

Ook volgens van Dale is het een specifiek Belgisch woord.

Als ik de beschrijving goed begrijp hoeft het geen wielrenner te zijn. Ook iemand die het wat kalmer aan doet valt onder de omschrijving.

Ik zal het woord onthouden, want ik fiets ook vaak voor mijn plezier door België.

Berichten: 133

Re: Wielertoerist

Ik ben zelf een Belg en bij ons is het woord "wielertoerist" weidverspreid. Ik ben er zelfs een. Toen ik het woord onlangs tegen een Nederlander gebruikte, had hij er nog nooit van gehoord. Ik denk dus dat het inderdaad een typisch Vlaams woord is.

Een wielertoerist wordt voornamelijk gebruikt voor een reacreatief wielrenner. Iemand die in zijn vrije tijd met de racefiets er op uit trekt in typische wielerkledij. Dikwijls rijden wielertoeristen ook samen in groep. Bij wielertoerisme gaat het wel om het reacreatief karakter, iemand die wedstrijden fietst is niet echt een wielertoerist meer.

Ik denk dat de benaming voornamelijk komt vanwege het recreatieve karakter. Een wielertoerist is iemand die met de fiets (wieler) allerlei plaatsjes bezoekt (= toerist). In Vlaanderen is het wielertoerisme ook nogal verbonden met de cafés. Wielertoeristen hebben immers nogal de reputatie (soms terecht) om tijdens of na de rit nogal graag enkele biertjes achterover te slaan.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Reageer