Springen naar inhoud

Kalkaanslag in douche

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 04 maart 2004 - 18:23

Men laat de prijs achterwege om de klant niet af te schrikken.
Waarschijnlijk heeft men ondervinding met mensen die schrikken.
Naar mijn gedacht komt men gewoon voor de dag met een prijslijst,
zoniet zit er een reukje aan.Eerst de mensen goed warm maken en dan
onbarmhartig toeslaan!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 23 maart 2004 - 21:07

Er bestaan inderdaad 2 soorten kalkbestrijders : chemische en fysische.
De eerste soort wijzigt de chemische samenstelling van het water, waardoor het calcium of verwijdert of bindt zodat het zich niet meer vasthecht. Deze toestellen verbruiken meestal bvb zout en gaan ook extra waterverbruik kosten tijdens het regenereren. Kortom, slecht voor het milieu.
De tweede soort 'be´nvloedt' de calcium deeltjes zodat hun 'hechtende' eigenschappen veranderen. Deze verandert niets aan de samenstelling van het water, maw. de kalk blijft wel degelijk in het water, maar dat is ook niet slecht, want kalk is een gezond onderdeel van water.
Deze kalkdeeltjes 'be´nvloeden' kan inderdaad met behulp van een magnetisch veld. Waar zitten echter de adders :
1- het effect op de deeltjes is maar tijdelijk, dus het vraagt een sterk magnetisch veld om de deeltjes voldoende lange tijd hun niet hechtende eigenschappen te laten behouden.
2- de veldsterkte moet afgestemd zijn op het debiet.
Nu is een normaal huishoudelijk debiet steeds variŰrend en daarom voldoet een constante magneet niet.
Concreet : de 'goedkopere' systemen die je o.a. vind op het net kunnen een gedeeltelijke verbetering met zich meebrengen, maar onvoldoende.
Dit kan enkel mits een voldoende sterk magnetisch veld welk variŰert met het debiet. Nu bestaan er effectief systemen die daar wel allemaal rekening mee houden en die reeds worden toegepast in de industrie, en deze zijn zelfs verkrijgbaar voor de privÚ, maar dan spreek je ineens over een andere prijsklasse, vanaf een 1.000 Ç.
Zo'n site met dergelijke professionele spullen is bvb www.a-engineering.be, daar staat ook nog wel wat technische uitleg op...voor wie het interesseert, of er de centen voor over heeft ;-)

• Gast

Geplaatst op 30 maart 2004 - 13:10

Goeiemiddag,

Ten behoeve van mijn afstudeerwerk voor de opleiding Chemische Technologie ben ik aan het onderzoeken op wat voor manier water "point-of-use" onthard kan worden.
De volgende punten kwam ik tegen:
-ionenwisseling (ca2+ en Mg2+ tegen Na+ (of H+)uitwisselen), veel bewezen methode.
-nanofiltratie (zuivert het water inclusief de divalente (2+) zouten)
-scale inhibitors (o.a. polyfosfaten zoals in wasmiddel die complexen vormen met het calcium)
-fysische methoden (elektrostatisch/katalytisch/magnetisch)

Zoals gezegd is de eerste methode alom bewezen en werkt goed. Nanofiltratie heeft een relatief hoge druk nodig en heeft een concentraatstroom. Scale inhibitors zijn riskant ivm overdosering en kunnen een slijmlaag veroorzaken. De laatste methode is erg omstreden. Tijdens mijn onderzoek ben ik verschillende wetenschappelijke onderzoeken (The Analyst/TNO/belgaqua) tegengekomen die de werking van dergelijke apparaten hebben onderzocht. In alle gevallen werkt het niet. Er is ook geen theorie die dit ondersteund, maar het moeilijke is dat er ook geen theorie is die het tegendeel bewijst. Ik zou het in ieder geval nooit kopen!

• Gast

Geplaatst op 07 april 2004 - 09:05

Ik heb iets gehoord over een paardemiddel (naar het schijnt) tegen kalkaanslag in je huis (diverse plekken)
Een elektromagneet die je om de hoofdkraan/ aansluiting van je waterleiding doet.
Het zou de opgeloste zouten in water een andere lading geven waardoor de kalk (ca-carbonaat/ bi-carbonaat) zich niet hecht.

Heeft iemand hier ervaring mee die dit ook met anderen zou willen delen?

;) :shock:
Ja, wij hebben zo'n apparaatje gekocht en gelijk na het plaatsen merkte ik dat het water zachter was. Meestal krijg ik zeer droge handen na het afwassen /schoonmaken, en dit was gelijk minder en aanslag op de kraan blijft weg. Na verloop van tijd moet het al aanwezige kalkaanslag ook los laten, hier kan ik echter nog geen antwoord op geven, omdat wij hem nog niet zo lang hebben. Van andere mensen gehoord, die het apparaatje ook hebben dat het een enorm succes is.
Advies is wel om een goede kwaliteit te kopen. Ik heb gehoord dat je ze niet bij de bouwmarkten moet kopen, deze werken niet optimaal.

Kan iemand mij nog een adres geven, waar het apparaatje o.a. nog meer te koop is. De leverancier waar ik het gekocht heb, is nl. gestopt .

• Gast

Geplaatst op 07 april 2004 - 09:50

Dat is vreemd, want het water wˇrdt niet zachter. Het calcium blijft juist in het water met dergelijke producten, alleen de aanslag vormende potentie wordt weggenomen (claimt men).[/quote]

• Gast

Geplaatst op 15 april 2004 - 19:29

Ik heb iets gehoord over een paardemiddel (naar het schijnt) tegen kalkaanslag in je huis (diverse plekken)
Een elektromagneet die je om de hoofdkraan/ aansluiting van je waterleiding doet.
Het zou de opgeloste zouten in water een andere lading geven waardoor de kalk (ca-carbonaat/ bi-carbonaat) zich niet hecht.

kijk eens op www.waterontharder.info , daar krijg je antwoord op al je vragen en een oplossing aangedragen => wat wil je nog meer.... :shock:

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2004 - 20:18

De claim van deze waterontharder is dat de kalkdeeltjes minder snel afzetten, zodat je minder last hebt van kalkaanslag. Uiteraard is het niet mogelijk om met een dergelijk apparaat de hoeveelheid kalk in het water te verlagen, dan zal je de kalk er echt op de een of andere manier moeten uit halen.

De site waar <opgelost> naar verwijst is duidelijk van een bedrijf dat geld wil verdienen aan de verkoop van dergelijke magneten.

Of dergelijke apparaten echt werken vraag ik me af. De claim van het bedrijf achter deze link dat alleen hun magneten werken en die van de concurrent niet lijkt me al helemaal flauwekul; of het principe werkt en dan zijn er meerdere partijen die een goed werkend apparaat aanbieden, of het werkt niet.

Gezien de absurd hoge prijs voor een paar magneten lijkt het mij weggegooid geld.

Maar ik geniet dan ook van lekker zacht veluws grondwater :wink:

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1404 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2004 - 12:31

Lees ook dit eens

http://www.pidpa.be/...rontharders.htm

ED

ED

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2004 - 21:14

Zoals ik al eerder gezegd heb (Di Mrt 30, 2004 1:10 pm), zijn er uitvoerige experimenten met dergelijke apparaten gedaan. Zo ook in opdracht van het wetenschappelijke tijdschrift The Analyst. Een zeer uitgebreid rapport is op onderstaande link te vinden:

http://www.awt.org/m...uly1992art1.htm

In het kort: men heeft van 3 typen apparaten een stuk op 4 verschillende merken getest. Het testen bestond uit het water van een warmtewisselaar te "behandelen" met de apparaten. Na 30 dagen werd de aanslag gewogen!
Conclusie: De apparaten werken niet...

Bovendien: kan iemand mij uitleggen hoe je van Ca2+, Ca- o.i.d. maakt????? :shock:

• Gast

Geplaatst op 09 juni 2004 - 23:43

;) :shock:
Ja, wij hebben zo'n apparaatje gekocht en gelijk na het plaatsen merkte ik dat het water zachter was. Meestal krijg ik zeer droge handen na het afwassen /schoonmaken, en dit was gelijk minder en aanslag op de kraan blijft weg. Na verloop van tijd moet het al aanwezige kalkaanslag ook los laten, hier kan ik echter nog geen antwoord op geven, omdat wij hem nog niet zo lang hebben. Van andere mensen gehoord, die het apparaatje ook hebben dat het een enorm succes is.
Advies is wel om een goede kwaliteit te kopen. Ik heb gehoord dat je ze niet bij de bouwmarkten moet kopen, deze werken niet optimaal.

Kan iemand mij nog een adres geven, waar het apparaatje o.a. nog meer te koop is. De leverancier waar ik het gekocht heb, is nl. gestopt .

bel eens 0348-401725 en informeer daar eens, bij afwezigheid kan je inspreken

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2004 - 08:46

Sinds 1 jaar hebben wij een apparaat achter de watermeter laten
aansluiten, dat het magnesium en kalk ioniseert volgens de
leverancier, waardoor het water zachter wordt. Het blijkt waar te
zijn en het water is zelfs lekker!! Voorheen gebruikte ik altijd
bronwater maar nu niet meer. Kalkaanslag is voorbij en de
vaatwasmachine moet een streepje teruggezet worden om minder zout te
gebruiken. Is nog voordelig ook!
Meer info: zie http://www.kalkaanslag.com
Groeten,
Wim

• Gast

Geplaatst op 19 juli 2004 - 09:58

Wie weet een alternatieve methode om de kalk uit je douche enz te houden ? B.v. filters enz.
Waar en/of hoe is dit te verkrijgen/realiseren?

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2004 - 20:37

Zoals je in het voorgaande hebt kunnen lezen werken de magneten alleen in een laboratoriumsituatie (magneten die jij in huis wil en kan gebruiken zijn simpelweg niet krachtig genoeg en zelfs dan is het maar de vraag of ze het kalkgehalte verlagen. In elk geval moet de kalk ergens blijven.)

Vooraf filteren zou kunnen, maar dan heb je een microfilter nodig dat je regelmatig moet reinigen. Apotheken en dergelijke gebruiken dit wel eens. Ook een ionenwisselaar waarbij de calcium voor natrium verwisseld wordt is een mogelijkheid.

Achteraf schoonmaken met een zuur reinigingsmiddel, bijvoorbeeld schoonmaakazijn is waarschijnlijk nog steeds de beste methode...

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2004 - 10:26

Zoals eerder gezegd doen de magnetische of electronische (zogenaamde) waterontharders helemaal niets, nul, noppes, riendeknots. Ze halen alleen het geld uit de zakken van goedgelovige mensen. Trouwens ik ben steeds bereid een weddingschap aan te gaan: als iemand mij uit 2 staaltjes van hetzelfde water dat staal kan aanwijzen dat door zo'n magnetische ontharder is behandeld, dan wil ik hem 100 euro geven. Om het statistisch significant te maken stel ik hetvolgende voor: we nemen 20 staaltjes, 10 ervan zijn magnetisch onthard, 10 ervan niet. Voor elk juist aangewezen staal geef ik 100 euro. Voor voor elk foutief antwoord krijg ik 100 euro.
Wie neemt de uitdaging aan?
Liefst een fabrikant van zo'n toestellen.
NB: de resultaten worden op kosten van de verliezer gepubliceerd, akkoord?
Groeten.

• Gast

Geplaatst op 09 september 2004 - 18:17

Ja ja, literatuuronderzoek is natuurlijk niet eenvoudig!
Wat jammer toch dat de tegenstanders van bv de Alpine Water Descaler
(het apparaat werk sinds 1994 al met zeer grote tevredenheid van mijn vrouw - zie: www.waterontharder.info) hun huiswerk niet goed doen!
Is er dan niemand die even op de site van de KIWA kijkt en daar het rapport/leaflet : STRUCTURELE AANPAK BIEDT OPLOSSING VOOR KALKPROBLEMEN kan vinden?
Daar staat heel duidelijk in dat dit apparaat WERKT, en de GOEDKOOPSTE oplossing is.
Is het nu allemaal zo moeilijk????
Of is Nederland weer eens op z'n smalst?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures