Spanning bepalen mbv thevenin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Spanning bepalen mbv thevenin

Toon met behulp van 'Thevenin' aan dat de spanning over a-b 1kV is: Afbeelding

Ik heb al wat geprobeerd, maar ik weet niet of het tot zover klopt en ik weet niet hoe ik verder moet.

Ik loop tegen twee probleempjes aan:

1. Ik weet niet goed hoe ik de Vth kan bepalen, omdat ik met een stroombron werk.

2. De meeste voorbeelden waarin Thevenin gebruikt wordt hebben meestal geen weerstanden aan de onderkant van de schakeling.

Berichten: 7.068

Re: Spanning bepalen mbv thevenin

De eerste stap (samennemen van de weerstanden rechts) klopt. Daarna gaat het fout. Je moet daarna de parallele weerstanden (geheel rechts, tweede tekening) samennemen.
1. Ik weet niet goed hoe ik de Vth kan bepalen, omdat ik met een stroombron werk.
Norton?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Spanning bepalen mbv thevenin

norton en thévenin komt op het zelfde neer, er zijn overgangsformules
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 20

Re: Spanning bepalen mbv thevenin

De eerste stap (samennemen van de weerstanden rechts) klopt. Daarna gaat het fout. Je moet daarna de parallele weerstanden (geheel rechts, tweede tekening) samennemen.
Je bedoelt die twee 4k-weerstanden? Dat kan, maar dan los je het op zonder 'Thevenin' te gebruiken. Het is echter de bedoeling om het met behulp van 'Thevenin' op te lossen.
Norton?
Ja, maar hoe pas ik dit toe?

Zou ik dan bij mijn 3e tekening gewoon een spanningsbron van U=I*Rno=1A*4kOhm=4V moeten hebben?

Berichten: 7.068

Re: Spanning bepalen mbv thevenin

Dat kan, maar dan los je het op zonder 'Thevenin' te gebruiken.
Okee, ik denk dat ik snap wat de bedoeling is...

Stap 1: Beantwoord de volgende vraag: "Maakt de volgorde van elementen in serie uit?"

Stap 2: Bedenk hoe Norton en Thevenin gerelateerd zijn.

Stap 3: verwissel, als dat mag natuurlijk ( :( ), de meest linkse onderste weerstand met de spanningsbron. Neem de twee weerstanden nu samen. Converteer naar ontstane weerstand en de bron naar Norton-equivalent. Neem de parallel weerstanden samen. Converteer terug naar Thevenin... rinse and repeat until happy. :(

Reageer