[mechanica]-[ht]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 43

[mechanica]-[ht]

Beste forumleden,

Als huistaak kreeg ik volgende 2 stellingen met multiple choice mee:

1. Je zit in een auto die door een bocht rijdt. Je ondergaat daarbij een versnelling die gericht is naar:

a) de buitenkant van de bocht

b) ik weet het niet

c) er is geen versnelling. De versnelling is een schijnbare versnelling.

d) de binnenkant van de bocht.

Voorlopig heb ik d).. Als er een versnelling is, bestaat deze uit een tangentiële en een normaalversnelling: de tangentiële rakend aan de baan en de normaalversnelling wijst naar het middelpunt (de binnenkant van de bocht dus). Hoewel de auto niet optrekt ofzo, is volgens mij de versnelling van een cirkelvormige beweging constant variërend in de tijd..

2. Een slingerende massa (massa aan touw) beweegt, indien er geen wrijving is, onder invloed van:

a) de zwaartekracht en de spankracht in het touw

b) de spankracht in het touw

c) de zwaartekracht

d) ik weet het niet

Ik dacht hier a maar kan maar niet 100% zeker zijn. De vraagstelling zou nochtans in principe duidelijk moeten zijn. Echter zonder spankracht in het touw valt de massa naar beneden, dan zou deze ook 'bewegen'.

Iemand met nog een tip?

Alvast bedankt!

Berichten: 1.007

Re: [mechanica]-[ht]

1d

2 is discutabel. Ik zou zeggen c. Natuurlijk speelt de spankracht in het touw wel mee, maar zonder zwaartekracht ook geen spankracht. De spankracht is meer een gevolg van de zwaartekracht. Zonder zwaartekracht is er geen beweging als de slinger uit stilstand losgelaten wordt.

Berichten: 43

Re: [mechanica]-[ht]

Sjakko schreef:1d

2 is discutabel. Ik zou zeggen c. Natuurlijk speelt de spankracht in het touw wel mee, maar zonder zwaartekracht ook geen spankracht. De spankracht is meer een gevolg van de zwaartekracht. Zonder zwaartekracht is er geen beweging als de slinger uit stilstand losgelaten wordt.
1d -> volg je dan dezelfde redenering als ik?

2c-> De vereiste is beweging, kan je dan ook niet stellen dat de enkel de zwaartekracht zorgt voor arbeid? en is het dus automatisch c..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [mechanica]-[ht]

ik zou ook 2a doen. spankracht is gelijk aan
\(mg \cdot \cos{ \theta}\)
Je ziet direct wat er zou gaan gebeuren indien er geen spankracht zou zijn.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 1.007

Re: [mechanica]-[ht]

1d -> volg je dan dezelfde redenering als ik?
Ja ongeveer. Je verandert voortdurend van richting dus er is een versnelling loodrecht op de bewegingsrichting. Verder blijf je met constante snelheid rijden dus er is geen component in bewegingsrichting. De versnelling staat dus loodrecht op de bewegingsrichting. Dat wordt dus d, a is geen optie.
2c-> De vereiste is beweging, kan je dan ook niet stellen dat de enkel de zwaartekracht zorgt voor arbeid? en is het dus automatisch c..
Daarom zeg ik ook c.

Ik bedoel: pak een massa aan een touw en voeg zwaartekracht toe. Dan ontstaat vanzelf een spankracht onder invloed van de zwaartekracht. De spankracht kan niet op zichzelf bestaan (ja als de massa een beginsnelheid krijgt, maar dan is het ook geen slinger meer, maar gewoon een ronddraaiend massa aan een touwtje). Het is maar weer net wat je docent wil horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [mechanica]-[ht]

Natuurkunde en meerkeuzevragen gaan niet echt goed samen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 43

Re: [mechanica]-[ht]

de overige multiple choices en mijn geselecteerd antwoord geef ik ook even, reageer aub als je er anders over denkt..

Na het afvuren heeft een geweerkogel een:

Veronderstel dat er geen luchtwrijving is.

a) constante snelheid

b) constante versnelling

c) geen van beide

d) ik weet het niet

mijn antwoord: b nl. de valversnelling

Als twee biljartballen wrijvingsloos en volkomen elastisch botsen, is er behoud van energie:



a) soms

b) ik weet het niet

c) nooit

d) altijd



mijn antwoord: d bij een volkomen elastische botsing is er behoud van energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [mechanica]-[ht]

lijkt mij goed
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [mechanica]-[ht]

Huistaakjes horen onder huiswerk, verplaatst! Volgende keer aan denken graag :(
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: [mechanica]-[ht]

De auto in de bocht:

Volgens mij is 1a de oplossing;ik vraag me af of je wel eens snel door een bocht bent gereden,ik deed dat op een Rennbahn ergens ten westen van Bonn en je moet je stuurtje goed vast houden wil je niet uit de bovht vliegen!

De afgeschoten kogel:

In horizontale richting een vertraging door de luchtweerstand en een valversnelling richting aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [mechanica]-[ht]

lijkt mij goed
correct zou ik zeggen

@Oktagon: je hebt een normaal versnelling, die is naar binnen gericht, en en een tangentiële
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1.007

Re: [mechanica]-[ht]

In horizontale richting een vertraging door de luchtweerstand en een valversnelling richting aarde.
"Veronderstel dat er geen luchtwrijving is."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [mechanica]-[ht]

StefanH schreef:Na het afvuren heeft een geweerkogel een:

Veronderstel dat er geen luchtwrijving is.
In horizontale richting een vertraging door de luchtweerstand en een valversnelling richting aarde.
oktagon schreef:
De auto in de bocht:

Volgens mij is 1a de oplossing;ik vraag me af of je wel eens snel door een bocht bent gereden,ik deed dat op een Rennbahn ergens ten westen van Bonn en je moet je stuurtje goed vast houden wil je niet uit de bovht vliegen!

[\quote]

je vliegt niet echt uit de bocht eigenlijk. Een lischaam waarop geen nettokracht werkt verkeerd in rust of beschrijft een eenparig rechtlijnig beweging. Dus in de bus wil je eigenlijk je rechtlijnig beweging voortzetten, maar als de bus onder je "weg rijdt" dan kom jij tegen zijkant van de bus, en heb je alsnog dat centripentale versnelling van de bus..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica]-[ht]

oktagon schreef:De auto in de bocht:

Volgens mij is 1a de oplossing;ik vraag me af of je wel eens snel door een bocht bent gereden,ik deed dat op een Rennbahn ergens ten westen van Bonn en je moet je stuurtje goed vast houden wil je niet uit de bocht vliegen!
gefopt: Uit de bocht vliegen is alleen maar de natuurwet volgen van lichamen waarop geen kracht wordt uitgeoefend. Je vliegt niet uit de bocht, je gaat gewoon rechtdoor. Geen richtingsverandering, dus geen versnelling.

Wil je een voorwerp van snelheid of richting laten veranderen, dan is hiervoor een kracht nodig in de richitng waar je heen wilt, dwz in de richting van de binnenbocht. Die geeft je dan ook een versnelling richting binnenbocht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [mechanica]-[ht]

Ik probeer mijn mechanica wat beter te begrijpen :

1) na het afvuren heeft een geweerkogel een :

-constante versnelling

-constante snelheid

-geen van beide

in x richting is a=0 en in y-richting a=-g ?

2) Wnr bij een beweging de ogenblikkelijke snelheid gelijk is aan de grootte vd gem snelheid over het hele traject, is die beweging dan :

eenparig

eenparig versneld

of rechtlijning

3) het is een eenparige rechtlijnige beweging,maar niet versneld,dus ik zou zeggen rechtlijning?

als een auto remt,wordt de arbeid gelverd door

de wrijvingskracht,zwaartekracht en normaalkracht

de wrijvingskracht en zwaartekracht

de wrijvingskracht

Er is een verplaatsing, dus levert de zwaartekracht ook arbeid?

4) Als biljartballen wrijvingsloos en elastisch botsen is er behoud van energie :

altijd,nooit of soms? ik denk dat deze vraag te simpel is,maar ik weet het graag zeker. Er is toch ALTIJD behoud van energie,niet?

Reageer