Doorbuiging hout

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging hout

Na wat zoeken op internet blijkt "Maritime Pine" de zogenaamde pinus pinaster te zijn. Na wat verder zoeken kwam ik via deze link op de elasticiteitsmodulus van deze houtsoort, namelijk 12GPa.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging hout

Moet je dat pallet voor de belasting niet 180 graden draaien,ik meen dat de bovenkant met de vele plankjes belast wordt en dat de onderkant dus meestal op een harde ondergrond staat.

Verder zie ik een verhaal over de zeeden,m.i wordt hier veel Scandinav.naaldhout voor gebruik!
PsychoDude schreef:hey

Ik wil het eigenlijk op al deze punten doen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Doorbuiging hout

Tussen beide zit een factor
\(\frac{7}{4}\)
. Ik zou de veerconstante ergens tussen de twee bovenstaande nemen. Verder: voor L zou ik de afstand tussen de balken (dus niet van center naar center) nemen
Das uiteraard altijd het moeilijke, bepalen of je verbinding nu een inklemming of een oplegging is.

Naar mijn aanvoelen zijn inklemmingen altijd zeer massief, en een verbinding van een plankje door wat spijkers voldoet hier allicht niet aan. Ik zou mijn k dan ook dichter bij die met de opleggingen kiezen. Als je twee overspanningen van één plank tegelijk beproeft heb je natuurlijk wél een inklemming (symmetrie).
???

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Doorbuiging hout

Mag je al deze berekeningen wel op een hout constructie loslaten ? Hout kan zich heel anders dan bv staal gedragen.

Wat vocht erbij en wat temperatuur verandering en hout reageert als materiaal al anders.....

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Doorbuiging hout

Het verschil tussen een inklemming en een oplegging bij hout is erg groot. Nooit gezien wat er achter de spijker gebeurt als je in het voorbeeld hierboven de houten plank buigt ? De houten plank scheurt vaak ..... Bij een oplegging gebeurt dat niet.... Als voorbeeld: Bij het berekenen van vliegtuigconstructies van hout of van metaal of van kunststof gebruik je i.v.m. de verschillen in de materiaal eigenschappen onder verschillende omstandigheden, vaak andere formules. Je moet dus wel weten wanneer je welke formules kan en mag gebruiken. De standaard formules gebruiken en dan een constante invullen van hout, wil niet zeggen dat de formule voor de oplossing van het juiste probleem wordt gebruikt.

Praktisch gezien vraag ik me af of de aanpak zoals gesteld door TS wel een verstandige benadering is, maar dat is een andere discussie.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Dank aan allen voor mij te helpen bij deze berekeningen.

Heb nog een heel klein vraagje en dan denk ik alles wel te weten.

Door de formules van Sjako toe te passen, kunnen we de uitwendige kracht bepalen.

we weten ook dat F= P x A, om de druk te bepalen gebruiken we dan toch het oppervlakte van de zuiger he?

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

hey

Ik heb al jullie formules gebruikt in mijn berekebingen maar ik kom maar op een hele lage waarde uit. zou er iemand even mijn berekeningen kunnen controleren?

Mijn palet heeft in iedergeval als afmetingen 1200 x 1000 mm ik heb gekozen dat de planken die gebruikt zijn 11 cm breedt zijn en 1.2 cm dik zijn.

Alvorens de kracht van de doorbuiging te berekenen moet ik eerst de doorbuiging berekenen:
I=1/12 * b * h³= 1/12 * 0.011 m * (0.012 m)³ = 0.000 000 01584 m^4
deze waarde kunne we dan gaan gebruiken voor onze doorbuiging:

wanneer we weten dat E= 12000 en de doorbuiging 2 mm is
\(P= \frac{192EI}{L^3} \delta= \frac{192*12000*0.00000001584}{0.6^3} *002=3.38*10^-^4 N\)
Deze waarde lijkt me veel te klein om een plank 2 mm te laten doorbuigen! Kan er iemand mij zegegn waar mijn berekeningen zijn misgelopen?

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging hout

Je elasticiteitsmodulus zit een factor 10^6 verkeerd en 11cm=0,11m en niet 0,011m.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

Ik heb die GPa omgerekent naar N/mm² maar ik moest deze eigenlijk omzetten naar N/m² zeker?

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging hout

Absoluut.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging hout

problem solved

merci allemaal

Reageer