[Mechanica] G-krachten

Moderator: physicalattraction

[Mechanica] G-krachten

hey ik ben zeer geinteresserd in de ruimtevaart. maar ik heb een paar vraagjes:

1. Hoeveel g krachten kan een mens hebben en wat zijn de fysieke problemen precies?

2. Hoe zoekt men dat uit en wat zijn de normen dat men aanlegt bij ruimtevaarders?

3.welke snelheid moet men bereiken aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontkomen?

4.hoeveel tijd kost het bij een normale lancering om die snelheid te bereieken?

5.Welke g krachten ondergaat een mens bij een normale lancering?

6.Wat doet men om de effecten zoveel mogelijk te verminderen?

misschien weet je maar 1 vraag ofzo, das ook goed!

ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: [Mechanica] G-krachten

1 Getrainde piloten kunnen een paar seconden 10G aan met een drukpak.

Je kan een paar miliseconden 40G aan. Maar voor een ruimtereis naar de sterren heb je daar weinig aan omdat je lang blootstaat aan krachten. Ik denk dat 3G maximaal is voor langdurige versnelling. Dan zou het nog bijna 600 dagen duren voor je op 50% van de lichtsnelheid zit.

2 In de jaren 60 is er flink wat onderzoek gedaan in centrifugaal machines wat mensen kunnen hebben aan G-krachten

3 De onsnappingsnelheid van de aarde is 11.18 km/s. Dit is de snelheid die een voorwerp moet hebben vanaf de oppervlakte net van het zwaartekrachtveld te kunnen ontsnappen. In het oneindige zou de snelheid dus 0 m/s zijn. Je moet wel begrijpen dat je van ieder voorwerp dus ook van de aarde met elke snelheid kan wegvliegen. Mensen willen de ontsnappingssnelheid nog wel eens verkeerd gebruiken.

4 Paar minuten

5 1-4G

6 De raketten zijn niet sterk genoeg om grote G-krachten te veroorzaken. En als ze wel zeer sterke raketten zouden kunnen maken zouden ze er niks aan kunnen doen.

Re: [Mechanica] G-krachten

Bro schreef:1 Getrainde piloten kunnen een paar seconden 10G aan met een drukpak.

Je kan een paar miliseconden 40G aan. Maar voor een ruimtereis naar de sterren heb je daar weinig aan omdat je lang blootstaat aan krachten. Ik denk dat 3G maximaal is voor langdurige versnelling. Dan zou het nog bijna 600 dagen duren voor je op 50% van de lichtsnelheid zit.

2 In de jaren 60 is er flink wat onderzoek gedaan in centrifugaal machines wat mensen kunnen hebben aan G-krachten

3 De onsnappingsnelheid van de aarde is 11.18 km/s. Dit is de snelheid die een voorwerp moet hebben vanaf de oppervlakte net van het zwaartekrachtveld te kunnen ontsnappen. In het oneindige zou de snelheid dus 0 m/s zijn. Je moet wel begrijpen dat je van ieder voorwerp dus ook van de aarde met elke snelheid kan wegvliegen. Mensen willen de ontsnappingssnelheid nog wel eens verkeerd gebruiken.

4 Paar minuten

5 1-4G

6 De raketten zijn niet sterk genoeg om grote G-krachten  te veroorzaken. En als ze wel zeer sterke raketten zouden kunnen maken zouden ze er niks aan kunnen doen.
Een getrainde piloot kan veel langer 10G aan, zo'n paar minuten d8 ik, een menselijk lichaam kan voor een paar miliseconden zelfs 100G aan!! dit krijg je bij een auto-crash bijvoorbeeld, maar het uiterste dat een menselijk lichaam kan verdragen is 20 G voor getrainde astronauten dan wel!!! En dan nog is het dodelijk!!

Vroeger werd er in de centrifuges getraind tot en met 18!!G, dit werd afgeschaft omdat de astronauten er meestal bebloed uitkwamen door gesprongen bloedvaten, nu is dit gereduceerd tot MAXIMAAL 15 G.

Berichten: 86

Re: [Mechanica] G-krachten

sorry voor de nogal "domme" vraag, maar wat is G-krach ongeveer (ik dacht dat het iets met zoveel keer de aantrekkingskracht van de aarde was), en hoe zit het allemaal in zijn werk (onstaat, effecten op de mens,enz,...)
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Re: [Mechanica] G-krachten

sorry voor de nogal "domme" vraag, maar wat is G-krach ongeveer (ik dacht dat het iets met zoveel keer de aantrekkingskracht van de aarde was), en hoe zit het allemaal in zijn werk (onstaat, effecten op de mens,enz,...)


G staat voor Gravity d8 ik, dus engels voor 'zwaartekracht', maar op je andere vragen heb ik momenteel geen antwoorden :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] G-krachten

g staat inderdaad denk ik voor gravitatie, maar je moet hem niet verwarren met G!!! g is de valversnelling van opjecten op het oppervlak van de aarde:

g is 9.81 m/s^2

G is de gravitatieconstante en dit heeft wel met zwaartekracht te maken maar op een andere manier.

G = 0.0000000667 cm^3 /gs^2

hierin is g gewoon gram. Je ziet dat G geen kracht is!

Een g-kracht is dus de kracht die de aarde heeft op een object van een kilo op het oppervlak van de aarde. En het is dus gewoon een andere manier om krachten (let op het is eigenlijk helemaal geen kracht maar een versnelling: F = m*a = m*g je ziet eigenlijk moet je het met massa vermenigvuldigen om een kracht te krijgen.) aan te geven. 2g is dus twee keer de kracht van de zwaartekracht op het aardoppervlak. g-krachten worden vaak gebruikt om een 'menselijke maat' aan krachten te geven. twee keer de kracht van wat je nu voelt is makkelijker te begrijpen dan 19,62 m/s^2.

Als achtbanen worden ontworpen wordt ook gelet op deze g-krachten. Het maximale wat ontwerpen mogen halen is 4g. Als je hoger zou gaan dan worden te veel mensen misselijk en dat is niet wenselijk. Een straaljager gaat verder en kan wel 11g halen. Een raket weet ik niet zo een twee drie.

Re: [Mechanica] G-krachten

Een paar leuke weetjes over de zwaartekracht:

- Hij is op de maan maar 1/6 van wat hij hier is. Als je dus 60 kg. weegt op aarde, weeg je op de maan maar 10 kg.

- Gewicht (/massa) ontstaat (in theorie) door de zgn. hoggs-boson, dat is een superklein deeltje in subatomaire bouwstoffen, zoals electronen.

- De hoogst gemeten G-krachten op een formule1 rijder, tijdens het racen (dus niet bij een crash) zijn 91! (david coulthard). Natuurlijk duurde dit maar een paar milliseconden, in een hele snelle bocht dus.

- Piloten gebruiken bepaalde spiertechnieken bij het 'trekken'van een flinke G-bocht. Ze spannen dan hun buik- en beenspieren aan, waardoor niet al het bloed uit hun hoofd wegtrekt. Als dit wel gebeurt heet dat een 'Giloc' (spreek uit: g-lock). Dat staat voor gravity induced loss of consciousness, m.a.w. men verliest het bewustzijn voor een aantal seconden. Dit is dus het fysieke probleem van blootstelling aan extreme krachten.

Re: [Mechanica] G-krachten

Wij doen ons PWS over g-krachten en we vroegen ons af of er nog mensen zijn die goede sites weten waar we goeden informatie kunnen vinden. Ook willen we graag weten wat de G-krachten allemaal met de mens doen en we weten eigenlijk ook niet waar de G voor staat in het woord.

Alvast Bedankt

Re: [Mechanica] G-krachten

gewoon zoeken in google levert een heleboel mooie sites op die jullie denk ik goed kunnen gebruiken!

http://www.google.nl/search?q=g-krachten+&...UTF-8&hl=nl&lr=

Re: [Mechanica] G-krachten

Wij doen ons profielwerkstuk over G-krachten in een achtbaan. Wie kan ons hier meer over vertellen?

Plaats een reactie of mail naar: --geen email adres in berichten--.

Alle info is welkom over achtbanen!

Groetjes Daniel en Koen

Berichten: 74

Re: [Mechanica] G-krachten

Syd schreef:Ik heb in een tv-programma over auto's gezien dat ze bijna 1 G in een auto kregen. De presentator was daar nogal lyrisch over, maar ik had geen idee of dat veel was. Eigenlijk wist ik niet eens wat G-krachten precies waren.

Kan iemand daar het een één en ander over vertellen?
Klopt niet hoor! In normale omstandigheden ondervinden we 1 G-kracht. Bij elke bocht die we maken, veranderdt dit. Maar de grootte van de verandering hangt af van de snelheid en scherpte van de bocht. Wanneer we 0 G ondervinden, zijn we gewichtsloos.

Stel nu dat je 4 G ondervindt, dan weeg je 4 maal zoveel. Je wordt dus werkelijk in je stoel gedrukt en is het zeer moeilijk om bijv. je hand op te heffen.

Door de hoge snelheden, ondervinden jachtpiloten zeer hoge G-krachten. Daarom dragen ze een anti-G pak, die het bloed bij positieve G's naar het hoofd knijpt en bij negatieve naar de voeten.

:wink:

Hier staat et goe op uitgelegd, tenzij da ge mijnen uitleg voldoende vindt :wink:

http://users.telenet.be/lode.stevens/cma/mor9.htm

http://science.howstuffworks.com/question633.htm

Moderator Bart: In verband met het samenvoegen van twee topics over G-krachten kan de discussie in dit topic een beetje raar overkomen.

Re: [Mechanica] G-krachten

Klopt niet hoor! In normale omstandigheden ondervinden we 1 G-kracht.
Je vergeet dat G-krachten altijd een richting hebben, het is niet zo interessant in een auto hoe hard je omlaag gedrukt wordt (de 1 G die jij dus bedoeld). Het klopt dus wel.

1 G = 9,81 m/s^2 (ofwel in 1 seconde ga je 9,81 m/s (of 35,3 km/h) sneller). Bij een auto heb je drie verschillende G-krachten >> bij acceleratie (hierbij zit een F1 wagen bij lage snelheid rond of net iets boven de 1 G) >> bij remmen (een goede personenauto kan tot 1 G halen, een F1 wagen 3-4 G) >> en laterale/zijdelingse als je door een bocht gaat (denk dat je wel een sportauto nodig hebt om 1 G te halen, F1 wagen 3 G).

Om je een idee te geven, na wat training is 9 G mogelijk (de G-krachten zijn dan omlaag gericht naar de voeten) maar de meeste gaan bij 4-5 G "al" van hun stokje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Mechanica] G-krachten

Klopt niet hoor! In normale omstandigheden ondervinden we 1 G-kracht.


en laterale/zijdelingse als je door een bocht gaat (denk dat je wel een sportauto nodig hebt om 1 G te halen, F1 wagen 3 G).


Het was wel een sportauto, namelijk de Ford Focus RS, volgens de presentator had alleen Corvette zulke meetresultaten opgeleverd :shock:

Berichten: 74

Re: [Mechanica] G-krachten

Die 1-G , werd dit behaald bij het remmen, het nemen van een bocht of .

..?

Re: [Mechanica] G-krachten

1 G lijkt me bochten. G-krachten worden normaal gesproken niet als uitdrukking gebruikt voor remmen/acceleratie, daar is het veel interessanter in hoeveel seconde een bepaalde snelheid wordt gehaald (of andersom bij remmen), en in het geval van remmen hoef je over 1 G niet lyrisch te zijn.

Reageer