Investeringsbeslissingen in de tijd

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

Investeringsbeslissingen in de tijd

bij het maken van een investeringsbeslissing op basis van EVA, bestaan er verschillende wiskundige technieken om bijvoorbeeld twee verschillende projecten te vergelijken die verschillen van investeringsbedrag of levensduur.

mijn vraag is echter, hoe kan ik berekenen wat het optimale investeringsmoment is, of te wel wanneer moet ik investeren?

het probleem is namelijk ik moet een vervangingsinvestering doen voor een economisch- en bijna technisch afgeschreven productielijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

Onderzoek wanneer de NAW (netto actuele waarde) van de investering het grootst is. De NAW bereken je door alle toekomstige opbrengsten te verdisconteren (actualiseren) naar het huidige tijdstip. De investering met de grootste NAW verkiest uiteraard je voorkeur. Let op! Zorg ervoor dat de huidige waarde van je investering altijd groter is dan de som van de geactualiseerde opbrengsten. Anders nemen de opportuniteitskosten de bovenhand, het dan namelijk beter om je investering gewoonweg te beleggen.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 51

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

ik werk al op basis van tijdsvoorkeur, echter uitstel van de investering betekend contant maken over een grotere periode. moet ik de tijd voorafgaande aan de investering contant maken met dezelfde discontofactor als de rest van project? dit lijkt met niet reeel omdat het risico vele malen geringer is over het jaar van niet-investeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

Met uitstel bedoel je toch het volledig verplaatsen van de investering in de tijd, of niet? Zoja, vermenigvuldig je de actuele waarde met
\((1+i)^n\)
met n het aantal vooruit verplaatste jaren en i de effectieve jaarlijkse interest.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 1.425

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

Als ik me goed herinner is de berekening van de cost of capital op basis van EVA anders en dient er rekening gehouden te worden met het risico
Figuring out the cost of capital (WACC) is even more thorny. WACC is a complex function of the capital structure (proportion of debt and equity on the balance sheet), the stock's volatility measured by its beta, and the market risk premium. Small changes in these inputs can result in big changes in the final WACC calculation.


http://www.investopedia.com/articles/funda...l/03/031203.asp

Hier staat een berekening

http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_H...ctures/eva.html
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 51

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

de present value wordt mijns inziens bepaalt door de discontofactor 1+ Weighted Average Cost of Capital, deze WACC bestaat uit de kostenvoet van het vreemde vermogen en de kostenvoet van het vreemde vermogen * het belastingvoordeel op het vreemde vermogen WACC=ke*mev/mtv+kv*mvv/mtv*(1-f)

in deze kostenvoet voor het eigen vermogen zit een opslag voor het risico het risico voor het vreemde vermogen is complexer hierin zit verdisconteerd o.a. het marktrisico en insoventierisico.

bij uitstellen van een investering moet daarom over de gehele periode contant gemaakt worden, echter moet over de jaren van het uitstellen, dus bij één jaar uitstel jaar 1 tegen dezelfde factor verdisconteren?

Berichten: 1.425

Re: Investeringsbeslissingen in de tijd

Ja, dezelfde discontofactor (wacc) voor het jaar van uitstel.

Natuurlijk is het zo dat de contante waarde van de reeds aanwezige activa toenemen bij uitstel van de vervangingsinvestering.
in deze kostenvoet voor het eigen vermogen zit een opslag voor het risico het risico voor het vreemde vermogen is complexer hierin zit verdisconteerd o.a. het marktrisico en insoventierisico.
Ik neem aan dat je per abuis de woorden eigen en vreemde vermogen hier hebt verwisseld
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer