Doorbuiging hout

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 14

Doorbuiging hout

Joow

Ik hoop dat hier mij iemand kan helpenmet mijn probleem. Ik wil een systeem bedenken waarbij men een palet kan controleren op zijn kwaliteit. (of er geen gebroken planken zijn en of het hout niet rot is bijvoorbeeld)

Om dit te willen doen wou ik gebruik maken van enkele zuigers die tegen de planken aan de onderkant van de plat drukken. Naargelang hoever die plank dan zou doorbuigen zou ik kunnen bepalen dan of de palet nog goed is.

Ik heb om dit te doen mijn oude schoolboeken van vroeer nog eens uit de kast genomen, maar ik geraak er niet veel verder mee.

Ik denk dat ik eerst moet berekenen hoe groot de kracht mag zijn die ik op deze planken laat drukken zodat ik ze zelf niet stuk maak. Vervolgens moet ik dan op een mannieer zien te berekenen hoeveel deze planken zijn doorgebogen.

Kan iemand me vertellen of ik op de juiste weg zit met mijn denkwijze en me misschien ook helpen hoe ik dit moet berekenen.

Alvast bednakt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Doorbuiging hout

Ik denk dat ik eerst moet berekenen hoe groot de kracht mag zijn die ik op deze planken laat drukken zodat ik ze zelf niet stuk maak. Vervolgens moet ik dan op een manieer zien te berekenen hoeveel deze planken zijn doorgebogen.
Volgens mij moet je dat anders doen: de kracht op de plank is volgens mij niet zo van groot belang, zolang je zo'n zuiger die plank maar niet te ver laat doorbuigen. (kortom, een begrenzing op je zuiger).

Idee??: laat je zuiger een plank 2 mm (of zo) induwen en meet met een rekstrookje op de kop van de zuiger de tegenkracht van de plank. Of zoiets.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Ik wou idd van zulke "reed-contacten" op mijn zuiger gebruiken om te bepalen hoever deze uit is gegaan.

Maar ik moet toch eerst bepalen hoever de plank normaal doorbuigt. En hoeveel druk ik max mag uitoefenen.

Of ben ik verkeerd dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Doorbuiging hout

Ik mag aannemen dat een 50 cm plankje op een pallet best een 2 mm kan doorbuigen zonder te breken (sterker, er staan hier tientallen pallets op het erf, en die kunnen dat allemaal, de goeie én de slechte)). Heb je een zwakke plank, dan is voor die 2 mm doorbuiging weinig kracht nodig. Heb je een sterke plank, dan heb je veel kracht nodig. Die kracht kun je meten met een rekstrookje. En zolang je je zuiger maar begrenst op die 2 mm uitslag zal die plank nooit kapot gaan, al zet je verder 20 ton op die zuiger. Je gebruikt die zuiger alleen maar om je plank 2 mm (en niet meer of minder) in te buigen, en meet de veerkracht waarmee de plank terugduwt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Doorbuiging hout

Moet je niet gewoon kijken hoeveel gewicht je op de pallet wilt kunnen zetten? Het lijkt met dat het niet zo veel uitmaakt hoe ver de plank precies doorbuigt. Zolang het maar niet al te extreem is natuurlijk.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Ik mag aannemen dat een 50 cm plankje op een pallet best een 2 mm kan doorbuigen zonder te breken (sterker, er staan hier tientallen pallets op het erf, en die kunnen dat allemaal, de goeie én de slechte)). Heb je een zwakke plank, dan is voor die 2 mm doorbuiging weinig kracht nodig. Heb je een sterke plank, dan heb je veel kracht nodig. Die kracht kun je meten met een rekstrookje. En zolang je je zuiger maar begrenst op die 2 mm uitslag zal die plank nooit kapot gaan, al zet je verder 20 ton op die zuiger. Je gebruikt die zuiger alleen maar om je plank 2 mm (en niet meer of minder) in te buigen, en meet de veerkracht waarmee de plank terugduwt.
Ja dat kan natuurlijk ook. dat is eigenlijk een beetje omgekeerd aan mijn idee. U wilt dat de zuiger de plank bv 2 mm wil laten doorbuigen en dan de druk vergelijken.

Ik had het idee om met een bepaalde druk te zien hoever mijn zuiger kan uitwijken.

Ik weet persoonlijk niet welk systeem het beste zou werken.

In iedergeval moet er dan nog steeds berekend worden hoeveel kracht je plank in goede conditie moet doorstaan om 2 mm door te buigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Doorbuiging hout

Ik had het idee om met een bepaalde druk te zien hoever mijn zuiger kan uitwijken.
In beide gevallen zul je normen moeten vaststellen voor types pallets. Met jouw system zul je zwakkere planken ook daadwerkelijk kapotdrukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging hout

Je zou een doorbuigingsberekening kunnen maken uitgaande van de elasticiteitsmodulus van het waaibomenhout dat voor pallets wordt gebruikt.Ik meen in de koers van 100000
\(kg/cm^2\)
ofwel ca.10000
\(N/mm^2\)
!

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Ja daar zit inderdaad een goede logica achter, dus ik kan beter kijken naar hoeveel druk men nodig heeft om te zien hoeveel de plank doorbuigt.

Kan er iemand me mss nog even helpen bij de formules aub?

extra gegevens:

palettten => CHEP

hout: Portuguese Maritime Pine Timber

afmeting palet: 1200 x 1000

dus moetet er een zuiger op 300 en 900 voor de lengte

en op 250 en 750 voor de breedte

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Doorbuiging hout

Het is moeilijker dan je denkt. Er bestaat een formule die de doorbuiging ifv de kracht in het midden geeft voor een balkje, maar:

1. Dan moet je +_ telkens in het midden belasten

2. De formule hangt af van de lengte van de balk, dus die moet je naargelang de situatie aanpassen.

De formule is (snel uit het hoofd afgeleid, graag bevestiging):
\(\frac{F l ^3}{48 EI}\)
???

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

De lengte die je dan moet gebruiken is eigenlijk de helft van de totale lengte omdat er in het midden een blok zit.

Mag ik voor deze formule gewoon de helft pakken van deze lengte of mag dit niet omdat de plank voor een stuk vast zit onder een blok. Volgens mij mogen we dit gewoon verwaafrlozen omdat dit overal het geval is.

gelieve nog iets meer uitleg bij de formule aub:

zoals waar E en I voorstaan en wara ik deze kan vinden.

Ook deze formule bepaalt toch de doorbuiging mag ik aannemen en waardoor ik nog even F moet wisselen van zijde he?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Doorbuiging hout

OK, als je niet wilt dat je (slechte) pallet kapot gaan kun je ook prima de elasticiteitsmodulus meten. Of zelfs gewoon de veerconstante: C = F/u (kracht/uitwijking). De norm hoef je niet perse theoretisch te bepalen. Meet gewoon de waarde van een paar pallets waarvan je zeker weet dat ze goed zijn. Meet je nu bij een andere pallet een waarde die de helft lager is kan kun je er vanuit gaat dat de helft van de plank kapot is.

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging hout

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het met een doorbuigingsformule gaat werken. Het lijkt me erg lastig om dit nauwkeurig te krijgen. Vooral omdat je niet echt weet wat voor soort reactiemomenten je hebt aan de uiteinden. Je kunt het mijns inziens niet helemaal als oplegging beschouwen (tenzij je belasting klein is), maar ook niet helemaal als inklemming. Bovendien zit de plank aan beide uiteinden vast dus elke verlenging die hij krijgt, zorgt weer voor extra spanning en dit beïnvloedt de doorbuigingslijn en maximale belasting ook weer.

De methode van oscar2 met de veerconstante lijkt me een geschikte methode.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging hout

Als het om de berekening van de planken gaat en niet om de palletbalken,krijg je bij de planken liggers op 3 steunpunten met als max.moment het midden 0,125
\( ql^2\)
,waarbij de l dus de halve palletlengte is.

Veldmoment is 0,0625
\(ql^2\)
Doorbuiging bij puntlasten in het midden van de velden
\(Fl^3/{(48*5^{.5}*EI)}\)
als ze beide aanwezig zijn!

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Om het volgens de de formule van oscar2 te doen heb ik volgen smij dan wel de veerconstante nodig van het hout (Portuguese Maritime Pine Timber), maar ik denk niet dat dat zo makkelijk zal zijn om te vinden.

Reageer