Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Astronomen ontdekken bewoonbare planeet

Europese sterrenkundigen hebben een planeet ontdekt waarvan zij menen dat hij bewoonbaar is. De planeet is gevonden in een baan rond de pas ontdekte ster Gliese 581, in het sterrenbeeld Weegschaal.

(...)

"We schatten dat de temperatuur op deze planeet rond de 0 tot 40 graden Celsius ligt. Water is dus vloeibaar", legt een van ontdekkers uit. "En als je water zegt, zeg je leven."

De planeet is ongeveer anderhalf keer groter dan de aarde en draait in 13 dagen rond de ster. Een jaar duurt dus iets korter dan twee aardse weken. De planeet staat een stuk dichter bij zijn ster als de aarde bij de zon, maar omdat de ster kleiner en minder fel is, is de planeet toch niet te heet.

Lees verder op NOS Journaal
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

I'll keep my fingers crossed, om het zo maar te zeggen :( Best spannend, maar was er al niet eerder een planeet gevonden in de bewoonbare zone? Alleen dat was een gasplaneet. Manen van die planeet zouden ook in aanmerking kunnen komen. Maar bewoonbaar? Niet voor ons denk ik, het verschil met ons bio-ritme is denk ik echt te groot.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

het verschil met ons bio-ritme is denk ik echt te groot.
Denk je? Ik verwacht namelijk dat je daar best aan kunt wennen. In het begin zal het misschien een beetje vermoeiend zijn, maar op termijn wen je daar wel aan denk ik. Aangezien binnen 13 dagen een jaar verstrijkt, heeft zullen de verschillen in de seizoenen ook kleiner zijn. Ik verwacht dat je eigenlijk continu in een soort overgangsperiode zit (als dat geen paradox is...) omdat je binenn 6½ dag van middenzomer naar middenwinter gaat. Je omgeving zal dan niet meteen opgewarmd zijn naar 30 graden en daarna weer afkoelen naar min 10.

Disclaimer: dit is puur speculeren, want we missen natuurlijk een pak informatie van jewelste om hierover een onderbouwde uitspraak te doen.

Maar och, wij hoeven ons niet zozeer druk te maken over of wij er kunnen leven of niet. Stel dát we ooit met de lichtsnelheid zouden kunnen reizen, dan nog zou een retourtje een half mensenleven duren. Veel belangrijker lijkt me dat het zeer goed mogelijk lijkt dat er leven is ontstaan. En daarmee dus ook de milleniaoude vraag beantwoord zou kunnen worden: "zijn we alleen?"
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Het is natuurlijk wel leuk om te denken wat een jaar van 13 dagen (seizoen van 3 dagen en een beetje) voor effect heeft op een planeet.

Het is tekort om echt als 'seizoen' te boek te staan, dus het jaar is overal constant. Ik denk dat dat de vegetatie in de noordelijke en zuidelijke gebieden niet ten goede komt, deze profiteren namelijk van de voedselrijke zomers.

Verder zijn er nog meer parameters die het bewoon of onbewoonbaar kunnen maken. Mischien duurt een dag wel langer dan een jaar? Mischien heeft het geen manen. etc. etc.

Hopelijk is dit echter een aansporing om betere telescopen te maken om er een betere kijk naar te maken.

Het is alleen zo godsgans ver weg.

Berichten: 144

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Dit soort planeten die zo dicht om hun ster heen draaien zijn praktisch altijd "Tidally locked", dat wil zeggen dat ze altijd dezelfde zijde naar de ster toekeren (zoals onze maan dat ook doet). Als er al leven is dan is deze waarschijnlijk te vinden op de schemerzone waar de ster net boven de horizon staat.

En 20 lichtjaar klinkt dichtbij, als de Romeinen rond het begin van de jaartelling een ruimtesonde gestuurd zouden hebben met ±1% van de lichtsnelheid dan zou die sonde een dezer dagen zijn bevindingen doorseinen.

Voorlopig is 3000 km/s (1% lichtsnelheid) nog niet eens haalbaar.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ook niet met gravitatie slingshots? Ofwel naar de zon sturen en zo zoals een komeet, snelheid opbouwen en uit ons zonnestelsel wegschieten? (enorm veel rekenwerk.

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

I'll keep my fingers crossed, om het zo maar te zeggen.


Is het echt zo belangrijk voor je dat er leven op andere planeten wordt ontdekt? Stel je voor dat het aardse leven uniek is, wat dan? Beetje eng misschien? :(
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 144

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ook niet met gravitatie slingshots? Ofwel naar de zon sturen en zo zoals een komeet, snelheid opbouwen en uit ons zonnestelsel wegschieten? (enorm veel rekenwerk.
Zou je daar 3000km/s mee kunnen halen (over 30.000km/s hoeven we niet eens moeilijk te doen, dat zou betekenen dat je in de zon duikt), ik denk het niet, maar het is een goeie vraag.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Leuk, klinkt veelbelovend voor verdere ontdekkingen: we komen nu zo'n beetje in de buurt van de vereiste nauwkeurigheid en gevoeligheid om echt aardachtige planeten te ontdekken rond andere sterren.

Ik houd graag een grote slag om de arm wanneer er weer eens wordt geroepen dat er een planeet ontdekt is waarop wel eens vloeibaar water voor zou kunnen komen (een spectrografische analyse van het oppervlak en de eventuele atmosfeer van zo'n planeet zou boekdelen spreken), wellicht wordt deze kreet nog wat genuanceerd in de komende weken.

Hildebrand, de eventuele ontdekking van leven op andere planeten spreekt denk ik veel mensen aan juist omdat het een wereldschokkende ontdekking zou zijn. En ik stel me voor dat het een gevoel van grotere verbondenheid met 'de rest van het heelal' teweeg kan brengen. Eerlijk gezegd lijkt het me een wat vreemde zaak om te beweren dat de aarde de enige plek met leven in het heelal zou zijn: gegeven dat de natuur overal waar we kijken op dezelfde manier te werk lijkt te gaan kan ik geen reden verzinnen waarom er geen leven elders zou zijn.

Even offtopic (wilde het bijvoegen in mijn bovenstaande reactie): slingshot manoeuvres lijken me bij lange na niet voldoende om snelheden van rond de 3000 km/s te bereiken, omdat de snelheidswinst per passage van een massief object (Jupiter dus, de zon telt niet mee omdat je via een zon-swingby geen snelheidswinst kunt boeken t.o.v. de zon) beperkt blijft tot enkele kilometers per seconde - en om daarna verdere swingby's te kunnen uitvoeren moet je natuurlijk eerst terugkomen in je baan (anders kom je niets meer tegen om een swingby mee uit te voeren) - wat betekent dat je snelheid nog niet zo hoog mag zijn dat je het zonnestelsel verlaat. En dat betekent dat je niet veel hoger zult kunnen komen dan de snelheden die de Pioneers en Voyagers nu hebben, in alle waarschijnlijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Interessant! :-)

Hier nog een link naar de pre-print van het artikel waarin de ontdekking wordt beschreven.

Ik heb eens gelezen over een Jupiter-Zon-Jupiter slingshot, of een Jupiter-Zon slingshot met een zonnezeil, maar ik weet niet meer precies welke snelheid ze dachten te gaan halen met deze manoeuvres. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om alpha-centauri te halen binnen een redelijke tijd. (Het blijft denk ik een beetje lullig om aan zo'n project te werken en te weten dat je nooit de voldoening zal krijgen om te weten dat het daadwerkelijk aankomt. En, aan de andere kant, de wetenschappers die de resultaten gaan analyseren zullen niet dezelfde verbondenheid voelen met het apparaat als de wetenschappers en technici die het ding hebben ontworpen. Maar goed, dat terzijde)

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Hildebrand, de eventuele ontdekking van leven op andere planeten spreekt denk ik veel mensen aan juist omdat het een wereldschokkende ontdekking zou zijn. En ik stel me voor dat het een gevoel van grotere verbondenheid met 'de rest van het heelal' teweeg kan brengen. Eerlijk gezegd lijkt het me een wat vreemde zaak om te beweren dat de aarde de enige plek met leven in het heelal zou zijn: gegeven dat de natuur overal waar we kijken op dezelfde manier te werk lijkt te gaan kan ik geen reden verzinnen waarom er geen leven elders zou zijn.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor veel mensen, waaronder dus zeker Assassinator, van enorme betekenis is dat er ander leven wordt gevonden. Waarom? Omdat het voor hun een argument zou zijn om elke uitspraak die religieus geinspireerd is gevoeglijk terzijde te schuiven als zijnde een gepasseerd station.

Wat betreft de aannemelijkheid dat er buitenaards leven bestaat, denk ik dat men moet afleren al te grote verwachtingen te hebben. Ten eerste omdat het mogelijk helemaal niet bestaat: het Darwinisme meerdere malen onder verschillende omstandigheden herhaalt? Ten tweede, omdat - indien het zou bestaan, en hoe kom je daar achter als je onderzoeksgebied zich op tientallen lichtjaren afstand bevindt, wij daar waarschijnlijk nooit in direct contact mee zullen komen en uitsluitsel derhalve onmogelijk is.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Wat betreft de aannemelijkheid dat er buitenaards leven bestaat, denk ik dat men moet afleren al te grote verwachtingen te hebben. Ten eerste omdat het mogelijk helemaal niet bestaat: het Darwinisme meerdere malen onder verschillende omstandigheden herhaalt?
Dat jij het onwaarschijnlijk acht, betekent niet dat het onmogelijk is.
Ten tweede, omdat - indien het zou bestaan, en hoe kom je daar achter als je onderzoeksgebied zich op tientallen lichtjaren afstand bevindt, wij daar waarschijnlijk nooit in direct contact mee zullen komen en uitsluitsel derhalve onmogelijk is.
Theoretisch is reizen met de snelheid van het licht mogelijk. We weten alleen nog niet hoe. Als dat mogelijk wordt in de toekomst (speclatie en wishful thinking natuurlijk) kunnen we binnen een 40 jaar uitsluitsel krijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Waarom? Omdat het voor hun een argument zou zijn om elke uitspraak die religieus geinspireerd is gevoeglijk terzijde te schuiven als zijnde een gepasseerd station.
Dat hoeft volgens mij helemaal niet. Ik meen dat er behalve Giordano Bruno ook andere religieuze filosofen op theologische gronden tot de conclusie zijn gekomen dat er wel andere steren met planeten en leven móesten zijn om de oneindige grootheid van God te demonstreren. De ontdekking van een tweede genesis zal zeker invloed hebben op religieuze debatten, maar het zal niet het einde betekenen van religie per se...

Voor het passeren van dergelijke stations moet je eerder bij de filosofie dan bij de wetenschap zijn, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

theoretisch met lichtsnelheid is toch juist niet mogelijk? wel heel dichtbij de lichtsnelheid.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 118

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor veel mensen, waaronder dus zeker Assassinator, van enorme betekenis is dat er ander leven wordt gevonden. Waarom? Omdat het voor hun een argument zou zijn om elke uitspraak die religieus geinspireerd is gevoeglijk terzijde te schuiven als zijnde een gepasseerd station.
Een kort en krachtig ja mijnerzijds. Een stap naar mentale volwassenheid van de mensheid.

Maar niettig vergeleken met de echt belangrijke reden: zelforganisatie is geen toeval maar een universeel gegeven. Weten we nog niet hoe, maar wel dat het leven niet slechts op aarde voorkomt. Ik vermoed het nu, maar het zeker weten, en helemaal over dit soort belangrijke issues, is uiteraard nog veel beter.
Ainulindalë

Reageer