[ materialenleer ] schroefdislocatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ materialenleer ] schroefdislocatie

Hallo,

Ik heb de laatste tijd wat dingen opgezocht over fouten in metaalroosters; Ik meen alles te begrijpen behalve schroefdislocaties. Met alle informatie die ik heb lukt het mij nog altjd niet om mij er iets bij voor te stellen.

Mijn idee van een schroefdislocatie is de volgende:

Stel je hebt een rooster, zijnde aan lamellering van allemaal lagen van gebonden atomen. In een bepaalde laag van het rooster heb je een rij atomen teveel; De rij atomen zal omwille van het gebrek aan bindingspartners een binding aangaan met een atoom van de laag erboven of eronder.

Klopt dit zo een beetje? Als dit klopt, waarom zou je hier dan een schroefvorm in moeten herkennen?

Berichten: 1.007

Re: [ materialenleer ] schroefdislocatie

Met google zijn een hoop plaatjes te vinden. Zoek eens op "screw dislocation". Ik heb er verder ook geen verstand van, maar in mijn materiaalkundeboek staat het volgende plaatje: http://www.ul.ie/~walshem/fyp/dislocation2.gif

Als uitleg voor de naam staat het volgende in m'n boek: "The screw dislocation derives its name from the spiral or helical path or ramp that is traced around the dislocation line by the atomic planes of atoms."

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ materialenleer ] schroefdislocatie

Ok, bedankt voor het antwoord.

Reageer