Metalen gasfase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Metalen gasfase

Hallo,

een hele domme vraag misschien, maar hebben metalen een gasfase? Ik denk van niet, maar misschien zit ik fout. En als ik dan toch goed zit dat metalen geen gasfase hebben. Kan iemand dat verklaren? Want dat kan ik niet.

Alvast bedankt voor uw hulp!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Metalen gasfase

Metalen hebben voor zover ik weet gewoon een gasfase, hoor. Kwikdamp is zo de eerste die me te binnen schiet!

En kijk eens op: http://en.wikipedia.org/wiki/Iron , daar staat in de tabel rechts ook gewoon een 'boiling point'.

Vroeg je je dit af omdat je het vermoeden had dat metalen nog eerder een plasma vormen dan een 'gewoon' gas?

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Metalen gasfase

Ohja natuurlijk, kwikdamp.

Nee, van plasma weet ik niets af :( , maar ik dacht: "Huh, kan metaal wel een gas fase hebben?".

Hoe krijg ik dan bijv. koper in een gas fase? Wordt het dan eerst: (solid) > (plasma) -> (gas)?

En bedankt voor uw uitleg van dat metalen eerst plasma worden voordat ze naar gas over gaan.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Metalen gasfase

Hooo wacht, dat metalen eerst van vloeibaar naar plasma gaan voordat ze gas worden heb ik niet gezegd! Dat is ook nooit het geval, voor zover ik weet (ik ken in ieder geval geen uitzonderingen op de normale volgorde van vast - vloeibaar - gas - plasma)! Bij een plasma wordt de stof of het mengsel zo heet dat de atomen (een deel van) hun elektronen gaan verliezen: je krijgt dan dus een soort ultrahete soep van losse (nog) complete atomen, elektronen en ionen. Dat gebeurt dus pas wanneer de stof al lang gasvormig is, en je het nog verder verhit.

Om koper in de gasfase te krijgen moet je het dus gewoon enorm verhitten: tot iets van 2835 K, volgens wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Metalen gasfase

Metalen worden niet eerst een plasma hoor (zie maar bij kwik)... De kern van de aarde is toch ook gevuld met vloeibare metalen en niet plasma.

Iedere stof heeft toch 3 (of 4 als je wil) aggregatietoestanden, de temperaturen zijn alleen soms te exotisch om het ons voor te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Metalen gasfase

Okay, dus metalen hebben wel een gasfase net als gewoon standaard stoffen. De verbinding die dan wordt verbroken is dan toch vanderwaalsbinding of metaalbinding? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Als we kijken naar de geleidelijkheid van de stoffen, kan ik dan zeggen dat alleen metalen in gasfase stroom kan geleiden?

Bedankt =)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer