Wt% en mol%

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Wt% en mol%

Wie kan mij het verband/verschil uitleggen tussen mol% en wt%?

Het omrekenen van het ene naar het andere?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wt% en mol%

Dir hoort niet in FAQ's en handleidingen, ik verplaats het naar Huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 47

Re: Wt% en mol%

ik weet niet zeker wat wt% betekent, maar ik gok op weight%, en zou dus volgens mij het massapercentage zijn.

Als je een voorbeeld ofzo kunt geven, kan ik je met zekerheid antwoorden.

Berichten: 133

Re: Wt% en mol%

mol% is het aantal mol van een bepaalde stof gedeeld door het totaal aantal mol dat je hebt.

wt% is het aantal (kilo)gram van een bepaalde stof gedeeld door het totaal aantal (kilo)gram dat je hebt.

Een klein voorbeeldje misschien om het wat beter te visualiseren:

Als je 1 mol O hebt en 9 mol H dan bedraagt het mol% van het zuurstof : 10 % (1 op 10 mol is O)

Het gewichtspercentage zal echter meer zijn, aangezien 1 mol O = 8 gram/mol weegt en 9 mol H weegt 9 gram,

zal het gewichtspercentage dus ongeveer 47 % bedragen (8 gram/17 gram).

Beide zijn dus niet noodzakelijk aan elkaar gelijk en het omrekenen van de ene naar de andere kan eenvoudig via de molaire massa's van de stoffen.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 288

Re: Wt% en mol%

kijk ook een op

concentraties

Berichten: 288

Re: Wt% en mol%

Fysische eenheden

• m/m % : massa – massa procent

Dit is het aantal gram opgeloste stof per 100 g oplossing.

• m/V % : massa - volume procent

Dit is het aantal gram opgeloste stof per 100 ml oplossing.

• V/V % : volume - volume procent

Dit is het aantal ml opgeloste stof per 100 ml oplossing (vooral voor mengsels van vloeistoffen en gassen).

vb. 30 % alcohol: 30 ml alcohol is 100 ml oplossing. Om deze oplossing te maken wordt 30 ml alcohol aangelengd met water tot 100 ml.

• ppm (parts per million)

Dit is het aantal massadelen opgeloste stof per miljoen massadelen mengsel, meestal uitgedrukt in mg/kg of µg/g.

Indien het mengsel een waterige oplossing is, komt dit neer op mg/l want de dichtheid van water is 1 kg/l.

• ppb (parts per billion)

Dit is het aantal massadelen opgeloste stof per miljard massadelen mengsel (µg/kg of ng/g).

Voor waterige oplossingen komt dit neer op het aantal µg opgeloste stof per liter oplossing.

chemische concentraties

• Molfractie

Dit de verhouding van het aantal mol van een bestanddeel tot het totaal aantal mol. XA=nA/ntot en XB = nB/ntot

• Molprocent

Dit is de molfractie x 100 %.

• Molaliteit (mol/kg)

Dit is het aantal mol opgeloste stof per kg oplosmiddel.

• Molariteit (mol/l)

Dit is het aantal mol opgeloste stof per liter oplossing.

c = n/V

c = conc (mol/l)

n = aantal mol

V = liter oplossing

• Normaliteit (N)

Dit is het aantal gramequivalenten opgeloste stof in 1 liter oplossing. Een gramequivalent is eveneens een eenheid van hoeveelheid stof. De betekenis ervan hangt af van de aard van de stof. Een gramequivalent van een zuur (base) is het aantal mol dat men nodig heeft om, bij volledige dissociatie van water, 1 mol H+ (OH-) te bekomen.

Vb. 1 gramequivalent HCl = 1 mol HCl want HCl ? H+ + Cl-

1 N HCl = 1 mol/l HCl

1 gramequivalent H2SO4 = ½ mol H2SO4 want H2SO4? 2 H+ + SO42-

1 N H2SO4 = 0,5 mol/l H2SO4

Deze manier om concentratie uit te drukken wordt nog zelden gebruikt.

VERDUNNINGEN

Een veel gebruikte methode om een oplossing met een bepaalde concentratie (mol/l) te bereiden bestaat erin een bepaald volume van een geconcentreerde oplossing te verdunnen met oplosmiddel. Bij verdunnen voegt men enkel oplosmiddel toe en verandert het aantal mol opgeloste stof niet

V*C=V'C'

kijk eens op

http://nl.wikipedia.org/wiki/Concentratie_%28oplossing%29

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wt% en mol%

Smirnovv schreef:Als je 1 mol O hebt en 9 mol H dan bedraagt het mol% van het zuurstof : 10 % (1 op 10 mol is O)

Het gewichtspercentage zal echter meer zijn, aangezien 1 mol O = 8 gram/mol weegt en 9 mol H weegt 9 gram,

zal het gewichtspercentage dus ongeveer 47 % bedragen (8 gram/17 gram).
klein missertje:

Het gewichtspercentage zal echter meer zijn, aangezien 1 mol O = 16 gram/mol weegt en 9 mol H weegt 9 gram,

zal het gewichtspercentage dus ongeveer 64 % bedragen (16 gram/25 gram).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Wt% en mol%

Het zit zo in mekaar:

In synthesegas zit 1.5mol% H2S. Het synthese gas bestaat uit meerdere stoffen. Ik moet het weight% dus weten om bij een bepaalde temperatuur via de McConomyCurves de sulfidatiesnelheid/corrosionrate te bepalen?

Even kort en beknopt uitgelegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Wt% en mol%

Dat kan niet, want je weet niet uit welke stoffen die andere gassen bestaan.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 10

Re: Wt% en mol%

Ik heb een samenstelling van het ruw synthese gas:

CO2 4.35 mol%

CO 22.96 mol%

H2 39.53 mol%

CH4 0.27mol%

H2S 1.27mol%

COS 0.06mol%

N2 0.12mol%

Ar 0.09 mol%

HCN 0.01 mol%

NH3 0.04mol%

H2O 9.10 mol%

HCOOH sporen

Dit is het medium wat er door een economiser heen gaat. Wordt gekoeld door ketelvoedingwater. Door de hoge temp. 370 graden Celcius treedt er sulfidatie op bij de entree/pijpplaat van de eco. Aan de hand van hoeveelheid wt% sulfide in het stof kan ik via de McConomy Curve een indicatie bepalen van de corrosionrate.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Wt% en mol%

Wat je nu moet doen is het het aantal molprocent * de molmassa van de stoffen te doen. Dus zo:

molmassa H2 = 1.008 * 2 = 2,016 gram. (BINAS tabel 98/99 voor molmassa's)

Je hebt 39.53%, dus:

2,016*39.53 = het aantal gram H2 dat in 100 mol van alle gassen samen zit.

Doe dit voor iedere stof en tel de massa's op. Deel dan de massa van H2S door het totaal en doe dat * 100%. Dan heb je het massaprocent.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 47

Re: Wt% en mol%

is H2S nu 1.5 of 1.27?

De som van je percentages zijn 77.8 , en aangezien er gezegd word HCOOH sporen lijkt het mij nogal veel als er dus 22.2% HCOOH in zou zitten.

is de samenstelling van het gas die gegeven is , de samenstelling bij 370° of zijn alle bestanddelen stabiel genoeg om niet te ontbinden?

Berichten: 10

Re: Wt% en mol%

Ik heb een samenstelling van het ruw synthese gas:

CO2 4.35 mol%

CO 22.96 mol%

H2 39.53 mol%

CH4 0.27mol%

H2S 1.47mol%

COS 0.06mol%

N2 0.12mol%

Ar 0.09 mol%

HCN 0.01 mol%

NH3 0.04mol%

H2O 9.10 mol%

HCOOH sporen

dit moet het zijn. Excuses voor het verkeerd typen. alles bijmekaar is het 100 dus het klopt.

Via binas per stof uitrekenen had ik ook aangedacht en ook gedaan tot de helft. Ik dacht dat er misschien wel een makkelijkere manier was.

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Wt% en mol%

En dat levert weer maar ongeveer 78 mol% totaal op. Het lijkt mij trouwens dat het CO gehalte veel te laag is voor een syngas. Ook is N2 veel te laag vergelijken met Ar.

Maar eigenlijk doet het allemaal niks terzake. Het wt% H2S (of welke component dan ook) in een gas heeft niks te maken met corrosiesnelheid. Bij gassen gaat het altijd om de partieeldruk van H2S (of andere vervelende componenten). Bij vloeistoffen gebruikt men meestal wt% en dat is toch waar de McConnomy curve voor bedoeld is? Maar er is hier geen vloeistof dus dan is dit toch niet van toepassing?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Wt% en mol%

Als dit zo is? hoe moet ik dan de sulfidatiesnelheid bepalen?

Aan de inlaatkant van een verticaal staande economiser kom er dus syngas binnen. Op de pijpplaat onstaat er door sulfidatie, een scalelaag FeS. Het is een U-tube Eco dus aan de andere kant van de pijpplaat onstaat er door de afkoel medium een magnetietlaag op de pijpplaat. Dit zorgt voor een mindere afkoeling van de pijpplaat.

Als we kijken naar de trend, en dus er naar kijken als functie van de tijd, komen we erachter dat dus de gevormde FeS laag steeds eraf erodeert/corrodeert, door de hoge temp en de turbulentie/wervelingen samen met de hoge velociteit die hier is. Hoe kan ik op een andere manier dan de sulfidatiesnelheid bepalen?

Reageer