Drukverschil tgv

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 71

Drukverschil tgv

Ik zit op het ogenblik in China (is deels de verklaring voor deze vraag, de zoekopties op internet zijn namelijk zeer beperkt vanwege overheidsingrijpen/censuur. Is overigens een interessant topic voor politiek) en heb gisteren met een Chinese TGV zo'n 400 km Chinees vasteland doorkruist. Nu vertelde een reisgenoot me na aankomst dat een Engels sprekende Chinees vertelde dat er boven de 100 km/h bewust een drukverschil gecreerd wordt.

Met welk doel?

B.v.d.

Berichten: 1.007

Re: Drukverschil tgv

Ik denk dat dat volgt uit de wet van Bernouilli. De trein duwt de lucht langs de trein, wat waarschijnlijk zorgt voor een toename van de snelheid van de lucht. Volgens Bernouilli gaat dit gepaard met een drukverlaging. Dat zal dan zorgen voor een lagere druk in de cabine en dat is niet prettig. Daarom wordt de druk in de cabine kunstmatig opgevoerd. Ik ben hier ook niet helemaal zeker van, maar ik kan niets anders bedenken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Drukverschil tgv

Ik kan me er zelfs helemaal niets bij bedenken, en zou graag een wat andere bron hebben dan een Engelssprekende Chinees. Ik heb behoorlijk gegoogled in het Frans (decennialang ervaring met TGV) en in het Engels met cabinedruk en zo, maar kan niks zinnigs vinden.

Ik rijd met mijn fiestaatje regelmatig harder dan 100 km/h. :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drukverschil tgv

Ik heb ook nog nooit gehoord van drukverhoging in TGV treinen. Ze hebben wel deuren en ramen die luchtdicht gesloten zijn. Dat is om te voorkomen dat drukgolven door passerende treinen of door tunnels in het inwendige doordringen.

Vervolgens zal de luchtverversing er voor zorgen dat er in de trein een lichte overdruk heerst, maar dat is niks bijzonders. Dat gebeurt in gewone treinen ook.

Berichten: 12.262

Re: Drukverschil tgv

Ik vind het ook een wat vreemd verhaal... maar in china heb je dan wel weer een spoorlijn die dusdanig hoog door de bergen loopt dat drukcabines voor passagiers nodig zijn. Zou het kunnen dat die verhalen door elkaar zijn geraakt?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Drukverschil tgv

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5133220.stm
..//.. The Qinghai-Tibet line boasts high-tech engineering to stabilise tracks over permafrost and sealed cabins to protect passengers from the high altitude.

..//..

At its highest point, the railway will reach 5,072m (16,640ft) - beating by 225m a route through the Peruvian Andes that was previously the world's highest railway, the China Daily newspaper reports. ..//..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Drukverschil tgv

Ik heb met de treinrit van Calais naar London ook dat drukverschil gemerkt. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is maar ik had er wel wat last van en heb maar de valsalvamaneuvre gebruikt.

Ik ben daar vrij gevoelig voor, ik heb ook meer last dan de meesten van het drukverschil wanneer ik onder water zwem.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Drukverschil tgv

Ik denk dat dat volgt uit de wet van Bernouilli. De trein duwt de lucht langs de trein, wat waarschijnlijk zorgt voor een toename van de snelheid van de lucht. Volgens Bernouilli gaat dit gepaard met een drukverlaging. Dat zal dan zorgen voor een lagere druk in de cabine en dat is niet prettig. Daarom wordt de druk in de cabine kunstmatig opgevoerd. Ik ben hier ook niet helemaal zeker van, maar ik kan niets anders bedenken.
Dat is ook mijn eerste gedacht (btw, t'is wet van bernoulli, zonder i, zeg dat nooit tegen onze prof): Afbeelding; aan een snelheid van 120km/h is dat al 7200 Pa, dus 72 cm water.

Lees anders: http://www.eurotrib.com/comments/2007/4/3/103341/8767/34 ("so making the trains airtight was less of a priority than for the German ICE.")
???

Berichten: 12.262

Re: Drukverschil tgv

Ik heb met de treinrit van Calais naar London ook dat drukverschil gemerkt. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is


Zou dat niet domweg gevolg zijn van de diepte waarop de tunnel onder het kanaal ligt? Ik geloof dat dat 75 meter is, op zich een hoogte verschil dat je wel aan de oren kunt voelen (bijv in een snelle lift in een gebouw van die hoogte).
Victory through technology

Berichten: 1.007

Re: Drukverschil tgv

(btw, t'is wet van bernoulli, zonder i):
Haha, ja ik weet het, maar ik vond het nogal onzinnig om het bericht te wijzigen voor 1 letter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Drukverschil tgv

Zou dat niet domweg gevolg zijn van de diepte waarop de tunnel onder het kanaal ligt? Ik geloof dat dat 75 meter is, op zich een hoogte verschil dat je wel aan de oren kunt voelen (bijv in een snelle lift in een gebouw van die hoogte).
Goed mogelijk. In de Westerscheldetunnel duik je ook in ca 40 seconden naar -60 m. Soms voel ik dat een beetje in mijn oren.

Drukklappen van het met grote snelheden binnenrijden van tunnels door treinen kan ik me overigens goed voorstellen. Een cabineconstructie die dat "uitsmeert" lijkt me wel nuttig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer